HUSSE HAR INGEN HUMOR...

Ha! Ha! Hi! - Husse har ingen humor! Ibland ska hann ju vara så himla käck och kläcka kommentarer om andra, hitta på småhyss etc. Men när man själv hittar på något då blir han småsur och grinig. I går var det träningsdag för oss och vi skulle ned till södra sidan för att leka i dressyrhallen. Vi var dock tvungna att stanna en stund på norra sidan ifall det skulle dyka upp något hundjobb. Det var dock lugnt där så vi nöjde oss med en liten promenad i en fin park. Där var flera hundar och det var lite småtrevligt att vandra runt och titta in tikar. Tror även husse kikade in en och annan tant i parken också...

När det var dags att fara ned mot dressyrhallen så anlände vi dit lagom till ett enklare lydnadspass och skyddspass. Jag fick träna på att krypa, sätta mig på rätt sätt samt köra framförgående. I skyddsarbetet så ville husse sträcka upp mig så att jag höll rätt avstånd till den som skulle bli biten. Det gick väl hyfsat.... Sedan fick jag även träna på att bevaka, bita och släppa bettet på husses kommando. Husse var mycket nöjd med detta så då gick vi på promenad igen. Under promenaden hade husse varit lite busig och gömt en pistolkula. Jag fick träna på att leta efter den och meningen med detta var att jag skall vara noggrann i mitt näsarbete.

Husse hade även gömt en mobiltelefon och en plånbok och tanken var att jag skulle hitta dom. Husse var lite besviken när jag kom in med Eriksson telefonen. Enligt honom så var det ingen spricka i glaset då han lade ut den i skogen....

Det var sedan tänkt att vi skulle träna lite inomhussök. Detta går ut på att jag skall hitta en gömd person i en fastighet. Därefter skälla och på så sätt visa husse var den gömde finns. Vi hann ej köra detta då vi var tvungna att åka in till stora staden. Där var det dags för demonstration och man förväntade sig bråk. Eftersom jag är en så kallad kommenderingshund så är mitt uppdrag att skydda vissa objekt eller människor. Jag tycker det är rätt kul eftersom det finns goda möjligheter till att vara olydig.... Vid detta tillfälle var jag där med en annan polishund. Denna polishund är korad mästare år 06 och är mycket duktig. Han och jag blir rätt busiga ihop och idag var inget undantag. Favoriten är när människor kommer fram till oss för att fråga hussarna vad det är som händer. Både jag och den andra hunden brukar se otroligt snälla ut tills dom är ca 2 meter ifrån oss. Då vaknar vi och gör utfall som värsta rabieshundarna och resultatet låter aldrig vänta på sig. Folket brukar hoppa rakt upp i luften och en och annan gör nog ett toalettbesök i byxan under denna flygtur. Helkul!!!!

Eftersom det var väldigt lugnt så tyckte jag att det blev lite tråkigt. Husse däremot gjorde allt för att visa upp mig inför SVT, ABC och Aktuellt. Dom var där för att filma oroligheterna. Det var då jag tänkte kolla om husse hade riktig humor eller om det bara passar att vara rolig när han vill.

Husse stod intill ett staket och pratade med några poliser. Husse var grymt avslappnad, men hade mitt koppel fäst i sin handled. Jag bestämde mig för att göra ett "litet ryck" mot demonstranterna i syfte att se om husse var med balansmässigt. - Det var han inte! Husse uppvisade världens längsta teleskoparm och sedan en dans i klass med vad Lasse Brandeby brukar göra på TV. Efter ett balansnummer i världsklass så fick husse dock ordning på armar och ben och kunde ånyo ställa sig i en lite tuffare ställning. Okänt om detta kom med i TV, men jag hoppas....

Sedan kollade jag in i husses ögon med mina fina bruna ögon och då trodde husse att jag ville be om ursäkt. Jag började busa lite med hans hjälm som var fäst i bältet och husse tyckte det var roligt. När jag såg att reportrarna var med så körde jag igång plan nr 2 i humorövningen. Jag satte upp tassarna mot husses bröst och började sedan att göra valpar med husses hjälm..... Husse fick panik och försökte knuffa bort mig, men jag hoppade upp och körde samma program en andra gång. Husse verkade inte tro att det var sant, en 40 kg hund som gör valpar med polisens fina hjälm. Efter ett tag så lät jag husse slippa förnedringen och jag började köka snö i stället.

När jag kollade upp igen så såg jag husses smala ögon och hans väsande ljud från mungipan. Jag förstod då att han saknar humor och att jag troligen kommer att få tillbaka detta på ett eller annat sätt....

I natt ska vi jobba igen och vi hoppas båda två att det ska bli mycket att göra. Jag återkommer med rapport vad det lider. Ha nu en skön helg!

Polihunden Arek alias "gammelgeten".


Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej Peter
Jag trodde du hade låtit honom komma nära tikar någongång så han inte är så desperat. En hjälm kan inte vara roligt att göra såna övningar med, eller?

Ha det gott

Mvh Magnus

Ps Jag har ingen möjlighet att komma upp i Mars så vi får träffas i Kristihimmelfärdshelgen.
Militären ska ha iväg mig på utb. Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback