VÄDERFÖRÄNDRING...

Dags för dagpass efter en veckas semester. Laddad för att köra spår och saksök så hade jag förberrett mig kvällen före genom att ha packat alla träningsgrejor. Gick sista rundan och det var en stjärnklar härlig kväll. Vaknade av att väckarklockan slog mig i ansiktet med sitt gälla skrik. Vandrade ned för trappan, tittade ut genom fönstret... Såg ut som det var blött ute och vattendroppar på fönstret.... Klädde på mig, fixade ansiktet och gjorde mig läcker genom att dutta DEO under armarna... Öppnade dörren och ta mig f-n!!! Spöregn.... Så typiskt att det blivit väderomslag lagom till att man ska träna hund....

I väg till jobbet och fick där reda på att hundträningen kan man nog glömma. Stora Staden hade en hel del evenemang som krävde polisiära resurser. Och så även av hundarna.... Vi han dock ut på förmiddagen och det blev en hel del spår i regnig miljö. Arek skötte sig väl och så även de andra hundarna. In och torka kläderna och sedan in mot Stora Staden. På programmet stod demonstration, motdemonstration, idrottshuliganism samt vanliga stökpellar.... Det blev kompisarna Kurre och Arek som fick dra in till staden för att trygga säkerheten och det mina vänner är inget dåligt val... Arek älskar ordningshållning och Kurre är ond rakt igenom.....

Ingripanden mot folk med gatsten, brandbomber m.m avlöste varandra. Lägg därtill till vanligt socialt prat med vanliga flanörer. Ställde upp på lite foton, lät folk klappa Bus samt försökte även kränga iväg Bus till en barnfamilj. Dom var lite tveksamma varvid jag fick behålla honom....

Därefter 2 mm från att köra över en 80 årig gubbe vid ett övergångsställe. Han hade all rätt att gå, men varken jag eller hundarna såg honom då vi påbörjade vår vådliga färd i bil. Gubben, troligen gammal cirkusgymnast, lyckades vika kroppen som en mackaron samtidigt som han formade knytnäven i ett våldsslag mot motorhuven. Efter sydlänskt gestikulerande så tror jag att vi skildes som vänner.....

Därefter stoppa ett antal aggressiva demonstranter. Det var nu Kurre och Arek vaknade till liv. Polishunden, Kurre, ser alla människor som fiender i denna miljö. Tar alla tillfällen att sätta huggtänderna i folk, och tro mig....- Mitt i Stora Staden så finns det gott om tillfällen att smaka kött en lördag eftermiddag. Det fick en pensionärstant i långrock erfara. Hon tacklade sig igenom avspärrningarna och var plötsigt inom "mellanmålsavstånd" för Kurre. Den stackars ägaren till Kurre såg händelsen först när Kurre smakade på tantens arm.... Som tur var så fick Kurre bara tag i jack-tyget så det löste sig rätt bra....

Arek gjorde även han sina försök. Bland annat så var det en polis som tyckte Arek blivit lite tjock sista tiden.... Arek vände sig om, tittade ett par tre sekunder på polisen, och gjorde sedan ett anfall i ansiktshöjd. Tydligen tålde inte geten den "komplimangen" utan skulle visa att han blivit mer explosiv. Alltså inte fet!!! Efter att man fått teleskoparm så halades geten in i position igen.... Då dök en man upp med sin 10 åriga son. Smög upp bakom oss och då vi vände oss om så frågade han om man fick klappa hunden.... Arek kastade sig mot mannens axel, men bromsades upp ånyo ca 20 cm från mannens överdel. Tänderna klappade igen i ett dån och jag frågade om han fortfarande ville hälsa på hunden...

Fånen trodde jag menade allvar varvid han var på väg fram igen....

Efter typ 20 olika anfall så var demonstrationen över och vi fick lämna....

Under hela dagen så har valpen Bus varit odräglig. Han ska göra alla saker, men när det är hans tur så kan man ju inte direkt säga att han dominerar grenarna han ställer upp i.... Han har ändå fått spåra lite idag, träffat lite folk samt skällt ut Statens rytteri... Hästbajs gillar han, men inte dom som avlämnar hästbajs....

Nu har vi fått gå hem för att vila upp oss inför nattpasset i morgon. Hoppas det blir mycket att göra....

Må gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Ola S

*asg*
cirkusgymnast? *flabbar mig harmynt*

Låt mig gissa att eftersom det var gatsten inblandat i demonstrationen, så var det säkert en demonstration mot intolerans och liknande klyschor?

Hoppas ni får ett givande nattpass

Postat av: Madde

shit vad jag blev sugen på våfflor *dregglar* Fnissade rätt gott åt att du höll på att minimera åldringarna i city!

2008-03-01 @ 21:52:48
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Anna

Underbart skrivet, låter som såväl Arek och Kurre gjorde det de skulle av dagens arbetspass.

2008-03-02 @ 03:09:11
Postat av: Läsare

Har följt din blogg sen före jul och jag kommer tillbaka till den varje dag för att se om det hänt mera och dina beskrivningar av er tillvaro är så otroligt målande och humoristiska...

Dessutom beskriver du hundjobben så att en gammal poänghundsförare blir tårögd av arbetsglädje ;)

2008-03-03 @ 21:59:37
Postat av: Husse, Bus o Arek

Härligt att vi kan glädja några med våra historier. Kul också att Ni lämnar en kommentar....

Husse

2008-03-04 @ 18:18:53
URL: http://www.arek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback