UDDA JOBB...

Vi är ju som sagt inne i en minst sagt hektisk tid vad gäller utbildningar just nu. Jag och Arek kastas runt bland olika utbildningsstationer och det är lite frustrerande att inte hinna jaga banditer och hjälpa allmänheten. Nu är det snart semester också så det känns lite sådär just nu.... Tack vare en annan hundförares frånvaro så lyckades jag och Arek lura till oss ett övertidspass i helgen. Det brukar ju innebära en hel del uppdrag och så även denna gång.

Vi började med att hjälpa några hemliga poliser med ett narkotikatillslag. Vårt uppdrag i det hela var att nosa efter gömd narkotika i en lägenhet. Dessa hemliga poliser har vi träffat förut och dom är ett härligt gäng. Dom uppger ambitiöst att jag och Arek ska få söka ensamma för att undvika en massa störningar, men så fort vi vänder ryggen till så kör Piff och Puff igång och letar igenom allt dom kommer åt.

Egentligen borde jag bli lite arg på dom eftersom Piff och Puff förstör mer än dom hjälper till. Det går dock inte att bli sur på dessa gubbar då dom blir som små grabbar på jakt efter kakförrådet. Det ändas om skiljer sig från små grabbar är dom stora polismustacherna.... Trots allt så hittade vi massor av olagligheter och det blev två personer som fick följa med till fängelset.

Direkt efter det så dök det ena tokiga jobbet in efter det andra, men vi behövde inte använda Areks näsa förräns framåt tvåtiden på natten. Då var det en självmordsbenägen man som efter att ha misshandlat ett par vänner, skuttat rakt ut i skogen en bit ut på landet. Vi kom inte dit förräns efter en timme, men man måste ju i alla fall försöka.... Arek visade sig vara mycket laddad. Han började spåra direkt vi kom ur bilen, vidare längs med vägen och sedan ned i mörka skogen. Väl där så spårade Arek i slowmotion vilket jag tyckte var mycket konstigt. Han brukar ju vara som en raket och jag brukar ha fullt sjå med att hänga med.

Efter ett tag så var jag tvungen att stanna honom för att kolla läget. Blev lite orolig då han verkade ha svårt att ta sig fram. Inte så konstigt kan jag säga. Det visade sig att spårlinan tvinnat fast Areks bakben i en snara. Inte helt lätt att spåra sig framåt och samtidigt hoppa med bakbundna ben..... Efter att ha tagit loss linan så blev det åka av. Jag han ca 10 meter innan jag stöp i skogen och ramlade ned i en bäck. Några svordomar senare hade jag lyckats fånga in geten igen och vi kunde spurta vidare in i vass och rugg. Efter bara några hundra meter så märktes det på Arek att vi var mycket nära den vi spårade. Strax därefter började Arek att skälla och jag förstod att vi nu kommit ifatt den arge mannen. Jag tände lampan och presenterarade mig som polis.

Mannen svarade inte, men det såg onekligen lustigt ut att se honom där ute i vildmarken. I en fin kostym stod han fastkilad i leran och då närmast oförmögen att röra sig. Efter lite hjälp från ett par starka poliser så kunde mannen föras vidare till lämplig vårdinstans.

Det är alltid kul att spåra ifatt någon och så även nu. Arek fick mycket beröm och husse var mycket nöjd....

Nu ska vi vila ett par dagar innan nästa utbildning börjar. Det är narkotikasök och det brukar alltid sluta med att Arek tar sönder  något alternativt att husse får plocka upp massa saker från golvet. Jag förbannade den dagen då jag frivilligt anmälde mig till att få Arek till narkotikasökshund....

Må gott!
Husse

Kommentarer
Postat av: vanja

leker med tanken om eget företag värt man kan hyre inn typ mig o min hund ex skolor, fengsler evt flygplatser för et narkotika sök ,men vet ei värt jag kan vända mig med mina frågor om kring detta har du någon ide? kommentar övrigt till din sida är at du får nog mer en 8 till 1600 arbetsdag men det nog extremt givande.mvh vanja

2009-12-07 @ 18:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback