TRÄNINGSLÄGER

Voff! Nu är vi tillbaka efter träningslägret långt uppe i norr. Husse säger sig vara nöjd med min insats med några få undantag. Tycker själv att jag gjort det bra, men att husse vid något tillfälle fått ett par onödiga utbrott... Varje år så åker husse och jag en bra bit norr om stan på träningsläger. Det är en koll på hur vi ligger till tjänstemässigt samt för att utveckla oss som ekipagé.

Om jag ska beskriva platsen med en modern mening så blir det följande citat: "Stället suger". Här finns absolut ingenting att göra förutom att vandra runt på lokalgatorna. Skogen är belamrad med stenar och omkullfallna träd. Här verkar även vara någon form av fortplantningsplats för huggormar. Husse är extremt feg för ormar. Han säger att det är för min skull och att han inte vill att jag ska bli biten, men det känns som om det kan vara så att han har någon form av fobi....

Nåväl! Det började med upptransport, indelning i träningsgrupper och sedan få tillång till våra rum. Rummet är typ av fängelsemodell. En säng, ett litet bord, en stol och en toalett. Dusch finns utanför och så även ett TV rum. Därefter den, enligt husse, roliga fälttävlan. Här går det ut på att man gör ett antal moment tillsammans med hunden för att därefter jogga ut på en orientering.

Husse säger att det ska va skoj och att det inte är så viktigt att vinna. Jo Tjena! Det var tre moment med hund och för varje miss man gjorde så fick man tre minuters tillägg på löptiden. Först var det för mig att hämta in ett ägg utan att krossa det. Tre extra minuter direkt då jag slaktade ägget på en tiondels sekund. Därefter tre extra minuter till för att jag missförstod övning nummer två. Där skulle en kille med bitarma skutta iväg. Husse skulle låta mig jaga iväg efter honom och sedan ropa mig tillbaka innan jag bitit mig fast. Problemet var bara att jag ej såg den som sprang och då husse ropade kommandot för att jaga ifatt och bita, så tog jag ju första bästa....- Det visade sig vara domaren som fick sprattla sig loss från mig. Nu var husse inte i harmoni..... Han skällde på mig och tvingade mig att ligga på marken.

Nu var det plötsligt ingen lek verkade det som. Ett moment kvar! Måtte detta gå bra tänkte jag. Annars får jag ett helsike på löpningen. Sista momentet visade sig vara att köra hund i skottkärra. Husse såg självsäker ut, men skottkärran visade sig vara byggd för väldigt små hundar. Tre tilläggsminuter till och totalt 9 minuter efter. Detta INNAN vi ens börjat springa. Lägg därtill till att jag var väldigt het inför orienteringen och då även hade lite svårt att följa husses anmaningar om att gå fint vid sidan. Husse blev plötsligt galen och fick superkrafter. Någonstans, fråga mig inte varifrån, hämtade han superkrafter, lade in dessa i sina spaggettiarmar och lyfte mig rakt upp i luften. Därefter fick jag mig en utskällning som heter duga innan han lugnade ned sig.

När det var dags att orientera så låg vi som sagt inte bra till och det betyder att jag kommer att få springa som en antilop i jakten på att tjäna in minuter. Orienteringen gick som tur var grymt bra och vi slutade på en hedrande 2:a plats. Nu var plötsligt husse i harmoni igen vilket kändes ganska bra...

Efter kamratkväll så drog träning och övningar igång. Träningen gick detta år ut på att köra mycket spår och då inne i en lite stad vid havet. Dessa övningar gick bra hela veckan så husse var riktigt stolt över mig. Priset för att jag skötte mig blev att vi delade på en isglass....

Kvällsövningarna är inne i en större stad och går ut på att polisen lånar lite lokaler. Här kör vi lite spårövningar och sökövningar med hundarna. Det brukar vara mycket roligt och nyttigt för både husse och mig. Både husse och jag tyckte nog att övningarna var väldigt lätta detta år....

Efter en veckas gratis mat och dryck så kom vi äntligen hem. Vi hälsade på familjen och drog sedan iväg till jobbet igen. Nu var det dags att jobba natt. Natten bjöd på mycket jobb och en hel del gripet. Jag låter husse skriva om detta vad det lider. Nu tackar jag för mig så hörs vi lite senare...

Gammelgeten Arek

Kommentarer
Postat av: Magnus o Alma

Hej Arek

Tycker husse var snål som inte kunde ge dig en egen glass.

Ha det gott så hörs vi igen

Postat av: Valle

Hej Peter!
Ville bara skriva några rader och säga att jag mår jätte bra här uppe i Norrland. Massor med skog och åkermark att springa på. Jag har lovat att skärpa mig när det gäller bloggandet, så titta gärna in på min sida om du är nyfiken på hur det går för mig.
Hälsa hela familjen och gammelgeten från mig!
/ Valle

2007-05-19 @ 22:20:33
URL: http://kungenibjasta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback