EN LÅÅÅÅÅNG DAG!!!!

Vansinnigt ljud! - Reagerar som en reptil på jakt efter föda och upptäcker då att det endast är väckarklockan som skrikit ut att det är dags att gå upp. Klockan är 05.30 och enligt mitt tycke en helt okristlig tid att köra igång på. Får känslan av att jag åldras ett antal år varje gång jag går upp så tidigt. Ska inte börja passet förräns 08.00, men eftersom det i Stora Staden alltid är bilköer så måste jag gå upp denna tid för att hinna innan bilköerna slår till....

Först efter ett antal meter på Getens morgonpromenad kommer jag på att det är väldigt tyst från stora vägen. Inga bilar? Konstigt! Fortsätter gå, men tystheten består. Det är då det slår mig att det är röd dag, alltså Sveriges Nationaldag, och därmed ledig dag för bilisterna..... F-n! Har gått upp 1.5 timme för tidigt och då helt i onödan..... Nåja! - Jag kom i alla fall till jobbet i god tid...

Tog ytterligare en härlig morgonpromenad vid vattnet nedanför jobbets residens. Underbart och tyst. Passerar under ett träd och hör då plötsligt hur något flaxar. Då jag tittar upp observeras med all önskvärd tydlighet hur en fågel tappar ett ägg från ca 15 meters höjd. Det var troligen inte fågelns avsikt, men den träffar nästan klockrent på Arek. Ägget kläcks och Geten var inte sen att provsmaka... - Vilket drama så där på tidiga morgonen....

Nu var jag ju på jobbet av en anledning. Dagen till ära var det ju nationaldagsfirande. I dom flesta länder firar man ju detta med glitter och glamour, men i Stora Staden verkar allt gå ut på att slåss. Uppdraget i dag var att hålla isär två motståndarfalanger som glatt skulle vilja ha ihjäl varandra. Detta var ju en mycket vacker dag och temperaturen drog rätt så snabbt upp till ca 30 grader. Som en bonus så får vi inom Staten bära skyddskläder. Dessa kläder är vidriga, varma och man blir rätt så orörlig i dom... Bland annat bärs: Kängor, benskydd, hockeybyxa, susp, skyddsväst, skyddsmundering för mage o axlar samt en hjälm  som är lika stor som ett badkar...

Sammanfattningsvis kan jag säga att det blir varmt så in i hel---te!

Uppdraget i stort uppskattas dock av min fyrbente vän. Han älskar sådana här tillställningar och gör allt för att få ta sig en smakbit. Min gode vän har inga som helst brydderier om vilken falang han ger sig på utan är väldigt objektiv under sin jakt. Ett exempel var när det blev en större folksamling av den ena falangen intill våra bilar. Folket var lugna, men gick ju till och från rätt nära Schakalen. Om ingen annan drar igång showen så gör han det. Ett par skall och ett par bettförsök hann geten med innan han fick återvända in i sin bur igen.

Hatet spirade dock och man ämnade kasta flaskor och sten. Då man inte når fram till motståndaren - vad gör man då? Jo då vänder man sitt agg mot farbror blå. I dag fick vi utstå följande:

Gap och skrik inklusive hotfulla ord och gester.
Sten och flaskkastning.
Försök att träffa hund och förare med knallskott.

Alltså en rätt rörig tillställning. Men som sagt! - Hundarna har inget emot dessa evenemang.

Den andra falangen hade ett bättre stormöte. Inte heller där kunde man sköta sig utan uttalade brottsliga meningar, uppmanade till upplopp samt slog farbror blå med diverse tillhyggen. Självklart förlorade dessa nidingar och fick i stället följa med till finkan. Det går faktiskt inte riktigt att beskriva hur det är på sådana här "evenemang". Det blir som en stridszon där alla försöker komma åt alla. Då man inte kommer åt varandra så vänds frustrationen mot polisen. Det är alltså en mycket stor risk att både demonstranter, poliser och vanligt folk kommer till skada.

Jag som trodde att denna dag var till för att fira på. Ack så fel man kan ha!

Må så gott nu!

Husse


Kommentarer
Postat av: Ola S

Ja, där ser man.. Kul att läsa en annan syn på det än vad som står på de båda falangernas hemsidor.

Synd att inte geten fick smaka lite patrask. :D

2008-06-08 @ 22:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback