ETT HÄRLIGT SPÅR.....

Då har vi jobbat igen och det är alltid lika roligt. Fick även denna gång husera på den södra sidan om den stora staden och det är ju aldrig fel. Nattpasset var som vanligt full fart med flera hundjobb. Gammelgeten var i form och visade goda takter i spårarbetet. Jagade en inbrottstjuv, men efter en längre spår längs asfaltsvägar så stog geten plötsligt och såg ut som ett fån... " Leta spår" försökte jag meddela honom, men det var som kört... Vi stod då på baksidan MC Donalds och då geten började att tugga i sig pommes som låg kastad på marken så förstod jag att vi var körda.....

När vi kom tillbaka till startpunkten, utanför ett hotel, så stod den ambitiöse receptionisten och väntade på oss. Han lät meddela att tjuven blivit upphämtad av en kamrat i bil. Detta bakom MC Donalds! Kändes skönt att veta att Arek då spårat rätt. Dock hade tjuven haft en back-up plan som fungerat väl.... Då jag lastat in geten i buren och nu skulle köra i väg med den fina polisbilen, så satt inte nycklarna där dom brukade vara. I bältet alltså! Då brukar jag ju alltid lägga dom i höger sidoficka. Inte där heller! Med vissa panikrörelser så letade jag igenom alla fickorna på uniformen ( 10 st) och det typ 8 gånger... Inga nycklar!!! Letade igenom fickorna ännu en gång, men förstod att jag tappat dom under spårningen. Jippieee!!!! Var kan jag ha tappat dom då?

Ut med geten igen och då spåra om spåret igen. Efter ca 300 meters spårning så anträffade geten min polisradio!!! Hade jag tappat den med???? Efter 50 meter till så var nycklarna bärgade också. En lycklig hundförare dansade tillbaka till polisbilen för att ge sig av på nya äventyr.

Vidare ännu längre söderut där en flicka anmält en våldtäkt. Dock anträffades ingen flicka när vi kom dit så det första uppdraget blev att spåra efter henne. Från telefonkiosken utanför ett centrum hade larmnumret slagits. Geten tog upp ett spår från automaten, vidare över lite parkeringar och in i ett centrum. Fram till en dörr och sedan såg geten ut som ett fån igen... Nästa uppdrag blev att hitta en eventuell brottsplats. Kvinnan hade nämnt en tunnel och en sådan låg faktiskt precis intill. Tog på Arek spårlinan för att han skulle visa om där fanns någon färsk vittring. Vad jag missat var att fyra partyglada gossar precis gått igenom tunneln och fortsatt upp på gångvägen. Detta hade dock inte geten missat och han trodde att uppdraget bestod i att hinna ifatt grabbarna.

Mitt problem var att jag ej var beredd! Linan var tvinnan som en snara runt nedre delen av högerfoten. Då geten satte av i galopp så var det bara att hoppa med på ett ben. Förtvivlat försökte jag hejda geten, men utan resultat. Grabbarna såg lite konfunderade ut då vi kom ikapp dom. Dom verkade väluppfostrade dock eftersom dom inte hånade den infångade, halta och rätt så upprörda hundföraren. Efter denna penibla händelse så blev planen att geten skulle få jobba själv i saksök i stället. Detta tyckte geten var roligt. Han anträffade ett paraply i skogen intill den tunnel där händelsen eventuellt kunde ha utspelat sig. Eftersom det regnat hela natten, men paraplyet var torrt, så var ju fyndet så klart intressant.

Började nästan ge upp nu och då tro att jag skulle missa att gripa någon på spår. Men som nedsänt från himmelen, så sände man mig två yrkeskriminella personer. Dessa dök upp i form av en tandlös kvinna som var ute och vandrade i ett bostadsområde mitt i natten. Hon ljög i hop en historia som borde fått henne själv att rodna av skam, men hon stod fast vid sin historia om att hon varit på fest.... Hon hade anlänt i bil och denna bil försvann som en avlöning när man såg Hundenhetens polisbil.

Det tog 15-20 minuter innan jag hittade bilen igen. Då var den tom, falskskyltad och anmäld stulen. Tog då ut geten för att kolla om han var intresserad. Och det var han!!! Spår över parkeringarna, vidare in på en gård och sedan upp i skogen. Via skog, tomter och skog igen. Där markerade Arek med skall. Det gör han när han anträffat en person som gömmer sig. Bra gubben sade jag geten, men upptäckte då att där bara låg en jacka. Geten försökte para sig med jackan, men efter ett tag lyckades jag övertala honom att spåra vidare.

Nu var det bra drag i linan. Ut på lite gatar, ned i skogen igen och på baksidan av några tomter. Nu var vi nära syntes det på hunden. Fastnade med mössan i ett träd, sumpade radion i skogen, men det gick inte att hindra geten från att dra vidare. Fick låta grejorna ligga kvar och bara hänga med. När vi rundade nästa huskropp så syntes två mörka skuggor som försökte klättra över ett staket... Ett anrop och lite hundskall så hade personerna givit upp. Härligt Arek!!!

Det visade sig vara kvinnan som jag tidigare pratat med samt hennes manliga sällskap. Den manliga tjuven fick handbojor och klagade högljutt på att det gjorde ont. Han uppgav att han brutit handleden och framhävde önskemål om att lätta på bojorna ett hack. Då behöver man ju nycklar tänkte jag! Fan! Dom ligger ju kvar i bilen och jag har inten aning om var jag är.....

Efter lite gap och skrik från den argsinte tjuven så hade vi äntligen tagit oss ned till en stor väg. Där kunde vi få kontakt med polisradion och sedan lite hjälp av andra poliser. Då var det bara att leta efter polisradion och mössan..... Samma procedur som förra gången. Arek fick spåra spåret igen. Alla saker åter! Tack Arek!

Det som är lite intressant med dessa yrkeskriminella individer är att dom aldrig kan tala sanning. Trots att Arek spårat från bilen och under spåret hittat kvinnans jacka, innehållandes hennes hemnycklar, så kunde hon inte erkänna brott. Jag talade om att hon får ont i magen om hon ljuger, men det förnekade hon också... Hon lät meddela att hon ej fick ont i magen utan ont i hjärtat när hon ljög....


Lika intressant var mannens historia. Han förnekade att han åkt med i bilen. Han hade kommit gåendes från en annan ort. Det knepiga i kråksången var ju att mannens jacka och plånbok, innehållande hans id kort, låg kvar i bilen... Förklara det den som kan!

Efter någon timmes skrivjobb så fick vi äntligen åka hem och vila lite.....


Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej Peter

Du har inte funderat på att sätta fast grejerna lite bättre eller stoppa dem i en ficka med knäppning? Hade sparat mycket tid och andra beskymmer.

Ha det

Postat av: Ola S

Så du menar alltså att det finns hyfsat väluppfostrade ungdomar fortfarande? *trodde de var ett utdött släkte*

Att jaga s.k yrkeskriminella måste väl vara en av baksidorna med erat jobb? Fast det kanske finns så många där uppe i fjollträsk att ni inte träffar på samma "personer" varje gång? ;)

2007-12-11 @ 06:50:06
URL: http://ola-stein.se
Postat av: Peter

Husse: Nyckelrem, knytband så du kan knyta fast mössan under hakan, och någon form av rem eller anordning till radion kanske vore något för myndigheten att införskaffa!!??!!

Arek: Tur att Husse är så klantig att han tappar hälften av utrustningen så fort adrenalinet börjar pumpa, så du får jobba lite...........

2007-12-11 @ 08:39:05
URL: http://www.brukstorpets.se
Postat av: Madde

Kanske sådant därsenilsnöre till både nycklar och radio kanske.

hällen var väl ca 35-40 steg lång och ngt bredare, spetsvinkeln blev 15 steg in på hällen!
Liggtid blev typ så lång tid det tog för mig och kompisen att babbla ikapp ett par månader (90-100 minuter kan ha varit längre liggtid men inte kortare)!

2007-12-11 @ 11:24:27
URL: http://working-gsd.se
Postat av: jessica

Tack för ett härligt skratt.. Och synen av husse hoppandes på ett ben skulle inte gå av för hackor..
:D

2007-12-11 @ 15:04:04
Postat av: Eva-Maria

Håller med, Jessica, det hade jag verkligen velat se! Ungdomarna var kanske inte så väluppfostrade egentligen utan mest på lyset så de trodde de såg i syne? Med dagens ungdomar vet man aldrig :)

Förresen, Toy hälsar till Arek att han ska skaffa sig en schäferdam att mysa med - finns inget bättre! (bildbevis i bloggen)

2007-12-12 @ 09:10:41
URL: http://toys.blogg.se
Postat av: Husse, Bus o Arek

Tack för alla goda tips om hur jag ska ha sakerna kvar i bälten m.m. Vet dock ej om jag är så sugen på senilsnören till vantar, mössa, radios etc. Man vill ju ha lite värdighet då man anländer fram till tjuven alt. kommer tillbaka tomhänt till de andra poliserna... Vad gäller att jaga yrkeskriminella så är det som att ta vatten ur en aldrig sinande brunn. Finns hur många som helst...

Och Madde! Låter som ett imponerande spår över hällen. Riktigt bra faktiskt! Och till Eva-Maria så kan vi bara hälsa att vi inte orkar med en hund till. Varken jag eller Arek och då spelar det ingen roll att det är en vacker tik....

Husse

2007-12-12 @ 21:56:53
URL: http://www.arek.blogg.se
Postat av: Madde

Tittar in och önskar trevlig Lucia! Var lucia vakan lungn eller var ni lediga?

2007-12-13 @ 15:04:59
URL: http://working-gsd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback