TRÄNINGSPASS....

I går var det dressyrpass för oss igen. Denna gång stod det inomhussök på programmet. Då brukar vi låna en lokal och där gömma undan ett antal figuranter. Sedan är det upp till hunden att finna den gömde och då visa husse eller mattis detta genom att skälla och bevaka.

Vi var rätt många i går, men hade en fin lokal att söka i. Så klart var detta söder om den stora staden. Här fanns kontorslokaler och stora lagerutrymmen. Här fanns möjlighet till öppna gömmor, dolda gömmor, höga gömmor och allt självklart då ljuset är nedsläckt.

Bus fick följa med in och reka av lokalen. Alltid bra att känna på lite nya miljöer för den lilla valpen. Därefter var det dags att köra igång. Mina egna farhågor inför söket var att Arek skulle sk---ta i att söka människor och i stället leta minutiöst efter gömd narkotika. Detta speciellt då han precis varit på en sådan kurs och då visat att han verkligen gillar just det momenet...

Första hund ut var en huns som heter Arack. Arack är minst sagt yvig och hade samlat på sig en hel del energi som han var tvungen att få utlopp för. Det tog en rejäl stund innan Arack sprungit av sig och kopplat in nosen. Därefter gick det väl i alla fall hyfsat. Hund nummer två heter Cox. Cox är lite av min favorit. Han är otroligt intensiv och absolut ingen hund man tjafsar med. Cox hade dock ett stort problem!!! Han var kraftigt bajsnödig, men det löste han galant inne på verkstadsområdet.....

Hund nummer tre heter Kurre. Kurre är grymt duktig, men fortfarande lite ung. Med lite hjälp så löste Kurre uppgifterna även han och så även hund nummer fyra som heter Eddie. Eddie tyckte en gömma var lite svår. Den gömman var en öppen gallerbur som stod mitt på ett golv. Eddie var överallt i detta gigantiska rum utom vid denna bur. Till slut gick det dock bra....

Därefter var det Folkes tur. Folke är en unghund som är kolsvart. Folke var nog den hund som löste problemen bäst idag. Som final för ett gott uppförande så tyckte han att han med rätta kunde kissa på en stolpe på lagret. Ej godkänt enligt Folkets husse.... Efter detta var det dags för Arek. Jag var som sagt lite orolig över om Arek skulle förstå övningen, men han är ju kung.... Arek löste övningarna galant och jag kände mig grymt nöjd.

Därefter var det Bus tur. Bus skulle få gå lite i trappor, mörker och hala golv. Bus gick utan problem i alla trappor, sprang och kampade på hala golv och sprang in i kolsvarta mörkret efter husse. Inga problem och det är ju alltid skönt om hundarna är bra i miljöerna. Bus hade dock en fiende som han hade svårt att tämja. Denna fiende gav aldrig upp utan gjorde precis som Bus och i samma takt. Bus morrade och fienden morrade. Bus gjorde utfall och fienden gjorde utfall. Bus raggade päls och fienden raggade päls.... Undrar om Bus fattade att det var sin egen spegelbild han såg......

Efter detta så försvårade vi övningarna genom att ta rätt höga gömmor i ett höglager. Alla hundar innan Arek hade misslyckats att hitta de två gömmorna. När Arek sprang in så hittade han fram till första gömman direkt. Grymt bra tänkte jag då jag uppfattat den gömman som svårast. Kaxig och självsäker skickade jag in honom för att söka nummer två.

Då ramlade den lilla hjärnan snett i det trånga huvudet. Från att ha sökt människa hela tiden så bestämde sig geten för att söka knark. Lagret var gigantiskt, men Arek var fast bestämd att söka igenom varenda detalj. Jag tog tillbaka honom för att göra ett nytt försök och nu var nog syret helt slut i hjärnan. Nu började idioten att spåra på det hala golvet i stället.... Som en dammsugare for han fram med nosen mot golvet... Kunde inte annat än skratta åt hjälten...

Efter lite hjälp så löste sig allt till slut och jag tror att även Arek var nöjd med kvällen.

Vi kom ju hem lite sent i natt så Bus var ju lite trött. På morgonen så är det ju han som brukar gäspa igång resten av familjen, men idag ville Bus ha sovmorgon. Under dagen idag så har vi tagit en hel del promenader och Bus har varit som galen. Han far runt som en vildhund. Anfaller barnen, husse och Arek, men verkar inte våga ge sig på mattis...

Undrar varför? Kan det vara så att hon smakar beskt?

Kommentarer
Postat av: Magnus

Läser matte bloggen? Blir det ingen tårta när du kommer hem och kanske inget annat heller.

Ha det gott

Postat av: Magnus

Fan jag kan ju knappt skriva nu för tiden.
Jag menar att skriver du att hon smakar beskt så blir det ingen tårta och kanske inget annat heller

Så ska det vara

2007-11-30 @ 17:18:32
Postat av: Ola S

Hej där..

Blev lite full i skratt åt det där med att mattis smakar beskt.. Jag tror att mattisar brukar göra det, hundarna här är av exakt den uppfattningen också nämligen :D

Trevlig Helg på er

2007-11-30 @ 17:44:41
URL: http://ola-stein.se
Postat av: Peter

Jag vågar inget säga då mattis i vårt hus också läser denna blogg. Men ni vet alla vad jag tycker antar jag............

Kul att höra inomhussöket fungerar bra!

2007-12-01 @ 14:10:47
URL: http://www.brukstorpets.se
Postat av: Anna

Kan det bero på att mattarna är mer konsekventa tro.. ;)

2007-12-01 @ 17:21:14
Postat av: Ola S

Anna!!!

Konsekvent, eller inte,, det är irrelevant :D

2007-12-05 @ 03:48:58
URL: http://ola-stein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback