VAD F-N HÅLLER JAG PÅ MED???

Överskriften är rätt talande för hur jag till och från funderar.... Ena dagen upp som en sol o nästa dag platt ned som en pannkaka. Eller för att förtydliga det ännu mer: Rakt ned i helvetet!!! En bra dag kan ju se ut ungefär såhär:

Vaknar till en solig mogon, fåglarna kvittrar. Lilla sambon har rastat hundarna och dukat upp en god frukost. Därefter en skön promenad i solen, lätt träning, fika och ånyo en god promenad i härlig natur. Lite skönhetssömn och därefter ut för att dra igång gammelgeten inför nattpasset. Vidare ut i natten och då med Statens vackra bilar. Mycket jobb, goda gärningar och då gärna i någon form av hjältedåd. Ett par lyckade spår med en bandit i slutet och därefter hem för att somna med ett smile på läpparna.....

Men ta mig f-n! Det var länge sedan dagarna blev sådär lyckosamma! Brukar börja med att regnet slår mot fönstret, sambon gapar att det f-n är sista gången hon ropar för att väcka en. Frukosten äter man i in ensamhet och rätt troligt är då att pålägget till mackorna är slut alternativt att man står och äter i sin iver att komma ut i regnet.... Vidare ut för att träna hund. Dyngblöt vidare till dagens höjdpunkt. Fika!!! Torrt och fint och med lite tur en hel del socker i bakelsen....

I bland så stämmer ju dock vissa av ingredienserna in lite granna. Typ: Fint väder i kombination med hundträning.

Att fånga banditer däremot verkar ju helt ha gått i baklås. Så även träning av hund. Det har nog framkommit att jag är en av Europas sämsta valptränare. Har nu på kort tid misslyckats med två hundar av bra kaliber. Kan ju inte vara någon slump!!! Vet i f-n vad jag gör för fel! Om ni hör att jag börjar snacka om att skaffa valp igen - se då till att meddela mig, behöver ej vara varsamt, att jag nog bör lägga ned dessa planer.... Det bästa vore nog om hunddj---eln kom färdigpackad och fullärd hem med DHL lastbil. Bara att ta bort emballaget och börja fånga bus..... Då kan jag möjligtvis lyckas!

Sista nattpasset så var jag fulladdad. Arek var i god form, vädret var inbjudande till hög brottslighet så jag kände tillförsikt då jag anlände till jobbet. Chefen, nu den snälle, hade gett mig södra sidan av Stora Staden så nu fanns inget att klaga på.... Dröjde inte länge förräns första jobbet kom: Demonstration i Stora Staden - polishunden Arek skall närvara!

Vem demonstrerar en lördagsnatt???? Efter två och en halv timmes lyssnande på kvinnoskrik och trumspelande så var jag äntligen FRIIIIII! Fri att dra söderut och jaga banditer och hjälpa vanligt folk. Under timmarna i Stora Staden så hade jag hört att det var många härliga hundjobb som ropades ut. Nu var det förhoppningsvis min tur....

Jo tjena!!!

Inte ett hundjobb på hela natten!!! Är det möjligt? Stora Staden en fin lördagsnatt utan behov av gammelgeten. Det är inte möjligt!!!

Skippade kvällspasset och drog på fotbollscup långt utanför stortadens stress. Lillgrabben skulle spela och gjorde det framgångsrikt. Blev kvar rätt många timmar och roade mig i pauserna med att lägga spår till Gammelgeten och den oduglige Bus. Det visade sig att Bus var i rätt god form. Fick hopp om att han kanske inte var så oduglig och kände mig därför jättepeppad att träna honom redan dagen efter. Morgondagens uppdrag skulle bli att spåra med Bus och se om allt nu plötsligt hamnat på plats.

Spår nummer 1: Grässpår, kort liggtid, ca 100 meter långt. Resultat: Bus hittade godiset i början, därefter skakade han sin kropp och tittade på mig. Uppehåll i ca 10 sekunder innan han i sakta mak lufsade iväg. Efter typ 3 spårtapp så hittade han sin boll och verkade faktiskt bli lite glad..... Analys: Hoppet lever!

Spår nummer 2: Skogsspår utan godis. Ca 200 meter långt med riktningsförändringar, men ej något svårt. Bus spårade iväg ca 5 meter, vände sig om, ruskade sin kropp och tittade på mig. Drog därefter i väg i sengångartempo, men ökade tempot till att ösa på i samma fart som en snigel.... Efter tre spårtapp så hittade han sin boll. Var nu inte lika glad, men tog upp den. Släppte den och drog i väg för att upptäcka världen i stället. Analys: Bra bitvis - ge inte upp hoppet!

Spår nummer 3: Fältspår. Utan godis och ca 150 meter långt med riktningsförändringar. Bus drog i väg i maklig fart. Efter ca 7 meter stannar han, ruskar sin kropp (känner igen momentet nu), men bjuder nu på en överraskning. Tittar upp mot fåglarna i ca 20 sekunder, vänder åter mot spårandet, men upptäcker att det finns ett bildäck på ängen. Går dit och ställer sig att lukta.... Efter ca 30 sekunders luktande ger hundföraren upp. Tar av spårlinan! Bus lika glad för det! Analys: Ger upp!

Går dock inte att bli arg på lillgeten. Han är så söt! Analyserar hela situationen och ger mig själv skulden för hela hans uppväxt. Mailar uppfödaren och får till svar att jag troligen ÄR Europas oskickligaste dressör. Lite finare inlindat bara.... Fan vad jag suger!!!

Drar ut på kvällen och då med lilla sambon i släptåg. Kör lite byteslekar med Bus. Nu gör vi ett ryck för att dra upp den lilla bestens kamp. Ska köra vidare med detta och på så sätt förhoppningsvis väcka den slumrande hunden Cujo...

Nämnde jag förresten att det regnade när jag vaknade idag? Igen! Nämnde jag även att jag tappade finkopplet under långpromenaden? Långpromenade delades in i två delar. Varje del skildes åt av en bred å. Ån hoppade vi över under rundan och det var först när jag var tillbaka vid bilen som jag upptäckte att kopplet var borta. Gick första rundan fram till ån. Inget koppel och jag var inge sugen på att hoppa över... Det fanns stooooor risk att Husse skulle plumsa varvid jag vände åter för att gå runt hela området.


Efter att även ha gått runda nummer två utan att hitta kopplet så var det bara ca 20 meter gräs fram till den stora ån. Precis vid kanten låg kopplet. Hade jag bara bemödat mig med att hoppa över så hade jag sluppit att gå extrarundan på typ två km.... Nåja kopplet är ju åter....


Lagen om alltings djävlighet kallas det!


I morgon är dock allt det glömt och vi ser fram emot en ny träningsdag.


Må så gott!


Husse


Kommentarer
Postat av: The Legend

Nu är det nog så att du inte ÄR så kass som du vill tro. Du vet vad man säger. Skit in = Skit ut.
Sen undrar jag hur det går med ditt bakelseförbud?? Om man läser vad du skrivit så åt du ngt med socker i? Hur går det ihop?

2008-03-10 @ 22:50:18
Postat av: Anna

Funderade också på det där om fikat...var det inte något om nyårsvad etc etc. ? ;)

Vet inte vad ni provat med Bus hittils, men jag skulle provat med ren och skär hets och i princip ingen lydnad alls på hunden. Se om han blir lite uppskakad så där, när det gäller spår försökt med annat. Boll är ju uppenbarligen ingen stor motivation, finns det annat som drar mer?

Keep up good work, du tror inte han skulle fungera som tävlingshund? *tänkte på förra inlägget om sällskapshund*

2008-03-11 @ 00:11:08
Postat av: Veronica, Exzena och Gaija.

Det första som slår mig när jag läser din blogg är en känlsa av igenkännande. =O/ Jag ahr haft just den där känslan med en hund tidiagre... Liksom man
t r o r
att man har kommit igång med hunden och så har man inte det...

Jag har fått lära mig den hårda vägen. Gör om gör rätt! Alltså hunden gör inte fel utan det är en själv som gör fel. Alltså börjar man om som nu i ditt fall tex med att börja med valpspår... någon rolig och mycket älskad människa ska ligga is slutet av spåret som är rätt enkelt men har rätt lång liggetid. Och när hunden/valpen hittar den där älskade männsikan så blir det bus, kamp och jag vet då inte vad... Det är slutet som hägrar! Inte själva spåret! Men man måste spåra för att komma till slutet. Ruskar han sig så sela av och in i bilen! Inget svammel! (bred norrländska)

Ut med hunden på nytt spår men kortare. Gör så enkelt som möjligt i början så hunden får lyckas riktigt ordentligt!

Shit! Jag låter som bästa besserwissern! Du kanske redan kan det här? ;O) Men... Ibland blir man som förstockad i hjärnan när man fastnar i ngt hunderi. Speciellt om man äter torra bakverk med socker i. *muahahaha*

=O)

Postat av: Magnus

Tjena Peter

Jag håller med Veronica. Det är slutet som hägrar och det är den målbilden de ska ha i sitt huvud när de får kommandot spår.
Jag vet precis vad du går igenom. Har själv gått igenom det.Det jag lär mina kursare är just att de måste vara roligare vid spårslutet och attt hunden får det roligare vid slutet.
Slå gärna en signal om du vill. Du är inte kass för jag har fått många fina tips av dig så nu är det min tur att ge tillbaka.
Du kan detta men du vill nog lite för mycket tror jag. Du vill att Bus ska vara lika bra som Arek med en gång men se det är han inte. Han har inte den erfarenheten.

Lycka till och som sagt. Bara slå mig en signal så ska vi nog lösa det.

Ha det gott

Magnus o Alma

2008-03-11 @ 09:08:37
URL: http://allmaktigealma.blogg.se
Postat av: Irene

Tjenixen

Låter som om du var ute och spårade med min yngsta hund! Hon hade samma ointresse för spåret och kunde stanna i en vinkel och glo rätt upp och tyckas tänka " Spåret försvann...rätt upp, Matte" Då var man inte go att tass med som hundägare bara till att sela av och klampa bort till bilen. Jag fick lägga om allt och endast ta spårupptag och gå på hennes nyfikenhet och det löste en hel del :o)Vid sidan om fick jag arbeta upp hennes kamp och lek för att kunna sätta ihopa spår och belöning.
Jag har samma fråga som de andra...Fika?? Du, skulle ju hålla dig borta från allt sån, har jag för mig?
MvH hon som smygläser din blogg :o)

2008-03-12 @ 12:27:25
URL: http://www.schaferligan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback