FRÅN TOPPEN TILL BOTTEN...

Det kan gå snabbt i hundvärlden kan man väl lugnt säga. Min gode vän har ju varit på fortbildning i knarksök och gjort det med bravur. Han har ju varit som en unghund som virvlat runt med en gammelhunds erfarenhet. Olydig, men ändock härligt fantastisk i sin iver att söka. Jag kallar det positiv olydnad... He! He! He!

Efter dessa tre dagar så skulle vi direkt jobba ett nattpass. Jag kände mig laddad inför detta då Arek varit så himla pigg och alert. När vi vaknade på morgonen inför nattpasset så tog sambon Schakalen och gick på en promenad. Han var pigg som en lärka, hoppade, for o skuttade precis som han alltid gör. När jag hämtade upp Geten och sambon efter ca 30 minuter så var han fortfarande pigg. Men när det var dags för morgonmaten så började varningsklockan ringa. - Geten var inte hungrig!

- Hur stor chans är det att han inte vill ha mat. Då är det alltid något som är tokigt. Åkte hem igen och nu var min vän lite loj och seg. Han gick in i sitt rum, ställde sig i hörnet och tittade och gick sedan ut till vardagsrummet och lade sig med en suck. Tittade in i hans svit och i det hörn som Geten stirrat sig blind på så låg ju gårdagens intag av mat och vatten....

Varför lägger dom alltid en kaka där det är som värst att plocka upp? Alltid inne i ett hörn så att det skall rinna in under lister, matter m .m. Nu förstod jag varför han ej var hungrig. Lät honom vila en stund och precis då jag lade mig i badet för att planera resten av dagen så hörde jag hur min vän gick och började hulka.... Fuck! Bara att kasta sig ur badet, snabbtorka sig samtidigt som det gällde att uppehålla fyrbentingen så att han inte skulle spy ned hela jävla villan. Halvt fuktig under klädena så kom vi ut och Geten såg helt jävla oförstående ut. Ska vi ut igen? Geten gick som om han inte sovit på 10 dygn, men vägrade spy eller göra något annat behov heller för den delen.... Det syntes på Schakalen att han bara ville hem o vila så då vände vi åter igen...

Klev ned i badet igen, drog på härligt badvatten och bara njöt. Hörde hur Geten drack vatten och då jag tittade ut genom badrumsdörren så såg jag att intaget av vatten numera bytts ut mot spyan som rann ut längs med golvet.... Fan!!! Tänkte att det ändå var för sent så jag kurade ned mig ännu mer i det varma vattnet. Började då fundera på VARFÖR han spydde. Inte bra när det han dricker vänder direkt och kommer upp.....

Tankarna började mala direkt. Tarmomvridning? Något som fastnat i magen? Kom att tänka på att jag inte sett hans oranga brandslang sedan igår... F-n! Hade jag glömt ta ur den ur bilen efter knarksöket? Har den senile gamle tandlöse ätit upp belöningen i stället för att vårda den som en baby? Tankarna malde i huvudet så det var bara att hoppa ur badet snabbt som f-n igen. Ringde veterinären och hon tyckte vi skulle komma in akut för att kontrollera hälsan hos Stora Stadens hjältehund. Sagt o gjort!

Att komma akut till veterinären innebär ju inte att man kommer in snabbt! Näe! Vi satt där ett par tre timmar innan det var dags för oss att komma in. Geten brukar ju alltid göra kraftigt motstånd där, men nu var han faktiskt rätt vek. I dag gick det till och med att kolla tempen. Veterinären var grymt engagerad och jag fick nästan känslan att dom trodde det var Kungens hund som kommit dit för vård. Man beslutade om att röntga min vän och eftersom min vän är fientlig till vård så var det ånyo dags för sprutan som gör att den tandlöse somnar in...

Han är seg! Flera gånger trodde dom att han somnat, men precis när dom skulle lyfta honom så gjorde han utfall. Hi! Hi! Hi! Kan inte vara lätt att vara veterinär när djuren försöker göra sig både lustiga och läskiga. Efter ett tag hade Geten förlorat kampen och röntgen kunde genomföras. Som tur var fann man ingen orange brandslang där och ej heller spår efter narkotiska preparat. Man gissade på en klassisk magsjuka. Va skönt! Trodde jag skulle få lämna platsen med rådet att försöka vätska honom, fasta honom samt allt annat klassiskt.

Fel! Dom verkade fortfarande tro att det var Kungens hund för jävlar vad som slog på stort. Först en påse dropp, sedan en behandling av kontrastvätska för att lugna mage och tarm. Därefter tabletter som lugnar mage och tarm i 10 dagar. Sedan en hel uppsats som beskrev hur jag skulle mata Schakalen de närmaste fem dagarna......

Fick nästan ha fyra bärare för att få med hund och all medicin när vi lämnade platsen. När det sedan var dags för intaget av kontrastvätskan så var planen att Arek skulle gapa stort så att jag kunde mata honom med de fem sprutorna vi fått med. Nu började protesten från den tandlöse. Han vägrade gapa! Knep ihop så hårt han kunde och det är ju faktiskt rätt hårt. Jag började skratta och lät meddela honom att han var en idiot. Lät meddela honom om att samarbete kunde löna sig, men det sket han högaktningsfullt i. Petade in jätte sprutan i mungipan och nu var han torsk.... Den tandlöse hade inget att sätta emot när vätskan rann genom håligheterna i hans trasiga tänder. När vi var färdiga såg vi båda ut som om vi målat ett hus vitt och då ej använt skyddskläder......

Nattpasset fick vi stryka oss ifrån. I stället fick vi tre sköna vilodagar. Arek var pigg redan efter första dagen så det kändes riktigt skönt. Har i efterhand fått höra att det går en kraftig magsjuka hos Statens hundar i Stora Staden. Flera hundar har fått läggas in akut med dropp och lång efterbehandling. Då känns det skönt att vi åkte in på en gång...... Nu är vi pigga och alerta och ser fram emot vad veckan har att erbjuda....

Må gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Nu Höst "kärring"

Sån tur det inte var knark han hade fått i sig. Bra du åkte in så snabbt och kollade. Måste vara en mardröm att ens hund kan få i sig sådant. Usch.

Har du nu bara gammel Geten? Ingen lustig slyngel på 4-ben alltså, som ska tränas upp? Försökt läsa lite bakåt i din blogg. Men tydligen missat och ej hittat sen ev. återlämnande av yngre hund. Ha en fortsatt skön höst iaf och håll er friska. Fånga så många bovar som möjligt.

2008-10-26 @ 14:24:15
Postat av: Husse o Arek

Det är så kul med Era kommentarer. Det piggar upp skrivandet och jag är imponerad över hur kunniga och intresserade Ni är. Kan meddela att jag just nu bestämt mig för att EJ ta någon ny hund. Arek är så pigg och alert och han blir ju SÅ ledsen varje gång det anländer en ny stjärna som ska ta över. Vill hedra min bästa kompis genom att ge honom det här sista året i ensamhet innan det är dags att gå i pension. Men!!! Bäst att lägga till MEN eftersom det kan svänga snabbt i denna bransch. Blir han sämre i kropp o själ så kommer jag självklart att hålla ögonen öppna efter en ny hjälte. Har fått många samtal av duktiga och hjälpsamma människor som erbjuder mig en ny hund. Det tar jag som positivt eftersom det varit bra hundar som erbjudits... Må gott!



Husse

Postat av: Erika

Du skriver så målande, och pricka in varje poäng, resultat 10 poäng

Skrattar så tårana spruta, fan vad igenkännande. Den värme och kärlek till Din hund genomsyra varje mening, och får oss läsare att att känna med fast vi aldrig har träffat geten.

stannar han hos er när han får pension?

2008-10-26 @ 16:41:09
Postat av: Sanna

Vad skönt att det "bara" var magsjuka och du fick tag i en bra veterinär.

Min fd kombos hund fick samma symptom för ett år sedan och efter många veckor med knasiga och jobbiga utredningar och behandlingar samt svindyr specialmat konstaterades det lunginflamation.



Jag håller en mental tumme för att Arek förblir frisk nu och att ni får ett bra sista år!

2008-10-27 @ 00:19:42
Postat av: Peter

Jag tror inte det handlar om att de trodde det var Kungens hund de kollade utan att de här såg en chans att få rensa ut sitt lager av medikamenter och du såg ut som ett lätt offer för deras avsikter. Som du själv skrev att det nästan behövdes 4 bärare för att få ut allt, det var ju bara en som gick in.......:o)

2008-10-27 @ 09:26:41
URL: http://brukstorpets.blogg.se/
Postat av: Husse

Tack för dom värmande kommentarerna! Peter! Du har nog f-n rätt! Jag tror ta mig f-n dom tömde förrådet på medikament och tillbehör denna gång... Erika: Arek får stanna hos mig efter att han gått i pension. Staten äger honom, men man brukar vara hyggliga och låta föraren behålla sin guldklimp. Troligen för att ingen annan vill ha en sur gammal tjänstehund... He! He!

2008-10-27 @ 20:43:07
URL: http://arek.blogg.se/
Postat av: Phaspen

Tjena o kul att veta att du nu mår bättre. Ett tips för framtida magåkommor....se till att Husse införskaffar kaninmagar!! De smakar kanon....luktar skit vilket alltid e skoj när Matte nästan spyr...och man blir bra i magen superfort!!! kolla på http://jipotiima.se/ för dom säljer såna...eller deras återförsäljare! Man blir kalas bra supersnabbt!!



Full fart med Phaspen såklart!

2008-10-31 @ 17:27:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/524

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback