DAG ETT AV PROVDAGARNA!

När börjar vi? Frågade hundbefälet när vi skulle starta momenten och fick till svar att "så fort som möjligt". Eftersom vi hade starttid kl 07.00 så tog jag ju för givet att jag skulle vara där då. Kan säga att jag var rätt så ensam på dressyrplatsen mellan 07.00-08.00 vilket fick mig att ångra att jag ställt klockan så tidigt. Jag avskyr att gå upp tidigt och inte blir det nu bättre av att sitta och våndas o vänta på att momentet ska dra igång.....

När övriga deltagare för dessa dagar anlände så visade det sig att här även fanns en och annan med lite fjärilar i magen. Alltså inte bara Husse. Beviset för detta var när provledarna meddelade att det nu var dags att köra igång. Köbildning för att besöka toaletten var då att anses som intensiv och när det enligt åldersfördelningen äntligen var dags för Husse, så var doften därinne inte nådig..... Här fanns ett antal nervösa magar kan jag säga.....

Momenten för dagen var personsök, saksök och lydnad.

Husse hade startnummer tre och första momenten var ju som sagt personsök. Uppdraget: Finn två stycken figuranter gömda i skogen. Sträckan ca 400 meter kuperad terräng. Problembild: Att Husse tror sig veta ungefär var figuranterna skulle vara, men att kommunikationen med Arek var att anses som bristfällig.

Geten var laddad kan jag säga. Gjorde jättefina slag ute i skogen och var vid ett tillfälle uppe på vad som såg ut som Stockholms högsta berg. Kände en värme i själen när jag såg Geten stå på toppen, som en vild varg, väntandes på att få fånga sitt byte. Värmen gick över i panik när jag insåg att Geten skulle ned därifrån sen. Med sin sargade kropp, starriga ögon och ungdomliga sinne så kändes det som om det bara kunde sluta med fritt fall.... Geten löste uppdraget galant och for vidare genom skogen. Paniken började smyga sig på när hundjäveln inte verkade finna någon gömd person. Jag hade ju en förutfattad mening om var personerna skulle vara gömda, men som det såg ut nu så slogs planen isär....

Geten for ned i värsta djungeln. Min plan från början var att han inte skulle ned där på grund av skaderisken. Jag lät honom ändå utforska den knappt framkomliga skogen och hörde efter ett tag hur det knäcktes kvistar i parti och minut. Var rädd att han fastnat och inte kunde ta sig loss varvid jag kallade in honom. Någon hund kom ej åter, men däremot hördes ännu flera kvistar knäckas och nu blev jag orolig att han gjort sig illa. Precis när jag skulle skutta ned och frigöra min hjälte så började han att skälla an. Det fanns en gömd figurant i urskogen!!!! Arek pussade nog lite på den försvunne, men vi fick i alla fall en sjua i betyg på detta ställe. Geten for därefter vidare, dominerandes och fortfarande pigg i kroppen. Andra figuranten tog han galant och där fick vi betyg 10. Totalt sett för hela söket fick vi beyget " Mycket väl godkänt". Bra jobbat Arek!

Efter lunch och positiv peppning så var det dags för lydnadsprogrammet. Var ganska säker på att jag skulle klara mig med äran i behåll här, men var något osäker på krypet samt på hopp över hinder. Den blinde har ju en förmåga att hoppa in i hindret i stället för att hoppa över det.....

Geten visade vissa tendenser till att missförstå samtliga moment. Detta genom att gå och spetsa in sig på publiken. I stället för att ha järnkoll på Husse så tyckte jag att han blängde lite väl mycket på åskådarna. När det var dags för krypet så körde Geten en egen variant. Typ: Hasa, lyft, kryp, hasa.... Var väl ganska säker på att få 0 i betyg där kan jag säga och då var ändå hoppet kvar.

Mr överraskning, alias Arek, hoppade plötsligt som en känguru! Över hindret, satte sig en bra bit bakom och kunde därför även hoppa tillbaka igen. Bravissimo Arek! I bland är du ju riktigt duktig. Sista uppdraget i lydnaden var inkallning med platsläggande. Då skall fyrbentingen sitta still medans Husse haltar iväg ca 80 meter. Därefter skall geten kallas in och när domaren tycker det är lämpligt så skall man med ett kommando få hunden att lägga sig ned.... Min gode vän Arek uppvisade någon form av problem med hemorojderna vid uppstarten. Lyfte rumpan, satte sig ned. Lyfte rumpan och satte sig ned igen. Konstigt nog bara när Husse inte såg!! När jag sprungit färdigt och vände mig om - ja då satt den falske jävleln hur fint som helst.

När vi summerade lydnadsbetygen så såg det faktiskt riktigt bra ut. Inga nollor i betyg och det mesta var faktiskt "mycket väl godkänt".

Sista momentet var att leta upp lite gömda föremål i en saksöksruta. Redan vid transporten från bilen till rutan så förstod jag att jag nog inte skulle kunna påverka momentet så mycket. Arek var redan bestämd och drog mig (positiv olydnad) fram till rutan. Drog iväg och hittade 3 föremål på världsrekordtid. Det var då jag bestämde mig för att vara Husse och då alltså nr 1 i hiearkin.

Började bestämma var Geten skulle söka och då blev det problem. Typ för att där jag ville att han skulle söka, där fanns inga föremål. Hade geten fått bestämma så hade han anträffat det sista också. Det var i och för sig en nyckel och nycklar kan ju den tandlöse inte plocka upp. Lite roligt att se hur han lägger hela huvudet på sned för att få grepp om den lilla nyckeln. Betyget blev alla fall "mycket väl godkänt" även här.

Allt som allt en mycket bra provdag för min gode vän. Inga nollor alls vilket ju är grymt bra. I morgon är dock en ny dag och då har vi bland annat skyddsarbetet. Gissa om det blir kö till toaletterna även då?

Må gott!

Arek


Kommentarer
Postat av: Sanna

Go Geten & Husse!!!! Jag fortsätter hålla tummarna för er!

2008-09-29 @ 23:15:02
Postat av: Anita

Grattis !! Hoppas dagens övningar oxå resulterar i MVG !! :-)

Postat av: The P

Bra jobbat båda två!!!



Är dock ej speciellt förvånad att det gick bra.

Husse oroar sig väldigt mycket i onödan för saker och ting:)

2008-09-30 @ 17:00:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback