PASSKONTROLL....

Anropet ekar ut över polisradion den sena nattimmen under helgnatten i Stora Staden. " Föraren vägrar stanna, hastighet ca 100 km i timmen och man passerar just nu ut på den långa bron". Flertalet polisbilar svarar på anropet där en förare vägrar bli stoppad av farbror blå. Färden riskerar att bli vådlig då vanliga människor riskerar att bli skadade i biljakten. Färden går vidare in i ett bostadsområde och poliserna som försöker stoppa det flyende fordonet meddelar att man nu närmar sig en återvändsgränd. Spänningen stiger i Husses och Areks fina bil under resan fram mot dom andra. - Ska föraren stanna, fly på gångvägar eller ska han försöka springa från platsen. Svaret dröjer inte länge då poliserna på plats ropar ut: "Han springer! Vi behöver hund!"

När händelsen utspelar sig så har Stadens hjälte och dennes förare, Husse, ca 10 minuter kvar till den plats där föraren sprungit. När vi kommer fram till platsen så har poliserna lyckats knipa passageraren då denne försökte fly till fots. Föraren däremot hade rundat ett hörn och med största sannolikhet vikit höger förbi en byggbod. Man beskrev föraren såsom ca 50 år gammal, långt hår och typisk missbrukarstil.

Arek for ur bilen, visade att han hade spår i den riktning banditen försvunnit. 10 minuters försprång kan vara mycket, men med lite tur så ligger banditen och gömmer sig i någon buske. Förberedde mig på att Arek skulle dra höger eftersom polisen uppgett detta, men som vanligt så väljer den ludne att bryta mönstret helt..... Blev direkt tveksam, men bestämde mig för att hänga på Arek i hans jakt på ett bett. Även om jag velat bromsa honom så gick det inte eftersom han nu var uppe i ca 50 km i timmen så det var bara att linda spårlinan runt handen och hänga på. Geten for via gångvägar, tomter, uppfarter och vidare ut på villagator. Att prata i polisradion och meddela positioner var inte att tänka på. Detta då min blodtörstige vän uppförde sig som värsta draghunden. Jag hade fullt sjå med att hålla balansen i mörkret och halkan och när vi efter en stunds spårande kom ut på en lång, rak villagata så syntes en man ca 100 meter bort.

Jag hade sett honom och Arek hade definitivt sett honom! Han stämde inte in för en sekund på signalementet, men Geten hade ändock bestämt sig för att "honom ska vi ha". Bannade den ludne och sa åt honom att skippa den mannen och i stället koncentrera sig på att spåra. Geten hade huvudet högt och spårade ej.... Målbilden var människokött och även om det är fel person så ska han kontrolleras och provsmakas...

När Geten släpat med mig fram till mannen så var jag ju ändå tvungen att tilltala honom. Denna man var ca 25 år, halvlångt hår och prydligt klädd. Fuck you Arek! Hur f-n ska vi nu hitta tillbaka till rätt spår. Förberedde mig på ett försvarstal till de andra hoppfulla poliserna, men i avvaktan på detta så tilltalade jag den nu anträffade killen...

"Pallade inte stanna!" " Orkade inte bli tagen igen!"

Mannens uttalande överraskade mig helt. Va f-n säger han? Det visade sig att det var den nu anträffade mannen som flytt från poliserna. Jaha! Ännu en gång har Geten överträffat Husse och fullgjort sitt uppdrag. Bestämde mig för att träna lite med handfängslen varvid jag beordrade mannen att sätta sig ned på knä. I sitt drogpåverkade tillstånd gick han i stället emot mig varvid min ludne vän bestämde sig för att belöna sig själv.

Den flygande Schäferna ven förbi Husse och när han slog ihop sitt tandlösa grin i jakten på mannens bröstkorg så hade jag fått tag i spårlinan. Det klassiska ljudet av ett bett som missar sitt byte dånade ut i natten. Hundjäveln hade gjort ett sista försök att få bita, men som tur var misslyckades han.... Banditen överlämnades till poliserna på plats och då med en liten syrlig kommentar om banditens utseende samt den troliga flyktvägen..... Sedan var alla glada och gjorde High-five för att fira Areks fina jobb.

Men va är Arek? Började titta runt bland alla polisbilar och poliser för att se var Schakalen tagit vägen. Såg honom inte och ropade därför hans namn. Samtidigt som jag anropade den ludne så hör jag ett skrik från en polisbil längre ned på gatan. När jag tittar dit så ser jag hur Arek knuffar bort den kvinnliga polisen som står i polisbilens dörröppning. Därefter försvinner min vän IN i polisbilen där den gripne sitter.

Å nej! Vad gör han nu han jag tänka innan paniken spred sig i maggropen.... Ska han in och bita den handbojade snälla banditen??? Två sekunder senare kom han ut från passagerarsidan igen. Den ludne for ut i gräset och verkade leka med något. Den kvinnliga polisen, som nyss blivit undanknuffad, skrek något om ett pass.... Ropade in min vän och såg att han försökte strimla något med sina nedbitna tänder...

"Loss Arek!"

Kollade vad han släppte till marken och upptäckte att det han varit inne och hämtat i bilen var banditens pass.... Hur f-n kommer han på alla sina idéer? Hur f-n vet han vilket bil han skall hitta sakerna i? Hur f-n kan ha göra så här mot mig? Fick ju skämmas som en hund....

Allt som allt ett lyckat ingripande. Bra spår, men då tyvärr med lite väl mycket initiativ från min gode vän. Man måste ju säga att han kan liva upp det i alla fall....

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Anonym

Han trodde säkert att ni hade glömt att kontrollera banditens identitet.

2008-11-24 @ 18:20:35
Postat av: Sanna

Utan att någonsin ha träffat honom - jag älskar din hund! Han är en helgalen, helskön loonytoon!!! Han förtjänar den största säcken Frolic någonsin!!!!



Var rädda om er ute i kylan och halkan!



Postat av: Anonym

Tja Arek!! Grattis till jobbet men ja beklagar att du verkar ha begåvats med en lika korkad Husse som jag fått en korkad Matte...ATT dom aldrig LÄR sig...LITA PÅ DIN HUND? huuur svårt kan de va egentligen!!



Full fart med Phaspen såklart

2008-11-24 @ 19:31:53
Postat av: Bus

Underbart!!!

Nu är min fridag (tack så himla mycket Karlsen) räddad.



Fast jag försökte ge dig ett knarksök på morgonkvisten, synd att trött husse slingrade över det på morgonturen.

Eller kanske tur för annars hade jag väl skrattat käften ur led.

2008-11-24 @ 21:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback