OLYDIG!!! VEM? - JAG?

Jag vill tacka Husse för en alldeles underbar dag! Ett extra dressyrpass mellan kl 10-17 och då med Husses hela turlag. Hörde hur husse och en annan hundförare lade upp planerna för dagen. Det lät som om det skulle bli kul och jag måste säga att min önskan inte slog fel... Planen till en början gick ut på att Husse skulle köra skydd med mig. Överraskningen var att vi skulle göra det mer verklighetsanspassat och i en annan miljö.

He! He! He! Här får ni höra Husses planering: Husse skulle anropa en springande figurant som flydde in i skogen. Husse skulle springa med och ha mig vid sidan tills han gav mig tillåtelse att springa fram. Figuranten skulle stanna och jag skulle sätta mig att skälla....

Hi! Hi! Så här UPPFATTADE jag planeringen: Husse utropade ordet "poli......" - Då var jag redan på väg i full fart med öronen inåtvända och med ett flin i mungipan. In i fullbett på den stillastående figuranten. Figuranten skrek som en galning av skräck, sparkade och fäktade, men jag bara köttade på....

Visste ju redan när jag drog att jag skulle få spö av Husse så det var bara att spela undergiven en stund så var det obehaget över.... Omtag på övningen med samma resultat och nu kände jag helt klart att Husse hade behövt en smula Deodorant i armhålan..... All aggressivitet och löpande för att få tag i mig hade tydligen satt svettkörtlarna i gungning... Tredje gången pallade jag inte se den spädes förtvivlan utan då gjorde jag som Husse ville... Klart kul övning i alla fall....

Sammanfattningsvis blir analysen så här: Olydig, gott med ett bett, spela undergiven och lukta på svett... Kanonpass!

Sen drog Husse med mig på ett par spårövningar i olika terränger. Bland annat på fält med massa korsande spår. Här tänkte inte Husse till utan han gjorde så att övningen i stort sett blev smått kaotisk. Visste inte riktigt vilket ben jag skulle stå på för att reda ut Husses spårplan, men till slut blev det nog rätt bra ändå.... Därefter ett roligt tätortsspår med asfalt, grus och sand. Därtill ett antal mycket svåra störningar i form av människor, traktorer och lastbilar. Ett riktigt kul spår måste jag säga....

Sen tyckte tydligen Husse att jag skulle träna lite spårkondition. Han drog i väg med sin GPS och var borta ett bra tag. När han väl hämtade mig så gav han lite instruktioner till mig. Dessa var enkla: Håll spåret och håll vilket tempo du vill! Sagt och gjort.... - Efter drygt två kilometer så var vi framme vid slutet. Inte allt för ansträngande för mig, men Husse såg lite tagen ut av tempot. När han var tillbaka vid bilen så var han rätt nöjd. Bytte kläder och lät meddela att han var nöjd med dagen trots att JAG gjort en del för att förstöra övningarna.....

Nu tänker Husse ta med mig på fotbollsläger. Hans plan är att träna ungdomar i fotboll, men under pauserna så ska jag få mig en duvning i spår och lydnad. Kul!

Ha det bra tills vi hörs igen!

Arek


Kommentarer
Postat av: Anna

Figgen ryckte säkert lite i ärmen, det räcker med ett liiiiitet ryck och hunden tycker den har anledning att
bita. Så gör våra, om inte så buffar de till ärmen och biter. Att bara bita tag fungerar också bra men testas inte speciellt ofta då korrigeringen kommer mer omedelbart. Ett annat sätt är att smaka lite i ärmen och släppa innan någon hinner reagera och sen ta en smakbit igen. Naturligtvis stod figgen då och småryckte i ärmen enligt hundarna. ;)

2008-05-15 @ 21:58:39
Postat av: Bonzo

Det är ålderns rätt att bli lite olydig! På årliga funktionsprovet såreste jag mig förförsta gången på en plats på dom senaste 6 åren för att snacka lite med ungtuppen jämte mig!
Hade inte husse haft en tummnagel i ögat pmig hade jagnog fixat lite extra bita på busen också!

Postat av: Emma & Pyrrah

Hahahaha, det där med initiativ verkar Arek ha koll på iallafall =) Husse måste oxå bada tycker Arek *fniss*
Ha det gott!

2008-05-19 @ 00:32:22
URL: http://www.freaklechics.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback