EN ANNAN VÄRLD...

Livet på topp! Allting bara flyter på om än för lite avbrott för småstrul. Det kan vara något som går sönder, något man inte kan köpa, hund som inte duger till eller bara någonting annat man retar sig lite på. I min egoistiska värld kan jag tänka att all olycka då verkar ha drabbat mig, men under sista veckan så har jag nog fått backa lite där....

Under utflykten till Borlänge så blev ena sonen skadad. Vi trodde det var allmänt slitage i kombination med en sträckning. Smärtan och febern bara tilltog och till slut skrek den lille mer än vi klarade av att höra. Besök på stora sjukhuset, men ingen diagnos gick att finna trots fina undersökningar. Transport mot Stora Staden med förhoppningen att det endast var ett litet virus som skulle läka ut. Lilla sonen fortsatt sjuk och tillståndet verkade försämras. Ny transport till Stora sjukhuset på södra sidan om Stora Staden. Nya undersökningar och nu var man nästan säker på att det var blindtarmen som var problemet. Konstigt nog kunde man inte ordna problemet nattetid varvid vi ånyo fick åka hem för att sedan på morgonen återkomma till stora sjukhuset på norra sidan om Stora Staden.

Ingen förbättring i hälsan hos sonen utan snarare tvärtom. Blodprover i massor, ultraljud, magnetröntgen, lungröntgen, EKG blandat med smärtlindring och chansmedicinering. Expertisen kunde inte finna vad som var fel, men man kunde tydligt se att hälsan försämrades hela tiden. Ännu mer exptertis, mer prover, odlingar m.m. Överläkare, vanliga läkare, sköterskor och undersköterskor. Ett helt fotbollslag involverat för att lösa problematiken....

Husse är ju polis. Husse är bra på att slåss, avväpna våldsmän, köra fort samt hantera hund. Husse är proffs på att koppla bort känslor, tål att se blod, brutna ben och huvuden skilda från kroppar. Detta när det gäller andra människor. När det gäller egen familj blir Husse klen..... Husse ynklig, rädd och aggressiv. Inget får hända familjen, men nu skenade tankarna iväg ordentligt kan jag säga... Ska man hitta vad som är fel? Kan man åtgärda felet? Ja tankarna bara for runt i huvudet.... Orkade inte ta tag i någonting utan gick bara runt som i dvala.

Som en extra krydda blev unghunden Zeb sjuk så även han fick medicineras. Så ska man ju även rasta och underhålla dom små fyrbenta liven. Man kan ju inte låta dem ligga overksamma i bilen. Många goda vänner hörde av sig och erbjöd hjälp, men jag är av uppfattningen att Husse skall klara allt själv....

Att se sonen må så dåligt och ej veta hur resultatet ska bli är fruktansvärt. Att sedan se alla andra på avdelning får en ju kraftigt att uppskatta det man har. Förmånen att få vara frisk väger tungt kan jag säga. Under stunder då sonen var nedrogad och sov så fanns ju möjigheten att blicka ut på övriga verksamheten på sjukhuset. Vi hade utsikt över helikopterplattan, förlossningen och vuxenakuten. Herregud vad folk det är som körs in till sjukhus kan jag säga? Inte många stunder det inte kom en helikopter eller ambulans till intaget...

Efter 5 tuffa dagar så kom så äntligen svaret. En äcklig bacill i blodet var det som ställt till allting. När man väl odlat fram svaret så kunde man medicinera rätt sak. Ganska snabbt märkte man förändringen och nu har vi till och med fått komma hem. Sonen skrattar, busar och sjunger igen och det finns inget som slår den känslan.

Skulle vilja hylla den personal som jobbar på sjukhus. Dom är fantastiska och har ett otroligt engagemang. Dels att sköta sjuklingarna, men framförallt för att ta hand om oroliga obstinata föräldrar. Otroligt proffsiga! Det sägs ju att vårdpersonal tjänar dåligt. Dom är värda alla pengar i världen, men i min egoistiska värld är jag inte säker på att jag vill att dom skall tjäna bra.... Varför? Jo! Jag är rädd att det då blir fel människor som söker sig dit. Här krävs ju människor med stort hjärta och engagemang. Inte folk som är där för pengarna.....

Det här blev ju en liten deppig historia med ett gott slut. Tyvärr slutade inte historien gott för alla på sjukhuset, men för oss gick det bra.

Dessa rader är för att hylla den svenska sjukvården. Den är grym....

Husse

Kommentarer
Postat av: Nini

Skönt att allt gick bra med sonen. Hoppas Zeb också mår bra igen?



Fick närkontakt med sjukvården i höstas när min pappa genomgick en by-pass och kan bara hålla med dig. Vilka underbara människor som arbetar där!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback