SERVICE UTFÖRD....

Har känt mig hyfsat okay i nacken sista dagarna varvid jag lade drogerna åt sidan. Dock hade jag återbesök hos Dr Tortyr, alias kiropraktorn, idag. Måste säga att jag var lite orolig då jag gick dit. Jag vet att dom luras. Säger att inget kommer att hända, men så fort man slappnar av så vrids kotorna runt ett varv... Så även idag!! Först fick jag skäll för att jag slutat med drogerna. Sen skulle man slappna av, men jag var beredd. Dr Tortyr kände dock att jag gjorde motstånd och lade ut en rökridå. Började småprata om jobb etc och då med planen att jag skulle slappna av. Han märkte att jag ej gick att lura varvid han bad mig flytta händerna från magen ned mot bädden.

Trodde jag vunnit och skulle få komma upp, men så fort jag släppte koncentrationen så vred han nackkotorna, i vad han beskriver det som, rätt läge. Måste erkänna att han var skicklig på att luras och dupera. Som tack för misshandeln så fick jag en fin räkning att betala... Nåja! Nu var jag fri och rygg och nacke kändes faktiskt rätt bra...

Språngmarsch ut till bilen, full fart upp till träningsområdet och där ut med hunden. I dag hade jag och en arbetskamrat stämt träff för att träna hund. Temat för dagen var spår på hårda underlag samt skyddsarbete. Arek visade sig ha laddat på sig rejält inför spårningen. Geten var otroligt ivrig vilket fick till följd att han var fladdrig och missade apporter och vinklar. Inte gick det bättre för den andra hunden heller. Den hunden, Kurre, hittade massa andra spännande lukter att utforska.

Bara att ta nya tag. Kurre, som spårat absolut sämst, fick ett nytt grusspår som nu gick galant. Därefter vandrade vi ut varsitt grusspår med spetsvinklar och småapporter. Arek visade nu klassen och spårade grymt bra. Kurre ville fortsätta utforska världen och var ett tag inne på våran bana då vi spårade.... Till slut hade även Kurre rett ut sitt spår och båda hundförarna var stolta och glada.

Dags då att ta tag i skyddsarbetet.

Temat för Arek var att gå med ordning och reda samtidigt som man transporterar en person med skyddsarm. Då dessa hundar har en hel del pulver i sig samt älskar att bita i skyddsarmen, så kan detta moment ställa till stora bekymmer för en stackars hundförare. Arek var dock i balans och skötte sig väl i transporterna. Han klarade civilsändanden, bevakningar och släppanden vid bett galant och husse var mycket nöjd.

Planen följdes och nu gick vi över till munkorgsarbetet. Tanken var att Arek skulle avvärja ett överfall och då stöta figuranten kraftfullt. Arek tittade precis bort när överfallet kom varvid stöten blev grymt mesig. Det kände Arek.... - Han blev grymt besviken och arg på sig själv. Jag förstod att han önskade revansch och den andra hundföraren fick då backa in mot oss. Arek stötte till honom kraftfullt två gånger och figuranten föll som en fura till marken. Helt förlamad i armen... Hundförarn skrek om nåd och jag bad om ursäkt, men både han och jag vet att  jag inte menade något med att säga dessa ord. Man blir så grymt glad när hunden stöter så hårt....

En bra stöt knäcker revbenen hos en människa. Så ont gör det!!!

Vi poliser är inte bara "bra" på vårt jobb. Vi är även grymt bra på att fika. Denna dags träning firades med kaffe och wiener-croissont. Inte enligt hälsocirkeln, men grymt gott. Därefter bar det av hem för lite fotboll på tomten med geten. Därefter tar de vanliga sysslorna vid. I bland känns det som om tiden inte ska räcka till för allt. En vanlig vecka för mig kan se ut såhär:

Måndag: Hundträning 10-14, fotbollsträning 18-19
Tisdag: Hundträning 10-14, fotbollsträning 17-19 samt 19-21.
Onsdag: Dagpass på jobbet 7-17 (hundträningspass samt fys)
Torsdag: Hundträning 10-14, fotbollsträning 17-19 samt 19-21. Nattpass på jobbet 22-07.
Fredag: Sovdag, arbeta 16-23
Lördag: Fotbollsmatch x 2
Söndag: Fotbollsmatch x 2.

Känns som om tiden ibland inte skall räcka till, men det gör den. Och ack så roligt vi har det....

Må nu gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Ola S

Skönt att nacken rättat till sig (även om den fick hjälp ;))
Verkar som om ni har ett minst sagt fullspäckat schema. *Härligt*
Man ska inte ha en massa dödtid, då blir man bara förslappad :D
Ha Det Gött

Postat av: Madde

Slutar du kl 7 på fredag morgon och börjar igen kl 16 :-/ väldigt tajt i såfall *tycker synd om*
Skönt att nacken rättat till sig! inför det årliga provet inte många dagar kvar nu *S*

2007-10-03 @ 10:32:19
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Husse

Tack för medlidandet gällande min nacke Ola o Madde! Det var lite därför jag skrev om den. För att ngn skall tycka lite, lite synd om den stela hundföraren. Och som sagt Madde! Inte många dagar kvar till provveckan.... Mycket kan gå fel, men vi får hoppas på det bästa.... Geten har ödet i sina tassar!
Husse

2007-10-03 @ 15:46:26
URL: http://www.arek.blogg.se
Postat av: Eva-Maria o Toy

Åh, jag vill också träna skydd med egen hund!! Som det är nu får jag figga åt andra (iofs bättre än inget alls men ändå).
Vårat spår byttes till fri lek för vovvarna istället, Toy var inte på sitt bästaste humör - att motivera en divig amstaff som är på kasst humör är i princip omöjligt. Tyvärr får jag inte spåra med Clementine då Försvarsmakten vill lära in just det och sök själva, det är riktigt synd - hon har en grym näsa!
Vi håller tummarna inför provet, känns som att Arek och du är i bra form med det schemat ;)

2007-10-03 @ 19:55:42
URL: http://toys.blogg.se
Postat av: Madde

Lycka till på kommande proven nu... Förväntar mig en utförlig rapport då jag är åter vid datorn!

2007-10-05 @ 12:27:00
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Areks matte

Nu måste även Areks matte få kommentera denna gets uppförande. Härom kvällen var jag beredd att slakta geten. Uppförde sig som en rabiessmittad fladdermus när vi mötte andra hundar på kvällsprommisen. Jag fick skämmas, speciellt när man vet hur fint han kan föra sig när husse är med.....illa, illa. Matte får träna mer...

2007-10-05 @ 13:51:57
Postat av: Anna

Även jag har hittat till denna blogg. Egentligen var det ett tag sen men först igår hade jag tid att läsa igenom hela bloggen. Bitvis dubbelvikt och frustrande av skratt, framförallt texten om hur husse "berömde" Arek för ryggsäcken i radion. Kolleggornas miner måste ha varit fullständigt obetalbara när de fick höra hur berömmandet gick till. Dominans på skyddärmen inför publik, tur man kör tik i skyddet kanske? =) Ville bara visa att vi också följer denna blogg, även om vi är dåliga på att lämna avtryck.

2007-10-05 @ 15:37:34
URL: http://www.teamkaynines.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback