DELFINUNGEN...

Usch! - Så kan jag väl sammanfatta hur mitt behagliga liv ändrat sig till. Från att vara numero uno till att bli någon form av surrogatmorsa åt valpjäveln.... Minns tillbaka hur det var i somras. Fridagarna gick åt till att träna några behagliga moment, därefter sköna promenader för att sedan fika med farsan på altan. Köra lite en mot en i bollspel, invänta barnen och sedan köra ett pass träning till. Därefter, i bästa fall, åka iväg på natten och dominera lite busar.....

Nu har bus fått en annan benämning.... I stället för att skrämma bus så har jag vårdnaden om Bus, vårt nyaste tillskott i djurparken söder om stora staden. Minns det som igår. Farsan skulle bara tanka bilen, men återkom med en skvatt galen fyrbenting som någon uppfödare döpt till Bus. Uppsänd från helvetet och transporterad hit via husses bil.... Försökte med taktiken att skrämma skiten ur honom. Det fungerade på den förra valpen. Han kissade ned sig totalt när jag visade vem som var chef... Men den här! När jag gjorde mig stor, morrade och sprang fram för att skrämmas, så vankande det lilla aset fram och slickade mig på nosen....

Allt liksom rann av en då kan man väl säga....

Sedan dess har man blivit som en delfinmorsa. Så fort man joggar iväg så har man Bus som klistrad bakom frambenen. Ivrigt bitandes i päls och halsband. Husse tycker det passar bra att Bus hänger på mig. Det blir liksom enklare med lydnaden då brukar han säga.

Han är lite speciell valpen måste jag säga. När jag måste göra mina toalettbehov så glider jag undan och helst in under en gran. Valpen/delfinen däremot har inga som helst problem att lämna sitt gods på hallgolvet. Är han ute så är favoriteten att klämma ur sig i diket mellan gångvägen och bilvägen. Det innebär att avståndet till bilar och bussar är ca 30 cm. Kan grabben vara lite åt hållet att han vill visa upp sig????

Måste dock medge att det är lite krut i grabben. Backar inte för mycket här i livet. Skuttar upp och ned för trappor, anfaller katter, hundar, människor och då med särskild förtjusning Husse. Husse retar upp den lille, men får trippelt tillbaka. Lillgeten kommer i 50 km i timmen och går in i fullbett. Blir fullkomligt rabiat när husse skriker som en liten flicka, morrar och kampar som värsta traktorn. Slutar alltid med att husse får fegnypa sig fri och lubba iväg....

Husse hade sedan en liten plan om att hundarna skulle umgås i gemesam bur under bilfärd. Kanon! Tyckte möjligtvis lillgeten. Själv hade jag lite svårt med att få plats eftersom den lille tog lika mycket plats som en fullvuxen gorilla. Skulle dessutom mysa och gosa lite under transporten. Blääää! Undandbedes då man som gammelget är dryga 50 år. Husse kom dock på bättre tankar ganska snabbt. Det visade sig bli mycket stora bekymmer när båda hundarna skulle ut exakt samtidigt.... Jag, som gammelget, fullkomligt körde över husse för att komma ut. Han kunde ju inte göra så mycket eftersom han hade fullt upp med att fånga upp det andra expressloket som var på väg ut....

Vi har nu delad bur igen....

Jobbmässigt har det varit skit också sista tiden. Har varit mycket jobb, men inga roliga hundjobb. Husse har gripit banditer som vanligt, men hur kul är det när inte jag behövs till det. Kan bara sitta inlåst och visa mitt missnöje genom att skälla. Hoppas det vänder snart så jag får aktivera mina sinnen.

Husse är så godsint ibland så jag bestämde mig för att skoja lite igen.... Dom andra hundförarna har haft lite problem med spåren. Den självgode husse, som haft så fin hjälp av mig, har kommit med goda tips och övningar för att få igång självförtroendet hos dom stukade hundförarna. Bland annat så har dom använt klicker och spårat efter vanliga kvällsvandrare. Det vill säga folk som lämnar lite vittring efter sig. Hundarna har tagit sig och gjort stora framsteg. Farsan har ju aldrig kört detta på mig för vi har haft ett annat upplägg.

En kvällstur i veckan bestämde han sig plötsligt för att testa konceptet själv. Han spanade ut lämpliga offer, tog med sig lina och klicker och var hur säker som helst på att lyckas. Wrong!!! Jag blåste han totalt. Hade ingen lust att spåra vanliga människor. Vill spåra tjuvar!

Farsan blev förtvivlad. Tappade tre kilo på sin redan späda kropp. Skyndade sig hem för att analysera...

Funderar på att djävlas ett par dagar till innan jag hjälper honom ur krisen. I dag har husse även laddad ned lite partymusik. Han brukar ta med ett par fartiga partyskivor inför natturerna. Allt för att få upp rätt stämning inför jakten. Gissar att det blir ordentligt åka nästa snurra. Bäst att surra fast kalsongerna så att dom inte ramlar av i kurvtagningarna.

Må nu gott!

Arek


Kommentarer
Postat av: Alma

Tjena Arek

Du lyckades skrämma brorsan så han blev rädd och skulle bita ihjäl mig. Inte snällt. Du var ju snäll mot mig.
Du får gärna tukta den lille bus lite men han ska ju en dag ta över efter dig. Hur ovilligt du än vill det.

Ha det nu gott så hörs vi.

Mvh Alma

Postat av: The Legend

Räkmacka... Räkmacka...??
Du skulle bara veta hur jag har det.....sovmorgon, hotellfrukost, taxi till kunden, fika vid 9, lunch (gratis) vid 11....fika vid halv 3 och sen ut i 25 graders värme för att ta sig till hotellet och försöka hitta någonstans där de serverar en öl.....HUR JOBBIGT SOM HELST!!
Skall bli skönt att åka hem...till kalla och blåsiga träningar på Storvreten och en galen Tumbatränare som jag helst vill slå på käften.
Oj vad jag längtar.........................................................................................................................................................................................................

2007-11-08 @ 00:14:13
Postat av: Madde

Bus är smart han kör med Husse, skiter man under granar behöver inte husse plocka upp.... Skiter man offentligt måste husse plocka upp, och då kan man ju undra vem som är bossen av dom 2 ;-) Den som skiter eller den som går efter och plockar upp *S*

2007-11-08 @ 12:08:11
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Anna

Själv har man en hund som sätter sig och skiter precis när som helst. Kopplet rycker till och där sitter hunden, spelar ingen roll om det är ett övergångsställe med bilkö som publik.

http://www.lifeofleif.com/indexx.html
Ännu en kaxig hund på nätet, några hundra storlekar mindre bara.=)

2007-11-08 @ 16:17:50
URL: http://www.teamkaynines.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback