VÅRDA DITT SPRÅK....

Samtal gällande tips om ny hund till Husse! Inget ovanligt, men tipset lät intressant så Husse beslöt sig för att bryta mot en hundförares hederskodex och för en stund uppföra sig som en vanlig man. Det vill säga att göra ett försök att vara social och visa sig från sin bästa sida i samtal med en ny arvtagares mattis.... Fick kontakt via mobil, presenterade mig utan att svära och be någon fara och flyga. Undrade stillsamt om hundens mattis hade några minuter över för att prata med Husse.....

Hundens mattis klart avigt inställd då hon trodde Husse var en försäljare från stöddiga Stora Staden. Husse klart ställd över det klara budskapet från den Jämtländska kvinnan varvid Husse fick svårt att formulera fram sitt budskap. Efter ett tag tror jag dock det framgick att jag var intresserad av hennes tik och framförallt vilka egenskaper hon hade. Ägarinnan satte Husse på plats ännu en gång varvid Husse i stället fick redogöra för vilka egenskaper han önskade på sin blivande polishund. När Husse var klar så meddelade hon via typiskt norrländskt lugn följande mening:

"Man ska klara av en hund med dom egenskaperna oxå".

Husse ännu en gång satt på plats och nu började underläppen att darra lite, men som tur var lyckades jag hålla tårarna tillbaka. Försökte berätta att jag gillar att träna hund och att jag önskar lite fart och fläkt i mina hundar. Hundens mattis avbröt ånyo Husse och spred följande uttalande:

"Är det du som ha den där bloggen? Som förbrukar hundar i parti och minut och som inget duger åt?"

Hennes uttalande var som en blixt från klar himmel. Husse nästan knockad efter att hennes klarsynthet träffat Husse som ett slag från en hammare.... Nu låg Husse i fosterställning och kved fram ett förslag om att få börja om detta samtal och då få en ny chans att göra ett bättre intryck.... Kvinnan var sjysst och lät mig hållas, men det vet i tusan om jag någonsin får möjlighet att kolla in hennes tik. Inte alltid bra att blogga och lämna ut sitt liv inför Sveriges befolkning, men gjort är gjort.....

För övrigt vet i f-n vad det är med nya poliser. Husse skulle under dagen lämna in ett gevär från ett dödsbo på det stora polishuset söder om Stora Staden. Husse parkerade i zon där parkering är förbjuden och lagom tills jag klev ur så parkerade en polisbil just bakom min. Husse tänkte att det ändå var kört, gick till bakluckan och tog ut det jaktgevär jag ämnade lämna in hos polisen. Trots att Husse vandrade i bestämd takt med ett gevär i armhålan så verkade inte poliserna ta notis om just det faktum att jag kunde vara en galning på väg att rättfärdiga mina misstag...
 
Poliserna vandrade i annan riktning, typ fiket, och jag äntrade receptionen med jaktgeväret väl synligt. En helt annan respons blev det från de många passansökande människorna som väntade på sin tur. När Husse gled förbi med synligt vapen så tystnade det helt i rummet. Mammorna drog sina barn närmare och männen drog sig närmare sina fruar.... Ett befriande sorl uppstod när Husse passerat förbi utan att skjuta ett par skott och rabla psykotiska meningar....

Kan säga såhär. Hade jag jobbat och sett samma händelse som de parkerande poliserna så hade jag trott följande:

Han ska lämna in ett gevär! Jag kan dock inte utesluta att han skall hitta på annat så jag ämnar konfrontera mannen och fråga varför han bär på ett gevär.... Är det bara jag som skulle gjort så?

Som jag berättade häromdagen så fick ju Arek lite inflammationshämmande och smörjande medicin som han skall bruka under resten av sin karriär. Kan säga att det funkar! Arek är som en unghund. Pigg som en mört, vakna ögon och alltid alert på vad som är på gång. HÄÄÄÄRLIIIIIGT!!!!

Husse glad! Husse mycket glad!

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sanna

Nej det är kanske inte alltid en fördel att vara känd men vissa uppfödare är förbaskat snorkiga de med. Jag ringde runt till mer än en kennel när jag hade bestämt mig för en ras och antalet oförskämda kommentarer jag har mottagit från uppfödare från norr till söder har jag tappat räkningen på.



Enligt vissa uppfödare är det de och endast de som klarar av hundarna korrekt och då kan man ju undra varför de föder upp från första början. Har man sedan en egen agenda som man står för vad det gäller användningsområde och åsikter om träning så är man ännu snabbare in i återvändsgränden. Jag hittade vad jag sökte till slut och även om det inte blev exakt som planerat så blev riktigt bra i slutänden.



Ge inte upp, någonstans finns arvtagaren och förhoppningsvis står det en trevlig uppfödare i andra änden av dess koppel!



Härligt att höra att Arek mår bra!

Postat av: The Legend

The Legend gillar när Hr Husse blir satt på plats.

The Legend anser att det händer alldeles för sällan.

2009-07-02 @ 08:04:05
Postat av: Anonym

Tur att det finns i alla fall en polis som skulle kolla in läget!!!

2009-07-02 @ 10:20:06
Postat av: Husse o Arek

Till anonym! Jag tror faktiskt att dom flesta poliser är nyfikna och undersökande. Tror det är något genetiskt så min förhoppning var att dom två "lata" poliserna kände igen mig alt. ej såg vapnet.... Till Sanna: Har faktiskt haft tur och ej råkat på någon snorkig uppfödare och ej heller denna gång. Det var mer att hon var roligt konstaterande, men på intet sätt grinig.... Kan nog säga att alla jag haft kontakt med har varit otroligt tillmötesgående både i medgång och motgång så jag kanske har haft tur där....Till The Legend: 5-0 igår talar väl sitt tydliga språk. Ännu en vinst till team Husse. Skönt även att Husses son fick vara med och förnedra coach Legend.



Må gott!



Husse

2009-07-02 @ 10:52:54
URL: http://arek.blogg.se/
Postat av: Ninnie

Skönt att läsa att Arek mår bättre. Det finns inget som går upp mot gamla hundar, de är det klokaste och bästa som finns. Dem vill man ha lääänge.



En av mina hundar blev drygt fjorton år och de fem sista åren med honom var de bästa jag upplevt i mitt "hundliv".

2009-07-02 @ 12:01:10
Postat av: Monica

Som uppfödare säger jag klart du ska blogga, hon vet ju vad hon har att göra med och vilken sorts hund du söker. Att trilla på sin överman så där är inte kul, men jag tror nog inte att du tagit någon större skada av det.Härligt att Arek är på G igen.

2009-07-02 @ 12:59:21
Postat av: Emelie

Då jag själv letar lite smått efter schäfervalp har jag dig i tankarna samtidigt =)

Har har du två till salu: http://vovve.net/Hundannonser/view.asp?aid=100149



Här är en hel drös med vackra schäfrar :)

http://www.vavars.se/GetDoc?meta_id=1529

2009-07-02 @ 13:26:24
URL: http://brandkvinnan.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja det är ju svårt att hitta en bra tävlingshund bland unghundarna, så då är det ju givetvis ännu svårare att hitta tjänstehundskvalité bland dem. De bästa hundarna behåller folk ju för sig själva, ska ju till extrem tur om man snubblar över en riktigt bra hund till salu i rätt ålder.



Sen hör man ju själv hur folk går på om sina hundar, givetvis klarar hunden av att vara polishundar - inga problem. Folk har lite väl förskönade bilder av sina hundar där de förskönat hundens egenskaper istället för att se kritiskt på hunden och avgöra om den faktiskt skulle kunna fungera som polishund. Vet flera som vill sälja sina hundar till polisen, MEN de här hundarna är totalt värdelösa på att spåra. Fungerar om de har godis vilket ju inte är ultimat för en TJH. som ju bör ha stort naturligt spårintresse som inte skall behövas främjas med godis. Så dessa hundar skulle man ju aldrig rekommendera.



En liten fundering, har du möjligtvis tittat lite i våra grannländer? Norge och Danmark alltså, de har ju bra hundar de också och det är ofta fart i dem - Areks linjer är ju kontientala och de hundarna har ju överlag mer fart och temperament än de gamla svenska bruksstammarna. =)

2009-07-02 @ 15:25:13
Postat av: Irene

Jag får nog hålla med Anna om att se lite utanför de Svenska brukslinjerna och slå ett öga på de kontientala linjerna. Deng's kennel är ett exempel http://www.kennel-degn.dk/ och Hyldebo kennel har flyttat till Sverige http://www.kennel-hyldebo.com/

Jag uppfattar de kontientala linjerna som lite mer högtempererade.

2009-07-03 @ 08:40:46
URL: http://www.schaferligan.se
Postat av: Erika

Vad skönt att Arek mår bättre, man har ju fäst sig vid den tandlösa geten fast jag alldrig träffat honom, va rädd om han å kör inte för hårt med han. Semester värme och massa sol tyks ju även gjort Husse gott.

önskar hela familjen soo en fortsatt trevlig semester.



2009-07-03 @ 12:12:30
Postat av: Hawkeye

Ähh!! Kontinentala linjer hit och dit. klanka inte ner nån hund innan ni vet vet vad det handlar om.



Den "tilltänkta arvtagerskan" är en riktigt trevlig hund med "mycket" i sig.



Har en kullsyster till hon så jag vet.



Hoppas husse och familjen zoo får bra väder resterande tid av semestern.



2009-07-03 @ 22:51:25
Postat av: Miss Mia

...Men i Norge drar alle til Sverige for å få tak i dugende brukshund!Visste du det? :)Bare hør med polisen, vektertjenesten (og de som konkurrerer i høyere klasser.) Her er iallefall kun et par dugelige bruksoppdrett av schæfer.

Min første og nå andre schæfer er av svenske brukslinjer- Alle i kullet til min første hund gikk til polisen her i Norge. Jeg kunne umulig bli mer fornøyd med den hunden eller med den jeg har nå-for en arbeidslyst! (Og nei, jeg har ikke brukt godbit i sporet siden han var veldig ung valp) Slår knock-out på blondinene her over..!:)Lykke til!

2009-07-05 @ 13:28:23
Postat av: Nena

"Man ska klara av en hund med dom egenskaperna oxå".



Åhh nej.. har precis, nästan, lyckats samla mig från skrattanfallet den meningen åsamkade :0)

2009-07-07 @ 14:55:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23226/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback