BLIR GALEN...

Ser bland kommentarerna att känslorna är lite blandade inför Husses nya val av tjänstehund. Den som tog sig mest ton var min gode vän "The Legend". Han känner i och för sig Husse mycket väl, men var han inte lite väl hård i sitt omdöme gällande Husses hundhållning och familjesitutation? Mr Legend! Allt är tävling och jag ska göra allt för att slå dina odds i sank. I alla fall vad gäller hundbiten. Vad gäller mattis transport till dårhuset är väl kanske inte lika lätt att styra över....

Har nu haft hyenan i tre dagar och jag måste säga att det är helt annorlunda mot allt jag provat innan. Tiken är 10 månader och har tagit familj och hund med hull och hår. Alla älskar henne - med ett undantag - typ Jamaren. Jamaren har inte fått en lugn stund sedan rådjuret anlände till det zoo vi kallar hem.

Att hantera en hyena har ju visat sig vara något mer besvärligt än en trög schäfer. Här händer ju allt på den stund man blinkade med ögonen. Står man och sover vid fel tillfälle så får man nog kliva över till grannarna med en större blombukett, ett ödjmukt försvarstal samt någon form av intyg som bevisar att det är en hund och inte ett vildjur man just monterat bort från den bjäbbande lilla hundjäveln på andra sidan staketet....

Tiken är 10 månader men här finns det mod och stolthet i massor. När jag har henne lös så är hon 30 meter framför mig. Är hon i koppel så är det så sträckt att det riskerar att brista vid minsta lilla belastning. Hon har fått följa med på följande äventyr för att kolla tuffheten:

Husse omklädningsrum på jobbet: Längst ned i källaren. Här är en smal lång gång med endast ett tunt ledjus så gult att man tror sig hamnat i någons rökruta. Ett parti har en barnvagnstrappa och där är det kolsvart innan man kommer in i skyddrumsdelen. Här finns allsköns bråte i vägen, upphängda gamla kläder samt troligen en och annan mus som smyger runt. Har haft flera prövohundar som sökt stöd av Husse för att ta sig in i katakomberna, men hyenan är inte en av dom... Som en skenande häst försvann hon in i mörkret och jag bad till gud att det inte skulle finnas någon kvarglömd hundförare eller städare i lokalerna... Betyg: No fear!

Trollskogsstigen: En stig full med troll, buddafigurer och annat allsköns skit placerat längs med en gångväg i skogen. Här har mången unghund sökt stöd innan man i bästa fall tagit sig fram någon meter ifrån. Läskigast är Buddafiguren- en sittande stenfigur med en fågeldjävel i handen... Hyenan fick syn på stenstoden och visade väldigt tydligt att den nog inte hörde hemma i mysiga skogen. Sprang fram med ståndskall och svans rakt upp. Luktade av hela figuren och allt detta innan Husse masat sig upp för den lilla bergsknallen. Betyg: Varning utfärdas till den som önskar pröva tikens mod...

IKEA schäfern har även varit med ett nattpass på jobbet. Där har vi miljötränat (känns som jag gör det helt i onödan eftersom hon verkar sakna spärrar för vad som är otäckt) spårat och hälsat på hos dom motordrivna tennisbollarna. (kaninerna). Problemet som jag ser med hyenan är just hennes otroliga jaktlust. Här finns det lite att jobba med....

Det har dock dykt upp en sak som gör mig helt galen! Har fått stopp i örat. Hör ta mig f-n ingenting på högerörat och trots försök att rensa ur örongången på obehöriga kryp så är det stopp... Blir helt groggy och frånvarande, kan inte koncentrera mig och håller på att bli galen... AHHHHH! Vill höra igen....

Nu ska vi strax lasta sakerna och ge oss ut på ännu ett nattpass. Målet denna natt, förutom Areks ära och berömmelse, får bli att träna lydnad och grunder i spår med vår Belgiska Mallenois.

Må gott!
Husse

För er som är faktanördar så kan jag meddela att tiken kommer från en kennel som heter Sockret´s. Tiken heter Amira och är drygt 10 månader.

Kommentarer
Postat av: Christer

Önskar husse ett stort lycka till med den nya hunden!

2010-08-27 @ 08:31:42
Postat av: Josefine

Det låter ju helt kanon, kan Husse hantera så mycket kraft? Hon kanske är för skarp för husse;)

Va säger Arek om denna donnan??

2010-08-27 @ 09:09:50
Postat av: david

ska bli kul att se hur rådjuret ska kunna ta över getens jobb! Lycka till!

2010-08-27 @ 10:44:29
Postat av: moralensväktare

Det låter som ett stycket dynamint du har skaffat dig! Det kommer nog bli en bra polishund!

Postat av: Lena

Hehehe... Du kan väl kolla om inte lamadjuret kan vråla så att vaxproppen kommer ut på andra sidan?!



Bäva månde buset i alla fall.



Lev väl

2010-08-27 @ 21:20:13
Postat av: erika

Det låter som med dom andra sju, (ler) kanon hund, men efter någon månad blir det nog annat ljud i skällan. Föresten hur lång tid tar det att få en färdig polishund av lilla hyenan??

Ursäkta men jag är skeptisk.

2010-08-28 @ 11:02:50
Postat av: Rickard

Lycka till med den nya hunden, har en känsla av att du äntligen har hittat en hund som kan passa dig!



Ha det gott!

2010-08-28 @ 12:15:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback