DURACELL....

Herregud! Den där hunden kan göra mig galen. Denna vecka är vi ju på utbildning/kontroll i ämnet narkotikasök samt vapensök. Vi är 6 hundar där och detta är andra dagen som vi nu fullgjort. Vi besöker olika företag, lånar deras lokaler och utnyttjar deras fikaautomater. En ganska lugn och trevlig sysselsättning om det inte vore för Arek. Gammelgeten är besatt av att leta gömmor. Bara att ta sig från bilen och in i lokalen är ett projekt i att ha kontroll över hunden. Man vill ju gärna se lite proffsig ut då man glider in bland publiken, men Arek har en helt annan plan.

Gammelgetens plan är att vara först in, ylandes och skällandes, varvat med att försöka gräva sig in genom ytterdörren. Jag får alltid börja söken med att bli arg/galen på Arek för att över huvudet taget ha kontroll på geten. Han har inget elakt i sig, men tycker att det är så roligt.....

Väl i söken så är han helt underbar. Mycket motorer i den kroppen! Han söker kanonbra och är mycket uthållig. Geten missar sällan en gömma och är enligt mitt tycke outstanding i gruppen. Han hittar gömmorna bättre än de hundar som bara har som yrke att leta narkotika. När han sedan firar triumferna med sin belöning i munnen, så ser det ut som om han suger på en ciggarr.

En mindre önskvärd bonus i söken är att Arek är lite yvig i sina rörelser. I går fick vi sortera linser i 30 minuter efter att Arek trampat på en stor kartong i sin iver att hitta en gömma. Dessa linser vara i alla fall mer lättsorterade än de muttrar och skruvar han rev ned förra gången. Han har även lyckats snurra in sig i ett företags dataserver och de 3 miljoner kopplingar som ledde därifrån och ut i världen. Som tur var stod han still då jag bad honom om detta varvid datastoppet endast blev ca 20 minuter. Tack Arek! Varje dag jag har kommit hem så tycker man ju att han borde vara lite trött. Jo tjena! Efter maten vill han direkt gå ut och spela fotboll.

I morgon är sista dagen. Han har redan visat att han är kung. Min gissning är att han ånyo fyllt på sina Duracellbatterier och bara öser på.....

Låter kanske som om jag är lite less och gnällig, men det är jag absolut inte. Geten är helt fantastisk och jag skulle inte byta honom mot något annat....

Husse

Kommentarer
Postat av: Magnus o Alma

Vad härligt med en hund som bara öser på. Synd att han ställer till det och river ner saker. Men det tar man säkert om de visar upp ett beteende som man vill ha. Kör hårt
Mvh Magnus o Alma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback