ETT UNDER ATT JAG FÅTT ANSTÄLLNING...

I bland undrar jag hur i h-vete jag fick anställning som beskyddare av Stora Staden. Efter två veckors vila på annan kontinent så blev ju uppvaknandet i det iskalla Sverige sådär lagom brutalt. Efter en natts sömn så var det ju direkt dags att göra ett nattpass och när jag lade mig för att vila inför vad som komma skulle så hann jag fundera lite lätt på om Arek skulle komma ihåg hur man agerade som polishund. Minns inte att jag somnat till men när lilla sonen väckte sin far genom överraskande brottning så hade jag sovit som en klubbad oxe i över tre timmar....

Lagom jet-laggad drog vi till jobbet och startade vårt nattpass vid 22.00. Kl 23.30 var jag ånyo sådär sjukt trött och då hade det ju liksom bara gått en och en halv timme... Förstod att natten kunde bli låååång men försökte hela tiden vara aktiv o hugga på jobb för att slippa få sådär trötta ögon som Kalle Anka kan få...

Drog in i en av dom lokala orterna som jag sällan brukar besöka. Mötte direkt en bil som verkade sådär lagom suspekt och eftersom fabrikatet är av sådan art att det är en av dom få som går att tjuvkoppla numera så bestämde sig teamet för att kontrollera fordon och förare. Riktade strålkastarna mot fordonet och slog på det fina stoppljuset. Knäppte upp bilbältet och var på väg ur bilen för att genomföra kontrollen. Enligt mallen från Polishögskolan så skulle då föraren hälsa artigt och därefter på anmaning visa upp sitt körkort. Till skillnad från planen så drog föraren i stället iväg upp längs en gångväg medans Husse förberedde samma manöver....

Har ni kört på en smal gångväg i hög fart och försökt sätta på er bilbältet någon gång? För er som praktiserat detta så vet ni oxå att det kan vara lite kinkigt eftersom det förbannade bältet går i baklås om man drar det minsta för våldsamt under processen... Det problemet löste sig till slut och enligt föreskrifter och paragrager så skall man nu som duktig polis larma via polisradion och meddela befälet vad som fortgår i kommunen... Ännu en gång dök ett problem upp eftersom larmknappen var på sitt allra busigaste humör... Knappen retades och retades och inte fan gick det lättare när man var tvungen att koncentrera sig på bilkörningen oxå.... Fick till slut rikta upp på frågekanalen och den är väl inte sådär högprioriterad en fredagsnatt så det tog en jävla tid utan att Husse fick svar...

Jakten den fortgick och när föraren till slut gjorde sitt misstag så öppnades dörrarna och ut flög 4 pigga typer. Av farten dom drog iväg med så fick man känslan av att dom jävlarna haft katapultstolar för innan Husse ens fått av sig bältet så var tre av fyra som bortblåsta... Valde direkt ut en av dom mörklädda ungdomarna och då enbart för att denne såg för jävla seg ut i steget...

Öppnade dörren och skulle samtidigt ta ut bilnyckeln.... Jaha! Hade ju nu en modern jävla polisbil idag och då med start och stoppknapp. För att få ut nyckeln så måste man hålla foten på bromsen, trycka på knappen och därefter skjuta in nyckeln innan du kan dra den ut.... När du har så där lagom med stress efter knapptryckande och biljakt samtidigt som du ser 4 st illrar storma iväg ut i mörkret - ja då blir ju alla moment för att få ut nyckeln lite för mycket för Husses hjärna att hantera....

Typen som jag valt ut som byte under språngmarchen var nu plötsligt helt uppslukad av mörkret. Fattade inte hur eftersom det var en lång raksträcka i snön i den riktning personen försvunnit... Helvete! Sprang efter ut i mörkret och fick snabbt klart för mig varför personen ej längre syntes. Det visade sig att sprintern missat att det var ett parkeringsgarage som var fyra meter högt framför oss. I mörkret hade då sprintern missat kanten och fallit rakt ned i den tjocka snön... Lagom vinglig och groggy observerade Husse från höjden hur den flyende fortsatte sin flykt....

Bara att hoppa efter... Såg direkt att jag utan några större problem skulle vinna jakten på ära och berömmelse. Passade på att håna den jagade genom att fråga hur långt han ville springa.... Efter några sekunder var jakten över och Husse ville rulla runt med sitt byte som en flodkrokodil men innan tigersprånget påbörjades så såg jag ju att det var en liten tjej som Husse fångat....

Innan jag kunde förklara var jag var och tills andra poliser anlände till platsen så hade det gått 20 minuter så föraren hade ju ett jävligt bra försprång. Bestämde mig ändå för att försöka spåra efter honom varvid jag hämtade ut Arek. Nu slog det mig igen vad jag tänkt på innan jag somnade - Kommer Arek ihåg hur man spårar? Tog ut honom och fick mig väl en jävla resa genom bostadsområdet. Lungorna höll på att hoppa ur av smärtan efter att få toksrpringa kl 04.00 på natten... Säkert jättenyttigt för hjärtat oxå men eftersom hårbollen ändå spårade så var jag ju glad...

Efter någon kilometers spårning tyckte jag mig se att fettot började ge upp. Spårlinan slaknade och jag var nu inte helt säker på att han var på rätt spår. Arek inte ledsen för det. Låtsades spåra fram till en radhusdörr och visade på sitt allra egna sätt att vi nått slutmålet.... Smög upp på baksidan av huset för att kika in genom fönstret... Där låg en tjock farbror framför TV´n och käkade chips.... Efter kontroll med datasystemen så visade det sig att det inte bodde någon på adressen som kunde anses vara ungdom... Fuck you Arek!

Arek ändå på topphumör. Under det att Husse smög runt så hade Arek besökt ytterligare någon tomt och där hämtat upp en tygboll.... Gav upp och gick tillbaka mot bilen. När vi gått samma väg tillbaka och nästan var framme så syntes en mörk mindre siluett i snön. Förstod att det var busen som slängt bilnycklarna och jag tyckte det var lite konstigt att Arek inte markerat dom. Han är ju grymt bra på saksök... Bestämde mig för att ta med nyckelknippan och för att säkra spår så var jag så där lagom försiktig. Tog tag med tummen och pekfingret och lyfte sakta upp mitt fina fynd. När fyndet kom närmare ögonen så förstod jag och förbannade mitt misstag. Mellan fingrarna satt en svart frusen hundskit....

Bläää! Spottade och fräste och tvättade händerna som besatt med snö... Hur fan kan jag inte se skillnad på ett par nycklar och en bajskorv...

Som sagt! Det får nog anses som ett under att jag passerade förbi test och anställningsintervju den dagen jag sökte till polisen... Och inte nog med alla tokigheter. Som jag blivit retad för att jag fångade den lilla flickan i stället för att jaga ikapp den riktiga boven.... Väljer ändå att se det positiva - i morgon är en ny dag...

Må gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hahahah stackar husse inte kommit tillbax efter semestern ännu..men brukar man inte säga att det är bättre med en fågel i handen än tio i skogen..så va du nöjd med den där lilla pippin kanske kvittrar den i örat om va resten av kråkorna befinner sig....

Postat av: Syster

ASGARV.

2010-12-21 @ 11:28:31
Postat av: Annica

Tack för att du lyfter upp tillvaron i detta smällkalla klimat.

Önskar hela familjen Zoo en härlig God Jul!

2010-12-21 @ 18:27:33
Postat av: Majsan

Tack för dagens garv. ha en bra jul!

2010-12-22 @ 15:17:14
Postat av: Erika

En GOD JUL tillönskas fam zoo!

Fint att ni är hemma igen.

2010-12-23 @ 16:26:18
Postat av: Lena

Hahahaha... Dessa moderniteter...



En riktigt God Jul önskas både Familjen Zoo och alla dess "följare"



Lev väl.

2010-12-23 @ 21:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback