KANONVÄDER....

Zeb, Husse och stelbente Arek begav sig iväg mot jobbet. Vädergudarna hade sagt att det var 70 procents chans till regn, men jag tyckte nog himlen visade på ett betydligt bättre utgångsläge. Det är ju som sagt mycket mer roligt att jobba då det är fint väder. Fler i behov av hjälp samt större möjligheter att tjyyyyyyveeeen är ute på jobb....

Unghunden Zebs uppgift är ju rätt så simpel. Han ska miljötränas, lekas igång lite samt även få köra lite spontanspår. Zeb är helt okay i miljön och han visar ett mycket fint spårbeteende. Dock är han bångstyrig som en vildhäst vad gäller samarbetet med husse. Måste vara något norrländskt.... Ensam är stark typ!!!

Zeb måste förstå att han MÅSTE samarbeta med Husse om detta ska sluta lyckligt. Skämt åsido så är han faktiskt inte direkt inbjudande till byteslekar, kamp eller lydnadsträning. Hoppas det kommer en bit fram för annars kommer han inte att räcka till. Han är dock bara en liten unghund så jag får väl inte ha allt för bråttom.....

Vill verkligen tro att allt ska lösa sig då jag gillar denna hund rejält..... Den som lever får se....

Tillbaka till nattpasset. Efter en kopp kaffe så kände jag grym arbetslust. Sprang ut till hissen och toktryckte på knapparna för att komma snabbare ned till polisgaraget. Väl där så blev jag som vanligt utskälld av Arek då jag stängde bakluckan. Garageporten öppnade sig i snigelfart, men nu var vi äntligen ute - redo att rädda världen. Men nu hade det visst blivit väderomslag!!!

Herregud vad det regnade! Det fullkomligt öste ned. Kan säga att under hela natten så avtog inte regnet. Näe! Det tilltog. Så även åskan och blixtrandet. Trots det så dök det upp lite jobb, men det gick inte direkt fort att åka dit. Vindrutetorkarna på snabbaste hastighet, men man såg inte vägen ändå. Så fort hastigheten översteg 140 km så kom vattenplaningen som ett brev på posten. Vet inte hur många gånger bilen släppte och var på väg ut i terrängen.... Noll kontroll bakom ratten och det enda man får fram är: Ohhhh! Ahhh! Shiiit! Puh! - Det gick bra!!!

För alla gick det inte bra kan jag säga. Zeb, Husse och Arek åkte rakt in i en trafikolycka. Såg mer ut som en krigzon.  En lastbil liggandes på sned över motorvägen. På ovansidan satt en man i skräddarställning och då med blodet rinnande från huvudet. Av förklarliga skäl såg han lite vinglig ut. Rakt över vägen låg en bautastolpe hindrande. Inte svårt att veta vad som skulle hända när nästa bil kom åkandes.... Lyckades hinna ut och bromsa ned och stanna upp trafiken. I ögonvrån såg jag då bil nr 2 som låg djupt nere i ett dike. Intill bilen satt en askgrå dam med blodet rinnande från armar och ben. Det var hon som fått vattenplaning....

Till slut tror jag allt slutade rätt bra, men vissa skador kan jag väl meddela att det blev.

Efter ett gigantiskt utomhussök i hällregn så var varken jag eller Arek riktigt laddade för nya uppdrag. Förkylningen kom smygandes, men det fanns inte tid att byta kläder. Detta då man önskade biträde av narkotikahunden Arek vid sök av en lägenhet. Som vanligt blev jag och geten osams under uppdraget. Detta då geten envisas med att bita sönder saker i stället för att söka narkotika. Först försökte jag vara pedagogisk, men till slut brast det. Då vek geten ner sig. Gick upp i sovrumssängen och lade sig demonstrativt.... Skärp dig! Sök!

Efter ett tag hoppade barnet ned på golvet och drog vidare in i nästa rum. Där vaknade schakalen till liv. Hittade en påse under sängen och vände upp mot Husse med ett dovt skall. Voff!!! Både geten och Husse såg lika förvånade ut över händelsen. Då Husse tittade i påsen så var det ju bara att skina upp i ett leende. Åla fram belöningen och pussa geten på nosen.

För hela dj-vla påsen var ju full med knark!!!!

Förpackat och klart och drygt ett halvt kilo! Jippie! Till fängelset med banditen. - Länge!!!!!

Trots skitvädret så hann jag även med att lägga ett par övningsspår till lille Zeb. Han fick även möjlighet till lite miljöträning i ett stort polisgarage. Kampade lite bland gallerburar, släp, kanoter och däck. Det gick rätt bra så Husse var nöjd även med detta.

I natt ska vi jobba igen. Zeb, Husse och Arek skall ånyo ge sig ut i natten. Som det ser ut nu så är vädrets makter på bättre humör. Hurra!

Må gott!

Husse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback