HAN VAR SOM GALEN....

Vilka härliga sköna dagar det har varit sista veckorna nu. Underbart att leka lite med hunden och sedan fika lite på altanen. Måste erkänna att jag slarvat lite med hundträningen och i stället koncentrerat mig på motion och solning. Vi har dock tränat lite uppletande av föremål och spår. Under sista helgen här så har Arek bara fått rasta sig under korta stunder. Resten av helgen har han fått vila då jag fått koncentrera mig på tränarsysslan.

Mitt lilla lag fick äran att delta i en cup med lite äldre gossar. Det var tuffa dagar, men grabbarna gjorde det kanon och vi kom till och med hem med en liten pokal. Kul! På söndagen var jag dock rätt så sliten, men ändå så var det dags för ett nattpass där. Förstod då jag gäspande åkte till jobbet att det kunde bli lite tunga ögonlock under natten. Men ack så fel man kan ha....

Det började redan på uppvärmningen inför nattpasset. Jag skulle väcka Arek lite genom att lägga ett par korta jaktspår och han visade direkt att han var att räkna med. När nattpasset sedan drog igång så visade det sig att Arek blivit som galen. Analysen blir att han fått vila för mycket och på så sätt fått otroligt mycket energi. Det var bara att tacka och ta emot, samt försöka hänga med i gammelgetens tempo.

Vi hade jobb hela natten och många trevliga spårjobb. Först blev vi stoppade av en taxichaufför som blivit lurad på sin betalning. Kunden hade skuttat iväg och chauffören stod där med lång näsa då jag och Arek dök upp. Enligt chauffören var vi ca 10 minuter efter då jag tog ut min käre kamrat Arek.

Som jag sagt tidigare! Gammelgeten hade energi och det blev en spår i jaktens tecken. Jag formligen flög fram längs med gångvägar och bostadsområden. Efter ett längre spår så vek geten in i en mörk vrå. Där stannade han upp och tittade på mig innan han skällde till en gång. Härligt tänkte jag! Vi har hittat banditen,  men då jag rundade hörnet så fanns ingen där.... Dock stod banditen innanför en glasdörr precis där Arek skällt. Här gällde det att lura ut banditen och geniet öppnade faktiskt dörren. För att han inte skulle kunna dra igen dörren då han såg att farbror blå stod där, så tog jag tag i hans arm. En mindre dragkamp uppstod då banditen trodde han höll på att bli rånad. Innan jag riktigt analyserat läget så ordnade Arek upp ärendet genom att bita banditen i armen....

Man kan lugnt säga att dragkampen upphörde och den snyftande banditen tyckte att detta var djupt orättvist. Man kan säga att straff utdömdes på plats och det var riktigt bra gjort av geten att ta tag i situationen. Han gjorde precis som han lärt sig.....

Nu var man lite smånöjd och tänkte att Arek inte skulle orka så mycket mer efter det långspåret. Ack så fel man kan ha. Vi hade flera små spårjobb och personsök i skogen och Arek körde på i samma stil. Full galopp! Så kom då ytterligare ett inbrottslarm och vi åkte från ganska långt håll. Trots detta var vi först på plats och kunde konstatera att det varit inbrott. Ägaren var uppgiven då detta var det 13 inbrottet på kort tid. Först hade jag inte tänkt använda Arek då jag trodde att han var trött, men då ägaren såg så ledsen ut så bestämde jag mig för att göra ett försök.

Arek körde samma stil som innan. Han formligen flög fram och jag efter med spårlinan lindad runt armen. Full fart längs med gångvägar innan han tvärt vek av höger, förbi en stor parkering och därefter vänster och fram till en garageinfart. Arek visade tydligt att han ville in där, men den var ju låst. Det fanns dock en glipa i porten och man kunde se in. Döm om min förvåning då banditerna stod i godan ro innen i garaget. Man höll som bäst på att dela bytet och skrävla om hur lyckat inbrottet varit.

Efter ett tag kom en utav dem för att öppna garageporten. Då han såg vargens hungriga ögon så uppvisade han en mycket uppgiven attityd. Efter lite utredning och säkrande av bevis så fick banditerna hänga med till fängelset. Ett fantastiskt pass med många härliga spår. Jag tackar Arek för hans entusiasm och glädje i arbetet och längtar redan till nästa pass.....

Husse

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej

Vad härligt när han ställer upp för dig. Alltid roligt att jobba med hundar som vill göra ngt.
Alma är sådan hund.

Ha det gott så hörs vi.

Mvh Magnus


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback