ETT PASS I MÄNGDEN...

Juldag!!! Dagpass och då troligen kanske inte den dagen som är mest arbetsam för en hundförare under året. Ännu en pärs att ta sig ur den varma, sköna sängen för att sedan åla sig ut i det mörka huset. Med kisande ögon försöka smyga in mot toaletten och då helst utan att väcka resten av den skönsovande familjen. Fuck va jag hatar att gå upp tidigt.... När ljuset på toaletten slår rakt in i dom fårade ögonhålorna ja då känns det som om man fallit med ansiktet före rakt ned i taggtråd. Fuck va jag hatar morgonar.... När Husses tassar sedan nuddar det varma sköna uppvärmda golvet i badrummet - ja då börjar systemen i kroppen så smått att börja fungera.... När man sedan gjort sig fin, borstat sina pirattänder, klätt på sig och sedan tittar ut genom badrumsdörren - ja då är allt sig likt. Alla morgonpass är likadana. När Husse lappat ihop sin sköra kropp och öppnar badrumsdörren så står Arek alltid där och väntar. Alltid lika glad och förväntansfull över vad som skall ske just denna dag....

Pigga hopp, glada skall och full rusch ut i skogen för den härliga morgonpromenaden. Här vilar inga sorgsna miner trots att han i mänsklig ålder är att anses som väldigt mycket äldre än Husse. Medan Geten släpper väder, pinkar, nosar och njuter av tillvaron så går en annan spänd som en fjäder på grund av kylan. Känner hur energin fullkomligt blåser ur kroppen och ändå är det bara ett par grader minus....

I dag upptäckte vi värsta rovdjuret under vår morgonpromenad. Arek ryggade till, spetsade svansen och visade tydligt att något fanns i buskarna till vänster. Vid en första anblick såg det ut som en stubbe, men då jag gick närmare så visade det sig att stubben hade väldigt stor näbb. Tog ett par steg närmare för att se vem som satt ut en låtsasörn på vårat promenadstråk, men då jag kom närmare så visade det sig att "låtsasörn" inte var rätt ord.... Det visade sig vara en väldigt stor rovfågel. Kan inte avgöra vilken sort eller ras, men den var tillräckligt stor för att med lätthet kunna äta sig en fetare kanin... - Det kanske var det den gjorde också....

Under arbetspasset roade sig jag och min ludne vän med att spåra efter vanliga vandrare. Arek löste uppgifterna galant vilket innebar att det sedan var så kallad "harmoni" i vår bil. När Geten fullgör sina uppgifter så blir Husse en trevligare människa att umgås med. Råkade sedan parkera en bit upp på en vändplan och då i strid med gällande föreskrifter. Som gubben i lådan kom farbror rättrådig och lät meddela att om "han minsann gjort på detta sätt så hade det ju blivit böter". I juletid borde jag ju avväpnat skelettet med en vänlig kommentar, men kom snabbt på att jag tillhör en enhet där social kompetens ej är ett krav. Snäste av gubben med ett par väl valda ord.Kastade mig in i den fina polisbilen och lämnade med så kallade arga ögon. Ögonen riktade mot mr Rättrådig och hans initiativ att kritisera min fina parkering. Vad packet inte vet är att polisbilar får böter om dom står i en p-ficka, men står vi på en trottoar så går det bra.....

Fick dämpa min begynnande hjärnblöding med att söka efter en försvunnen självmordsbenägen man. Geten och jag finner stor njutning i just dessa jobb. Vi får lufsa runt i skogen, leka med pinnar och förströ oss med allt som naturen har att erbjuda. Springer vi sedan på den försvunne så ligger hjälteglorian vid bilen och bara väntar. Tyvärr gick väl söket sisodär eftersom gubben rörde sig mer än en brunstig björn gör under parningstiden.... Nåja! Motion fick vi i alla fall.

Nu jobbar vi i morgon igen och då är jag med säkerhet säker på att vi kommer att knipa en bandit.

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Ola S

känner sååå igen det där med tidiga mornar!!!



Tack för underhållningen!

2008-12-25 @ 22:00:36
Postat av: Lisa

Tidiga mornar....fy sjutton....allt innan kl 8 är för tidigt....

Skönt att läsa att det finns flera som tycker att tidiga mornar suger...

2008-12-26 @ 13:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback