MAN SKA LEVA SOM MAN LÄR....

Principer! Ett av Husses adelsord. I bland kan det gå till överdrift då Husse ska följa och genomföra sina ideér. Ett exempel så här vid årsvändningen är ju "Nyårslöftet". Husse tycker att sambon och barnen äter för mycket godis och dricker för mycket läsk. Husse har inte fått med den kära sambon då det gäller att minska på intaget varvid han utfäste en tävling i ämnet. (Husse vill ju alltid vinna allt så motståndet kan vara tufft....)

Tävlingen gick ut på att det var läskförbud och godisförbud för sambon och barnen under sex av veckans dagar. Lördagarna var fria och då att anses som syndens dag enligt husse. Sambon vägrade, men de kära barnen backar inte för en tävling. Dock under förutsättning att dom fick välja något som husse inte fick göra... "Go for It!" sa Husse kaxigt, men då hade han inte fått reda på vad han skulle göra.

Momentet för Husse blev: Du får inte fika!

Innan ni utbrister att detta kan väl inte vara något problem. Notera då följande ingredienser i Husses liv.

1. En polis älskar att fika
2. Husse är polis ut i fingerspetsarna - vilket innebär att han älskar att fika.
3 Husse fikar varje dag. På sommaren på altanen och under kalla årstider på två favoritfik.

Detta innebar alltså att Husse bara får dricka kaffe, men ej ta något bakverk!!!!!

Husse såg blek ut, men kunde ju ej backa ur tävlingen då han dragit i gång den. Husse vill ju även att barnen ska må bra och ha fina tänder. Husse antog utmaningen, men förstod troligen inte innebörden. Prövningarna lät inte vänta på sig kan jag tillägga. Om vi börjar med mattis, alltså kära sambon, så sprack vadet första dagen. Hon ansåg att Cola Light inte var läsk..... Det är ju inte socker säger hon... Jo tjena! Vilket föredöme för barnen.....

Husse visste ju att han kunde äta en smörgås till fikat så han trodde inte att det skulle bli några större problem. Upp till det dagliga fikat och vad var dagens premiär? SEMLOR! Hur f-n kan dom ha semlor när vi tävlar sade Husse..... Alla i fikagruppen tog semla, men Husse var stark och åt en torr leverpastejmacka. På natten skulle Husse jobba och då hade den snålaste gruppmedlemmen med sig nybakade bullar. Nu var det läge att fuska kan man tänka... Ingen sambo där, inga barn och förhoppningsvis lojala arbetskamrater.

Jag satte en 50 lapp på att husse skulle ta en bulle. Speciellt när den ena polisen sade att "barn är satta till världen för att luras". Men den principfaste, envise gubben stod på sig. Berättade om sitt vad och lät bli att äta bulle. Kvällen därpå bjöd den andra turlaget på tårta. Samma visa igen! Husse förklarade varför han ej ville ha den saftiga, goda gräddtårtan. Det andra turlaget tittade på Husse som om han hade pesten eller liknande... Husse stod dock på sig.

I dag däremot, var det ju lördag. Husse mindes vadet klockrent och ville åka och fika. I dag blev det semla och Coca Cola. I kväll blir det hockey på TV och då med godis och läsk som tillbehör. Prisa lördagarna tillade han.....

Något som också verkar motivera Husse att hålla ut med sitt nyårslöfte är att han blir rätt hårt hånad på hemsidan. Att håna Husse för hans kondition är som att kasta Arek på valborgsmässoelden.... Det motiverar gubben att öka träningsdosen ännu mer... Tyvärr drabbar det ju mig till synes och sist. Ju mer gubben ska träna, desto mer förstörs min vila... Sista gången vi tävlade så körde vi orientering 5 km. Då var det tävling och då drabbas alltid jag. Det slutade med att Husse kom in 30 meter före mig i mål!!!! Husse sa att han skämdes för mig då. Talade om att hunden väl borde vara före människan förbi målsnöret.

Att jag fick skämmas bland dom andra fyrbentingarna då? Var det inget han reflekterade över????

Ja! Ja!

Någon som vågar sätta emot Husses nyårslöfte? Vem tror att han viker ned sig och börjar äta bakverk annat än på lördagar? Inte jag i alla fall....

Det verkar som jag ingår i diettävlingen också! Jag har inte fått min kvällsmat än! Vad bengeten inte vet är att jag kan bli rätt kinkig om sockret faller för lågt. Så! Husse! VAR FAN ÄR MIN MAT.?????

Gammelgeten Arek


Kommentarer
Postat av: Ola S

Hmm.. låter som ett frestande vad att sätta emot husses nyårslöfte.
Men eftersom jag är en snäll människa, och husse verkar vara en riktig tävlingsmänniska så håller jag faktiskt på husse.. Och Arek? Hinner du inte före bengeten, ska du kanske vara på diet ett tag ;)

lev gott

Postat av: Madde

hmmm, varför skall hela familjen drabbas av ditt nyårslöfte! Hmm, min karlslok införde också liknande regler efter nyår!
Taskigt att blanda in andra, lagomt kul att knapra en morot i TV soffan!

2008-01-06 @ 09:45:09
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Peter

Ja inte vågar jag sätta emot med tanke på benranglets tävlingsinstinkter...........det värsta är ju att man kan ju inte heller veta om han fuskar........det är ju bara att sätta Arek i bilen under arbetspasset och fika på då hans machokollegor inte befattar sig med bloggande....och därmed får vi ju inte heller veta om han fuskar!!!

2008-01-06 @ 11:01:27
URL: http://www.brukstorpets.se
Postat av: Magnus

Jaså du tog det så hårt. Till o med att du plockade bort inlägget. Hmm

Lycka till med vadet, men då blir det ingen tårta om man kommer och hälsar på en fredag eller ni kommer hit annat än på lördagar.

Mvh Magnus

2008-01-06 @ 15:48:48
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se
Postat av: The Legend

Inget fikabröd på ETT ÅR......även om jag vet hur ståndaktig du är, är jag tveksam............typ.

2008-01-06 @ 17:09:35
Postat av: Nelly

Hörru du Arek, du kan inte gnälla över en sen kvällsmat, min matte vägrade ge mig mat i 2½ dygn!

DET var taskigt! Så lite sen mat kvittar!

2008-01-07 @ 14:22:59
URL: http://working-gsd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback