PARODIN FORTSÄTTER....

Hai! Gammelgeten här som nu får nöta tangentbordet i stället för att träna lydnad o spår. Har haft förmånen att få göra min årliga kontroll med husse. Kan direkt meddela att vi får köra ett år till, men jag hade inte räknat med något annat. Har ju retats lite med husse i förberredelserna inför dressyrveckan och det har ju gjort honom lite stressad. Bland annat har jag lattjat lite under räddningssöket och det har gjort att farbrorn fått lite magknip....

Väl under veckan här så har jag inte djävlats med husse. Jag har velat göra bra ifrån mig för jag vill verkligen vara bättre än dom andra. Både husse och jag vill att dom andra ska vara lite avundsjuka på vårat uppträdande. Har inte velat dominera allt för mycket utan har bara legat lite över de andra... Lite bus har jag dock hittat på under dagarna. Inför  inomhussöket så stod husse och försökte förklara för instruktören att geten, alltså jag, kunde glömma sin uppgift och börja leta knark i stället...

När söket drog igång så kände jag rätt snabbt var figuranten var gömd, men man har ju 10 minuter på sig att leta. Jag kollade in husses min då jag började nosa av lite lådor och golv. Han såg lite ansträngd ut och halssenorna började peta ut utanför skinnet. Då lade jag in stöten och blev dårnoga i att söka av små lådor, rör och stegar. Husse hade nu lagt upp armarna och såg klart ansträngd ut. Instruktören började harkla sig om att det bara var två minuter kvar. Husse hade gett upp och jag tyckte han lidit nog... Jag sprang fram till den gömde figuranten och visade husse vad kul man kan ha i en lagerbyggnad. Husse andades ut och lämnade lokalen med godkänt betyg...

Därefter vidare till räddningssöket. Husses mage var inte i balans inför detta moment så jag öste på i positiv anda i stället. Husse var lyrisk och glad och det kan ju vara kul även det.

Sen ha vi ju kört lite lydnad och den är grymt enkelt, så det nämner jag inte ens. Däremot skyddet! Ett moment där farsan blir lite stirrig. Här brukar jag spela överhet och husse får jobba hårt med mungipor och knän för att hålla mig i styr. Brukar ändå göra allt rätt till slut, men husse brukar tappa ett par liter i vätska på detta uppträdande. Tyvärr bommade jag munkorgsstöten. Var lite självgod där och trodde att det var överfall från sidan på gång.

I ett av momenten senare så kom jag lite väl burdust fram till figuranten. Denne stod på hälarna och hann inte förflytta sig i tid. Följden blev att jag, som har alla krämpor en hund kan ha, kom fel in i anfallet och då gjorde mig kraftigt illa. Ville inte visa husse detta utan fullföljde momenten ändå....

Men hemma! Shit vad ont jag hade. Gick som en krum gammal gubbe och hade ingen lust att aktivera mig. Husse blir ju rätt darrig när jag eller barnen blir lite risiga. Behöver ett par dagar ledigt, men sen kommer allt bli bra. Redan idag så har husse gått lite promenader med mig. Känner mig okay i kroppen nu, men behöver ett par extra semesterdagar för att riktigt vara i topp.

Jag och husse gjorde sten, sax o påse om vi skulle gå till veterinären eller vänta. Jag vann i bäst av tre och bestämde då att vi avvaktar ett par dagar.

Under dagen i dag så drog husse igång en rätt trevlig övning för en gammal hund. Han bestämde sig för att köra klickerträning med mig. Klick = belöning. Inlärningen har vi gjort förut, men nu var det dags för uppfräschning. En korvbit och en klick. En korvbit och en klick. Kanongott!!!

Efter den goda inlärningen så drog vi iväg till ett fält och ett grustag. Här körde husse spårupptag med mig. Belöning i form av utklickning då jag gjort rätt. Helkul måste jag säga.....

Sen fortsatte parodin med husse och mattis öppna spis.

Vet inte hur länge dom har försökt få igång denna braskamin. Först var hantverkaren skadad. Sedan gjorde man hål på fel ställe i taket. Sedan när hantverkaren var frisk och tillbaka så visade det sig att insatsen till braskaminen var sned och trasig. Bara att avbryta och lämna tillbaka. När alla delar var tillbaka så monterades allt på plats. Enligt grannarna så var det en rolig förställning att se och då framförallt när den övre delen av skorstenen skulle på plats.

Därefter skruva fast och fästa på alla sorters vis. Ett samtal till sotaren som inte kunde komma förräns om två veckor. Åh som vi väntat och idag var det dags för inspektion. Husse och matte skojade friskt med den smutsige sotaren. Planen var att starta brasan och grilla en korv nu i kväll.

Sotaren ålade sig in för att kolla skorstenen och utbrister: Ni har ju fel skorsten!

Skorstenen som varit beställd och levererad var av dyr exklusiv modell. Den var färdigisolerad och bara att montera. Den som nu satt genom taket var ej isolerad, ej av exklusiv modell, men däremot felmärkt...

Husse skrattade så han låg dubbelvikt och så även sotaren. Mattis underläpp skrattade också, men det kom tårar ur ögonen. Nu var hon inte i harmoni.... I morgon kommer nog leverantören få veta att man lever.  Får se om den där braskaminen någonsin kommer att fungera..

Tror att husse och mattis har något på gång. I dag har man packat bilen full med hundsaker. Små bäddar, små skålar, pyttesmå koppel m.m. Hundsakerna är alldeles för små för mig, så jag börjar misstänka att vi ska få tillökning. Inte bra! Förra gången lyckades jag skrämma iväg lillvalpen.

Vi får se vad som händer, men jag lovar dom ett litet helv--te om det kommer in en liten dreglande fyrbenting som ska ta mina leksaker.....

Arek


Kommentarer
Postat av: Alma

Hej Geten

Nu ska du hålla dig i skinnet och vara lika snäll mot den lille valpen som kommer som du var mot mig när vi var på besök. Kommer upp annars och läxar upp dig, din gamle isbjörn. Du kan gå i pension och bara njuta av vardagen en dag i framtiden. Tänk på det.

Ha det nu gott så hörs vi

Mvh Alma med familj


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback