SKA BLI SÅ SKÖNT...

Kl 03.00 stiger roboten ut ur det ägg där han laddar sina batterier under den period vanliga människor kallar för natt. Ja så skulle det kunna vara, men för en gång skull så kommer inte den trötta Husse att pusta, stöna och frusta över det faktum att han måste kliva upp INNAN han kroppen själv beslutat sig för att vakna...

Näe! När klockan ringer så kommer Husse vara snabbare uppe ur sängen än vad den nya Hyenan är när hon observerar en katt på flykt. Det är dags för Husse att dra mot flygplatsen med sin lilla resväska och solskyddsfaktor för nu har dagen för Barcelonaresan infunnit sig. Enligt väderkartan handlar det om sol och 25 graders värme. Här ingår träning, utflykter, bad och möjligheten att äta god mat utan att behöva diska efter sig. SKA BLI SÅ DJÄVLA SKÖNT!

Känner faktiskt att jag behöver lite rehab efter det kaos som infunnit sig sista tiden. Har känt en viss frustration eftersom:

Vädret inte tilltalat mig!
Arek börjar bli gammal!
Alldeles för lite hundjobb!
Husse ständigt skadad!
Tonårssonen ärvt samma anlag!
Polisbilarna går för sakta!

- ja listan kan göras oändlig och om det inte hade varit för att rådjuret anlänt till familjen zoo så hade frustrationen nog gjort att Husse exploderat... Men det finns faktiskt något som kan få Husse att brisera en vacker dag. Något som gör att Husse får amfetaminspända kinder under försöken att hålla igen med den information han egentligen önskar ge i form av direkt feed-back. SVAMP-PLOCKARNA!

INGRESS I HISTORIEN OM SVAMPFOLKET
Att lägga spår! En konst ack så viktig om rollen som tjuvjägare skall fungera mellan hund och förare. Inlärningen mycket viktig för att undvika felbeteenden samt för att spara tid som så väl behövs till andra moment. Att tänka på är att spåret har:

Rätt längd
Utformning
Rätt belöningssystem
Rätt riktning i förhållande till vind
Rätt liggtid

Som hundförare måste du även tänka på:

Att lära in rätt signal
Ha rätt längd på linan och att kunna "spela" med linan under spårning
Inte styra hunden
Variera spår, liggtid, längd, underlag m.m m.m

Det är en hel vetenskap att få det att fungera och förberedelserna och genomförande blir ofta tidskrävande för att verkligen få det rätt. Eftersom jag nu har ny ras (vill inte kalla det hund än) så blir ju inlärningen väldigt viktig, men också väldigt rolig. Om det inte vore för dom jävla svamplockarna. Dom dyker väl ta mig fan upp överallt och när som helst och dom har väl en otrolig förmåga att kunna haverera ett spår. Att då sedan lyckas hålla humöret när dom står där mitt framför en är väl den största utmaningen i sig....

Exempel på deras expertkunspaper i att förstöra hundträning:

1  Husse lagt ett kort spår i djupa skogen med syftet att få hyenan att spåra med lite längre liggtid. Lät spåret ligga en timme och anlände sedan till den plats där ingen vanlig människa ens borde hitta till. Hyenan sjukt intensiv i sitt spårande vilket gjorde Husse något konfunderad. Dock inte länge. Efter första kullen gör hyenan ett ryck och jag hör ett avgrundsmorr. Då Husse lämnar markområdet med sin blick ser han att hyenan tar sats för att bita en kärring som står mitt i vårat spår. Lyckas hala in nakenhunden och suckar mycket tungt och ljudligt för att visa mitt missnöje. Vet ju att den förbannade allemansrätten gäller alla varvid jag tvingar mig själv att inte verbalt ofreda den som förstört mina förberedelser.... Kärringen lika glad för det. Meddelar glatt att hon kommit lite vilse och att hennes tanke inte alls var att befinna sig just där.... Med stela steg lämnar Husse platsen och då hållandes en hand hårt över sin egen mun. Allt för att slippa en anmälan på sig om olaga hot mot svamplockare....

2  Husse listig. Åker långt ut på landet och väljer ut ett stort fält. Lägger ett längre spår med goda korvbitar här och där. Flinar förnöjt när jag tänker på hur glad den nya polishunden skall bli är hon finner njam-njam i spåret och sedan en rolig leksak i slutet. Skyndar mig tillbaka mot bilen och då med syftet att ta spåret ganska snabbt. Från håll hör jag röster, men ser inte en jävel. Började tro att säkringarna gått och att Husse hörde fantasiröster som inte fanns. Fel igen! Helt plötsligt - och från ingenstans - dök det upp en hel jävla familj med en hund. Med svampkorgen i högsta hugg lämnade man skogen, gick ut över fältet och rakt över mitt jävla spår... Var så långt bort att jag inte kunde ropa åt dom att stanna, men inte tillräckligt långt borta för att INTE se hur deras jävla hund åt upp mina korvbitar i spåret... AAAAAHHHH!!! Ville springa dit och brotta ned hela familjen. Tvinga dom att be om förlåtelse trots att dom inte gjort något fel. Började småspringa, men hälsporren tyckte något annorlunda... Lagom till att jag haltat till spårupptaget så var ju svampfamiljen lååååångt borta.... Fuck!

3  Drog hem till villaområdet för där visste jag att det finns en liten äng mellan två huslängor. La ett fint litet korvspår med roligt slut och sprang sen hem dom 100 metrarna för att hämta min lilla polishund. Påbörjar spåret efter en liggtid på ca 5 minuter. Allt för att ingen skulle kunna förstöra även detta. Amira tog upp spåret bra och höll fin fart första raksträckan. När vi rundade hörnet på buskarna så trodde jag inte mina ögon.... På dom få minutrar jag varit borta så hade tanten med dom 3 dvärgcollierna anlänt till samma äng. Här lekte dom kortbenta hårbollarna glatt samtidigt som dom åt korvbitar.... Nu var sammanbrottet nära! Kärringen fattade galoppen - frågade om jag hade lagt ett spår där och skenade väl sedan iväg i motsatt riktning....

Trodde jag skulle bli galen!!!! Men som jag alltid brukar säga. I morgon är en ny dag och då drar jag till SPANIEN!

Må gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Lotta

Äh... ni får väl hoppa över några steg i utvecklingen och börja med störningar och förledningar i spåret istället. ;-)

Postat av: Sanna

Död åt svampplockarna!!! Går viltspårskurs med mitt Grå monster och 3 söndagar på raken har jag nu råkat ut för att de använder mina spårsnitslar som någon jäkla promenadled för att inte tala om alla lösspringande hundar som snor korvbitarna och rådjursklöven - snart spränger jag alla säkringar och sätter mig för att sura på en stubbe!



Binder fast klöven med ett snöre, en av gångerna mötte jag en tant som hade knutit upp snöret åt hunden och glatt uttryckte "titta vad min hund hittade"... För böfvelen!!! Den sitter fast i ett nylonsnöre i trädet av en anledning!!! Puckotant!

2010-09-15 @ 12:45:22
URL: http://vackraweimaraner.blogspot.com
Postat av: Josefine

Må nu riktigt gott och tänk inte på kalla Sverige och idiotiska svampplockare! Ha en toppen tid i Spanien familjen zoo!

2010-09-15 @ 14:10:01
Postat av: moralensväktare

Håller helt med Sanna, hur dum kan man bli?

Dom borde införa Svampsäsong precis som det är med jakten, så man kan lägga sina spår ifred resten av året, likadant med bärplockare och annat fanstyg i skogen. Visst det är super med allemannsrätten med fy vad dom kommer gnälla när det inte längre finns någon hund som kan spåra upp dom när dom gått vilse eftersom dom hela tiden sabbar våra spår.

Svamp & bär på Sommaren/Hösten och Amoriska hormonstinna par på våren!

2010-09-15 @ 17:51:11
Postat av: Monica & Tosca

Ta en kantarell macka och njut innan resan.

Läste aftonbladet ons vilken skönhistoriamed Arek har ju läst den här men kul för alla som inte läser denna underbara blogg.

2010-09-15 @ 18:49:46
Postat av: Lena

Ha en god resa och kom hem hel! Sen börjar älgjakten och då "försvinner" svampplockarna på ena eller andra sättet. Hav tröst och lev väl.

2010-09-15 @ 21:21:55
Postat av: Angelina

Känner efter det inlägget att jag icke kommer ge mig ut och ens snegla efter kantareller i år!! Så du har iaf lyckats skrämma ett eventuellt störande moment från skogen... ;o) Ha en jättemysig semester och ladda batterierna nu!!



Ps är det ingen som kan lägga ut en länk till aftonbladet/Arek hittade inget igår när jag letade. Ds

2010-09-15 @ 21:30:47
Postat av: Elof

"ASG"

Ha en skön semester nu

2010-09-15 @ 21:43:38
Postat av: Schäfermatte

Ja, si di svampplockarna. Har varit med om en 'duktig' svampplockare (som nog petat i sig fel svampar lite för ofta) som förnumstigt plockade på sig alla mina spårsnitslar. Hans förklaring var att sånt kan man ju inte lämna i naturen.. Men tjosan, kan ju inte vara så att någon satt upp dem med ett syfte.

Har även fått vara proaktiv och berätta väääldigt pedagogiskt för familjen Svamp att jag lagt ut spår till hundar och att de inte fick följa den snitslade banan. Som om det hjälpte suck

2010-09-16 @ 19:41:40
Postat av: Lotta

Hahahaha ja inte lätt inte..men men som sagt ju svårare man gör det från början o tänker att detta klarar min hund så gör de det.... så inga ursäker nu om svampplockare o kärringar med luspudlar hahaha då är kråkorna värre till att äta upp korvbitar.... Men ha det gött i värmen....

2010-09-17 @ 23:36:01
URL: http://www.metrobloggen.se/dexlines
Postat av: erika

Ha en skön semester.Å kom hem hel(ASG)

2010-09-18 @ 10:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback