SEMESTER - NJA!!!

Semester ska ju vara avkopplande och i syfte att ladda upp batterierna för den kommande perioden. Vi gjorde tvärtom och åkte på fotbollscup till Borlänge. En veckas "avkoppling" med ett lag 13-14 åriga testosteronstinna killar. När man läser sportbilagan så får  man ju känslan att tränare kan vara ett rätt glamouröst jobb med sköna hotellvistelser, bra betalt, fin solbränna samt en och annan groupie som väntar in en.... Så kan det nog vara, men på min nivå som tränare ser programmet ut som följer:

Transport till cup: Lasta packet och packningen i bilen. Åk mot destinationen, men glöm att du kommer ända fram innan det skriks om att man måste ha mat pronto.... Efter att ha matat och kissat dom otacksamma asen så återstår ju en bit av resan vilket innebär ett dj-vla kacklande i bilen. Ger man dom INTE mat så grinar dom på sig. GER man dom man så får dom ju energi vilket innebär brottande, kittlandes samt prat i parti och minut. Vet inte vad som är bäst....

När man sedan ser boendet så stiger ju inte entusiasmen till max direkt. Eller vad sägs om föjande hotellvistelse:

Skolsal, 24 personer liggandes på golvet och då förhoppningsvis på fungerande madrasser. Redan första kvällen gjorde omkringliggande butiker en rejäl vinst vad gäller försäljning av madrasser och underlägg. Gissa vilka som får åka och handla detta? Inte f-n är det ungarna i alla fall! Bland annat hade våra ljuva fotbollsungdomar glömt följande viktiga saker:

1 Hela madrassen. (Tur att tränarna hade extra med sig)
2 Skruvar som håller luften kvar i madrassen. (Tur att en förälder tänkt till och tagit med sig skruv o verktyg)

Min plats blev unikt bra då jag hamnade mitt på golvet bland alla ungomar. Öster om mig fanns ett snarkande gäng, västerut låg en orolig själv som vred och vände på sig i parti och minut. Norrut låg strulputtarna vilket även innebara pruttgänget. Söderut låg ett mycket skötsamt gäng (min egen och tränarkollegans son bland annat).

Utrustning som tränarna tyckte skulle vara bra att ha med: Benskydd, vattenflaska, ombyte samt fotbollsskor.
Utrustning som ungomarna packat ned: Chips, bilpåsar, läsk och chokladkakor.

BONUS: Som en liten extra krydda i tillvaron så fanns även tjejer inkvarterade på skolan. Så även tre finska lag med riktigt kaxiga spelare och ledare samt ett par yngre pojklag från vår egen klubb. Detta gjorde ju att vi ledare hade lite att pyssla med förutom planering och genomförande av matcher. Några av killarna har ju upptäckt att tjejer är fina och allt vad det innebär. Att då tuppfäktas med övriga grabbar om att få flest telefonnummer från flickorna innebär ju en hel del medlande från ledarstaben.

För er som inte sovit och levt en vecka i en kvav, varm sovsal med 20 stycken halvsvettiga ungomar så kommer här ett tips:
- Don´t do I´t! Försök hitta på en vettig ursäkt för att komma undan om kravet om er närvaro uppstår. Här finns smittorisk i form av nedfallande smutsiga kalsonger, halkrisk i form av gammal chips samt risken att hamna i en diskussion med en tonåring. Här är vi chanslösa. Dom har svar på allt - om än ej logiska svar....

Hade tagit med mig en fin, stor madrass. Pumpade upp den till max och lade mig för att sova skönhetssömn. När packet äntligen tystnat så att det fanns läge att sova, så känner jag att kroppen formerar sig mer och mer som en böjd spagetti... - F-n! Min madrass läcker luft....

När jag vaknade dagen efter så värkte kroppen som om att jag blivit påkörd av snabbtåget.... 6 dagar kvar!!!!

Väl ute på fotbollsarenorna så dyker ju ett och annat problem upp även där. Till ex vilka som skall spela. Har man 20 spelare så kan ju självklart alla inte spela samtidigt. Här gäller det att vara pedagogisk och rättvis och då framförallt vid rätt tillfälle. Ett antal fel i den planeringen uppstod vilket ju innebar medling i efterhand. Sen uppkommer ju problemet med stelhet, skador i kombination med att göra uppvärmning inför match. Sedan uppkommer ju skador under match och transport till sjukhus för kontroll av hur många delar på kroppen som skall sågas av alt. få sitta kvar.... Vi var på sjukhuset två gånger vilket ju är ganska så bra för att ha spelat en hel vecka. Tar dock tid och kraft som sagt....

Kaxiga finnar! Ja herregud vad stöddiga dom grabbarna var. Sökte trubbel hela tiden vilket innebar konfrontationer och tuppfäktningar i korridorerna. Vilken tur då att det finska laget fick möta det svenska laget i en viktig match inför slutspelet. Här behövdes inga motivationstal kan jag säga. Herregud! Det såg ut som slakten i Bender när matchen var slut. Det låg finnar och svenskar utslagna överallt. Resultatet blev 1-1 vilket ju var rätt så bra om man tänker till hur det skulle bli när dom möttes i skolsalarna efter matchen.....

Så här är det att åka på cup med ungdomar. Nu har jag bara målat upp det som var jobbigt, men det positiva överväger det onda kan jag säga. Det negativa är ju att vi är många i en trång sovsal. Man sover dåligt och måste anpassa sig till  många andra individer för att det skall fungera. Några behöver mycket uppmärksamhet medans andra vill klara sig helt själva....

Det positiva med vårat lag är att det är så många härliga killar som fungerar grymt bra ute på äventyr. Trevliga, skötsamma och mycket ambitiösa. Det som gör att allt fungerar så bra trots all kamp är en fin föräldragrupp som hjälper till med allt runtomkring laget. Stort tack till Er!

Skulle även på detta enkla sätt vilja tacka mitt lag och ledarna som varit med på detta äventyr. TACK! Ni har gjort ett grymt bra jobb.....

Husse


Kommentarer
Postat av: Carro

Dalecarlia brukar ju vara bra anordnat... var glad att Borlänge är ganska litet... ta gänget till Gothia och Göteborg...

Det var en pärs... Nu förhandlade jag till mig en rätt bra deal... jag hade hundarna med mig och sov utanför fönstret in till klassrummet i husbil. Resten av tränargänget sov med grabbarna. ;)



Postat av: Nini

Hehe svettiga tonårspojkar i ett slutet rum = mardröm!!



Men att finnar skulle vara kaxiga? Det vet jag inget om ;)

2008-07-12 @ 21:12:18
URL: http://badgirlnini.wordpress.com
Postat av: Eva-Maria

Tack för tipset, Carro, det ska jag köra med om jag får en fotbollsintresserad unge i början av nästa år ;)



Härligt att du kämpar på med bloggen, Husse!

2008-07-13 @ 09:59:08
URL: http://toys.blogg.se/
Postat av: Irene

Låter ju nästan som när jag var med i Malmö hundungdom och vi var på läger :o) Men där var det jobbigaste "invigningen" då jag vaknade av att lånehunden Lizzie morrade och jag upptäckte att jag hade ansiktet fullt av tandkräm.

Alla ungar borde få uppleva att vara på Cup eller åka på läger en sommar, tror inte det är många på min gård som får uppleva det tyvärr, tror knappast de får åka ut i skogen förutom de vanliga skolutflykterna.

/ Irene

2008-07-13 @ 18:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback