JAG GER UPP BADANDET...

För att vara sjuk måste man vara frisk! Hur konstigt det än låter så är det precis det man måste vara. För att orka med alla turer vid ett läkarbesök så måste du vara i fysisk och psykisk toppform för att överleva alla vändningar och överraskningar som väntar där. Har haft ont i halsen ett längre tag och bestämde mig nu för att kolla hur mina skattepengar används och då inom sjukvården. Ringde för att boka tid hos doktorn, och fick till svar att man först måste göra ett halsprov för att kolla halsfluss. Då jag var övertygad om att jag inte hade halsfluss så berättade jag ju självklart det, men fick till svar att allt måste ha sin gång... Alltså gick jag dit, pyntade 140 kronor, torterades i 10 sekunder och fick beskedet att jag EJ HADE halsfluss. Det visste jag ju redan så jag tog för givet att jag nu skulle få eskort vidare till doktorn.

No!No!No! Då måste vi beställa tid för det och det finns inga tider idag. Men va f-n! Orkade inte tjafsa utan tog lappen med den nya tiden och drog ut i verkligheten. I dag var det dags för återbesök och nu fick jag faktiskt träffa doktorn direkt. Jag berättade att jag ej har halsfluss och att det ej är riktigt bra någonstans nere i halsen. Nu överraskade doktorn mig!!!

- Jag har inga sådana grejor att kolla i halsen med. Du måste åka till en annan doktor och då måste du få en ny tid. Hur korkat får det bli. Har varit sammanlagt 4 minuter och 52 sekunder inom sjukvården, har fått tre bokningar och är just nu 280 spänn fattigare. Men klokare eller friskare har jag inte blivit.... Fy f-n för att vara riktigt sjuk och kastas runt bland doktorer och avdelningar....

Bestämde mig ånyo för att sjunka in i mysvärlden och då läsa sportbilagan i ett varmt bad. Har ju haft lite problem med att få lugn och ro där i badkaret så nu gjorde jag ordentliga förberedelser. Sonen saknade för dagen hemnyckel, men han skulle inte sluta förräns om 40 minuter så där kändes det rätt säkert. Arek är ju en mästare på att öppna badrumsdörren så för att undvika den störningen så låste jag in honom i hans rum. Den största fienden, katten, kastade jag ut så nu var allt frid och fröjd. Nu kunde inget störa så jag gled ned i det varma badet och bara njöt.....

Utanför hördes då hasande små steg som kom i riktning mot ytterdörren. Små tassande steg och sedan "plinget" på dörren. Men va f-n! Vem kommer nu då! Bestämde mig för att låtsas att jag ej var hemma och då hördes dom små hasande stegen försvinna sakta bort från uppfarten. Kom att tänka på att lillgrabben ju saknade nycklar. Tänk om han slutat tidigare och nu stod utanför utan att komma in. Fick värsta dåliga samvetet över vilken usel och egoistisk far jag var. Kastade mig upp och skuttade mot ytterdörren. Vattnet rann ut på golvet och lämnade fina pölar utefter den vägen jag gick. Öppnade dörren och...

Då står grannjäveln där! Nyopererad och fin med ögon som en ledsen hund undrade han om Husse kunde hjälpa honom att lasta in vinterdäcken i bilen. Nu???? Ja gärna svarade den ledsna hundvalpen! Jag ska åka iväg och få dom bytta....

Fuck the world! Hasade in och drog på mig kläder över den fuktiga kroppen. Ut och lastade in dom förbannade däcken i hans bil och sedan snabbt in mot värmen igen. Det var ju minusgrader ute så joggingbrallor och t-shirt kändes rätt kallt just nu... Stängde dörren, slet av mig kläderna och gled ned i det kokheta vattnet. Ahhhh! Vad njutbart! Tog upp sportbilagan och började läsa faktarutorna igen. Då händer det igen.....

MJAUUUU!!! Det hjärtskärande ljudet skär igenom trumhinnorna som en laserstråle i smör. Medans jag varit ute och hjälpt grannen med däcken så smet jamaren in. Hon kartlade mina vanor och väntade precis tills jag landat i badet. Då slog hon till igen.... Jag orkar inte mer - jag ger upp badandet. Även om det innebär att Vattenfalls aktier nu kommer att sjunka så orkar jag inte bada mer. Bara att åla sig ur badet och släppa ut jamaren igen....

Klädde på mig och tog en tur i motionsspåret i stället. Nu var det mörkt och jag bestämde mig för att gena en bit i skogen. Eftersom jag inte såg någon så släppte jag Arek fritt, men när vi nästan var ute ur mörkret och nere på det ljusa motionsspåret så såg jag hur Arek spetsade in sig på något. Kommenderade att han skulle stanna och det gjorde han. Arek stod ca 3 meter in i mörkret på en stig. På stigen, mitt framför honom, stod en liten hund. Bakom hunden stod dennes Husse och han bjöd väl till med kvällens höjdpunkt. Plötsligt kastar han sig ned på marken, över sin lilla vita hund och sliter upp den späda varelsen i luften. Hans ögon uppvisar panik tills han även ser att bakom den håriga varelsen finns en ägare..... Jag sätter 100 spänn på att mannen trott sig sett en varg i mörkret och då bestämt sig för att rädda sin hund från att bli mat.... Han bad MIG om ursäkt i stället för att jag ursäktade mig för att jag kom skuttandes ur mörkret....

Skrattade så att jag höll på att bli harmynt när jag gled vidare längs med spåret....

Må nu gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sosso

Stackars din jamare.. eller var det dej man skulle tycka synd om?? hehe.. :)

Postat av: Peter

Ja denna fantastiska svenska sjukvård...........har själv blivit utsatt för den. Vet inte om man ska skratta eller gråta.



Ett tips till dig när du ska bada är att ta med en bärbar stereo in i badrummet och sätt på favoritmusiken på hög volym. Då lär du inte höra varken grannar, ungar eller katter.

2008-11-18 @ 16:17:15
Postat av: Brandkvinnan

Din stackare! Själv kunde man ta ett varmt bad idag helt ostört medan katten låg på mattan bredvid :o)

2008-11-18 @ 19:22:14
URL: http://brandkvinnan.blogg.se/
Postat av: Höstkärringen

Kan inte annat än säga, duscha istället! Inte meningen du ska bada. Är sådnat små barn gör och tror inte du räknas till den skaran nu! s Sjukvården är enbart = ett enda stort ? nu för tiden. Bästa är jobba inom vården så man vet på ett ungefär iaf hur turerna går. Uppdaterad varje kan man inte vara, för uj uj vad de ändrar sig inom vården fort. Jo, varför inte ha en liten skylt på ytterdörr med text, Var god stör EJ badning pågår! Ha det så gott.

2008-11-18 @ 21:12:12
Postat av: Pernilla

=) Din stackare. Låter lite som att du har otur när det gäller badandet. Vilken tabbe att öppna när grannen står där och behöva klä sig blöt och eländig och ut i kylan. Bättre lycka nästa gång. Ge inte upp. Nån gång ska det väll lycks. ;)

2008-11-18 @ 21:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback