ROXI

Då har det snart gått en vecka sedan Roxi anlände till familjen zoo. Veckan har varit av annan karaktär än när endast  Arek och jamaren varit dom zoologiska inslagen i vardagen. Roxi är nu på prov hos team Arek och Husse under tre månader. Hon är testad och godkänd som polishund samt även röntgad med godkänt resultat. Mentaltestet hos farbror blå visade på både mycket bra saker, men även på ett par saker som måste kollas upp för att slutresultatet skall bli Stora Stadens busjägare nummer ett. Roxi är tre och ett halvt år gammal och den tidigare ägaren har aktiverat henne rejält. När jag kom för att hälsa på så visade det sig att ägarinnan troligen även hade humoristiska egenskaper eftersom hon bara öppnade dörren typ 10 cm. När Husse så öppnade resten så kom liksom övrerraskningen i form av en stor jävla hund som skällde/halvbet mot Husses lilla skrev....

Blev rädd så in i helvete och antog instinktivt att ägarinnan hade två hundar. Dels denna jättehane med aggressiva tendenser samt en lliiiten liiiten söt tik som lekte med en boll i något av lägenhetens sovrum. Icke! Det visade sig att tiken var en saftig bit och under hela mitt besök låg hon och blängde mot den späda kropp som gjort entré i hennes hus. Så fort jag bjöd in anorexiarmen för att klappa så morrade hon lågt och visade klart och tydligt att mitt besök inte var hennes idé....

Motvilligt hängde jättehönan med hem och då för den första introduktionen med katt, familj och inte minst Arek. Fettot Arek och hönan ignorerar varandra hela tiden förutom när det vankas någon form av föda. Vi har nu förstått att vi fått en liten bitch i huset och eftersom vi redan har en grinig gammal Arek där så förstår ni att en och annan konflikt blossar upp då och då....

Första natten sov Husse ingenting. Hela natten hördes klapprande klor över parketten medans hyndan inspekterade det hus hon nu anlänt till. Klockan 02.00 verkade utflykten vara klar och vår nya vän var beredd att åka hem. Eftersom hennes nya Husse och mattis verkade ha svårt att förstå det faktum att hon nu ville åka hem så återstod ju bara för henne att meddela detta på sitt eget sätt. Plötsligt drar väl vargen igång med ett par spöklika vargylanden så att den tunna pälsen på våra armar och ben stod rätt upp.... Efter ett par tröstande ord, pussar och kel så suckade hon uppgivet och la sig till ro.....

Dagen efter kunde vi ju äntligen komma igång med all den lek vi missat första dagen. Efter detta så har Husse fått en ny vän och jag tror fan inte det är fel att säga att hon är kär i mig. Så fort jag sätter mig ned så lägger hon sin nos mot mitt ansikte. Vrider jag huvudet så följer hon efter. Det har fått till följd att jag ej kan kolla TV eller läsa tidningen heller. Det ser ut som om någon skojat med oss och klistrat i hop Husses näsa med hundens nos.... Det har även ställt till bekymmer när jag ska knyta skorna.... Badar jag sitter hon och tittar på mig, går jag ut utan att ta med henne sitter hon vid dörren tills jag kommer tillbaka och nåde Husse om han gosar med Arek....

Rent hundmässigt så måste jag dock säga att jag är sjukt nöjd. Roxi har ett myyyyyckeeeet stort sök, spår och föremålsintresse. Det gör att vi har väldigt roligt under vår träning och detta i kombination med att hon har hur mycket ork som helst är ju kanon.... Vi kan ju inte bara träna utan ibland måste vi ju även jobba. Roxi har fått vara med under ett par riktiga ingripanden och då bland annat för att söka efter en försvunnen person.... Nu hoppas jag verkligen innerligt att vi kan reda ut dom eventuella farhågor man hade under testet för jag vill verkligen ha denna hund....

Må nu gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Jenny

Gulligt! Kärleken verkar ömsesidig!

2010-11-23 @ 15:17:26
Postat av: Johan

Din målande beskrivning av er totala sammansvetsning (nosföring) innebar stora frustande skrattattacker. Väntar på att kollegorna ska storma in med första-hjälpen-väskan...

2010-11-23 @ 15:22:14
Postat av: Väktarn

Hon verkar ju toppen, vilken stjärna! Att hon både är godkänd och friröntgad, vilket kap du har fått tag på husse. Hoppas hon håller för dessa små fel, men o andra sidan vem är perfekt! Stort lycka till och hon är super snygg, inte lika snygg som arek men absolut en 9 poängare;)

Postat av: Lotta

Grattis! Hoppas allt löser sig nu, så att hon blir kvar. Ser fram emot bilden med dig och bitchen ihopklistrade nos mot nos. Eller film kanske vore ännu bättre. ;-)

2010-11-23 @ 16:18:03
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Anonym

Håller tummarna hoppas att det funkar nu.

2010-11-23 @ 16:29:55
Postat av: Anonym

Håller tassarna :)

2010-11-23 @ 18:14:45
Postat av: Madde

Klart att (ex)matte har humor. Det är liksom lite så vi jobbar. Och ja, hon är kär.

2010-11-23 @ 19:47:36
Postat av: Lena

Hahaha.. Detta låter precis som min dam här hemma. Kanske bäst jag kollar så att hon är kvar. Lika stor i kroppen som i knoppen. Ruskigt icke-feminin och ett sjudj*vla rivjärn. Och en saaagolik hund att jobba med, men man får banne mig lära sig var de rätta knapparna sitter, annars är man helrökt.

Lycka till, det lär ni behöva!

Lev väl.

2010-11-23 @ 20:10:21
Postat av: Stefan

Jaha vad är oddsen att det inte blir som alla andra provhundar. :)

2010-11-23 @ 22:36:52
Postat av: Nina

Håller tummen för att Roxi får stanna - på beskrivningen känns hon ganska lika Arek ... på gott och ont :).

2010-11-24 @ 08:35:10
URL: http://www.palmstrand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback