VEM ÄR JAG ATT DÖMA ANDRA....

- Du har kört för fort och kommer nu att få en böteslapp utskriven som straff för ditt brott!
- Varför körde du mot rött ljus när du hade god tid att stanna?
- Stoppliktsskylten betyder att du ska stanna inte köra rakt ut som du just nu gjorde!
- Hur i 1000 an kunde du krocka på den här fina raksträckan?

Hur många gånger har Husse fostrat, mästrat och bötfällt banditer och vanliga människor för felbeteenden och klumpiga misstag. Polisen har ju rapporteringsplikt vilket betyder att vi ska skriva böter när vi stoppat något som brutit mot lagen. Husse saknar ju som tur är inte empati utan kan sätta sig in i andra människors situation. En tillsägelse kan ta lika bra som att få halva lönen dragen i böter. Att Husse till och från gjort små misstag kan ju även det väga in i bedömningen huruvida man ska få böter för ett litet misstag eller inte....

I dag satt vi på jobbet och snackade lite om det som varit. Mycket skratt och goda minnen, men f-n vad mycket klantiga saker man gjort också. Under min karriär så har det blivit några klassiker och ett axplock av dessa kommer här:

Under biljakt som varade under en längre stund så bestämde sig banditen för att köra in på lite gångvägar och upp för en backe in mot ett bostadsområde. Kollonnen av polisbilar bakom var rejäl och tyvärr låg Husse alldeles för långt bak för att vara nöjd. Planen smeds på ett ögonblick, tyvärr en av mina svagheter-initiativförmåga hög, och det som då såg ut att vara briljant blev inte riktigt bra. Husse bestämde sig för att gena upp för en gräsmatta, typ barnens pulkabacke. På så sätt skulle Husse smita förbi samtliga polisbilar och då hamna först i kön bakom banditen. På så sätt kunde Husse avgöra striden och då titulera sig hjälte. Planen tedde sig genial då jag med ett kast vek vänster ut på gräsmattan. Kollegan intill, typ numera min sambo, skrek som en stucken gris och då av dödsförakt. Full fart upp för gräsbacken och när vi näääääästaaaaan var uppe....... - så sket sig planen helt! Bilen stod nu och sladdade och positionen var ej att anses som bra. Medans banditen och alla polisbilar drog vidare i jakten så gled vi sakta, sakta bakåt och upp på en stor sten. Där satt vi fast....

Blivande sambon fick äran att försöka lyfta bort bilen medans Husse skulle hjälpa till med full gas. När vi insåg att planen ej var bra så hade sambons byxor spruckit och hon var som helt klädd i lera. Nu hade traktens lokala fyllon fattat sympati för den leriga poliskvinnan och som toppen på förnedringsglassen så kom dom ned och baxade lös oss...... Förnedringen var total när vi gled in för att byta kläder och tvätta bilen. Innan vi hann in så vände jakten och vi var ånyo med i actionen. Denna gång dock längre bak i ledet och absolut inte som dom hjältar jag tänkt vi skulle bli.....

Husse verkar ju ha fattat tycket för stenar! Under en annan jakt på biltjuvar så visade dessa otroligt stor nonchalans mot ordningsmakten. Man hade stulit en smal, liten bil och drog iväg för att förvilla bort den stolte Husse. När Husse såg sin chans till vinst så fuskade dom asen och körde igenom en smal passage med sin lilla skitbil. Husse förstod, trots tunnelseende, att Volvon aldrig skulle komma igenom där. Tittade hastigt till vänster och upptäcket att man kunde köra förbi på gräset. Drog vänster och kände hur det bumpade till. Tack vare fyrhjulsdriften så lyckades jag få upp biljäveln mitt på stenen och där stod vi och gungade.... Fuck!!! Traktens alla hundförare kom glidande för att håna den blivande kollegan... Vill så här i efterhand tacka den snälla bärgningsbilen för servicen med att plocka ned Husse från den stenbelagda prispallen. Tack!

Då har jag ändå inte berättat när busarna snodde min polisbil eller när kollegan nästan sköt i hjäl mig med sin stora pistol. Som sagt. Det händer en hel del i Husses värld och tyvärr är vädigt lite så kallade hjältedåd. Det verkar mer vara pajasvarning så se upp när vi kommer farande för nu ska jag ju även hålla ordning på en hund.....

Finns många roliga historier att berätta. Både om misstag, hjältedåd, vansinnesdåd m.m, men ska inte trätta er med det. Ha nu en riktigt gott slut....

Må gott!
Husse


Kommentarer
Postat av: Veronica

Ler Ja man måste ju misslyckas innan man lyckas, eller?

Det är väldigt roligt/intressant att läsa din blogg. Må lyckan vara med er till de nästa åren också!!!

Hoppas du finner dig en värdig ersättare till Arek, så han kan vila tryggt när husse är ute och jagar bus!



M V H

/ Veronica



M v h

2008-12-31 @ 04:28:48
Postat av: Magnus

Med anledning av din kommentar i min blogg så kanske jag får röja vägen för stenar innan du kan komma till ett inbrott som jag vill ha hjälp med ;)



Ha det gott



Ett riktigt gott nytt år

2008-12-31 @ 10:20:11
Postat av: Annika

Gott Nytt ÅR!!

Hoppas vi får många o lika roliga bloggläsningar under 2009.

Hälsningar

Annika

2008-12-31 @ 12:27:31
Postat av: Jenny

hahahaha

önskade att man vore en fluga på väggen när gamla poliser ska berätta tabbar och misstag, har hört några och de går banne mig inte av för hackor..

Postat av: Linda & Lallo

MEN vänta här nu .... Hur tänkte du då ??? :) När blivande sambon fick bli lerig och du satt bakom ratten ... hmmmm ......



2008-12-31 @ 22:01:27
URL: http://www.lallo.webb.se
Postat av: EV

Hahahaha.. En kan ju undra hur i hela friden hon valde att bli din sambo efter det?! ;-)

2009-01-01 @ 10:48:31
Postat av: Ola S

Go fortsättning!



... och bättre lycka i år med letandet efter en efterträdare till geten.

2009-01-01 @ 16:10:30
Postat av: Anna

God fortsättning..! =)



Men.. nu vill vi ju höra de historierna också, alltså om din stylna polisbil och hur det gick till när kollegan nästan sköt ihjäl dig. Har man sagt A måste man säga B också.. =)



Hoppas du har bättre tur med arvinge-letandet detta året.

2009-01-02 @ 19:34:38
Postat av: Domarn

Mer "war stories" tack, sånna är alltid roliga!

2009-01-03 @ 02:10:44
Postat av: Madde

Din blogg har fått en utmärkelse av mig, kika in på min blogg!



Trevlig fortsättning!

2009-01-04 @ 19:36:07
URL: http://bloggen.schaferlyan.se
Postat av: Anonym

<haha mera sånna här historier, kiknade av skratt^^ du skriver så grymt bra(:

2009-01-11 @ 21:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback