VILL, MEN ÄR INTE ALLTID BÄST...

Geten är ju enligt min egen uppattning "The Greatest dog of them all". Tillsammans med Husse bildar han ju enligt min uppfattning det optimala teamet för att fånga bus och hjälpa människor. Trots min trångsynta intställning så får jag väl erkänna att en och annan kollega gör ett gott jobb även dom. Det tar emot att säga det eftersom jag alltid är den som vill vara bäst, men nu får jag nog bekräfta att detta var ett jobb i toppklass.

En kollega och dennes spårande vän fick uppdraget att eftersöka en försvunnen utvecklingsstörd flicka. Fysiskt var hon ca 15 år, men mentalt mer som en 5 åring. Detta gör ju uppdraget rätt så svårt. Flickan rör sig alltså väldigt snabbt, men kanske inte så logiskt som man skulle önska. Nåväl! Hon hade gett sig ut i terrängen och personalen hade gjort sitt bästa för att förstöra spårupptaget för den gode hundföraren. Efter sedvanlig utskälling så kom ändock ekipaget iväg. Spårandes både på stigar, terräng, berg och högt sly i ungefär 2.5 timmar. Hunden fick frispåra och drog plötsligt iväg genom slyt. Hundföraren, som är en rätt rolig typ, var inte så bekymrad över att hunden nu varit borta i 5 minuter, men skänkte väl en tanke åt var fyrbentingen tagit vägen i alla fall.....

Då kommer hunden åter, nu med hög fart och pigg blick. Stannar och tittar på Husse. Husse fattar noll, men hunden tar tag i taktpinnen och skällar an. "Kom igen nu Husse-hon är ju här i buskarna" - var det som att hunden meddelade. Så den gode hundföraren hängde på in i slyet och där anträffades den eftersökte flickan. Skogen, som numera var att beskrivas såsom en djungel, hade gjort att hundekipaget var smått vilsna. Nu skulle man få hjälp att hitta tillbaka till fast mark och detta genom att hundföraren och fångsten skulle följa helikopterns väg från luften....

Nu dök nästa problem upp! Flickan hade fått nog av situationen, var rädd och vägrade gå en meter till. Hundföraren fann inget annat råd än att kasta upp flickebarnen på axeln och bära henne tillbaka till tryggheten. Hans målande beskrivning av sitt tunga paket var underbart att höra, men kontentan var att han var nöjd med att hon hade en späd kroppskonstitution....

Ett grymt bra jobb av hundförare och hund. Det var nog en rätt så stor chans att detta slutat illa om inte ekipaget lyckats spåra ifatt flickan. Well done!!!!

Jag och Arek får ju numera bara drömma om riktigt polisarbete. Oss skickar dom ju bara på utbildningar, fortbildningar och annat skit. Vi får inte känna på verkligheten ännu på ett tag utan får nöja oss med att träna lite på fritiden. I dag stod det saksök på programmet. Uppgiften för Arek var att i en hästpaddock! (Heter det så? Där hästarna och dess ryttare rider runt runt) Dom saker han skulle finna var en liten nyckelring, en 3 cm lång läderbit samt en profilanpassad skyddsanordning för sexuella lekar!!!

Geten fann uppgiften stimulerande, men vägrade ta upp skyddsanordningen. Han visade tydligt att han noterat den, men verkade förneka dess existens. När jag väl motiverat min fyrbente vän att apportera in den så var det som om han fått gift i munnen. Efter att ha tappat godset typ 5 gånger på 30 meter så var det äntligen bärgat till Husses hand. Döm om min förvåning när det inte fanns ett märke efter tugg och kamp... Vet inte hur jag skall tolka Getens vägran att befatta sig med sexuellt gods, men nöjer mig med ursäkten att han troligen är sexuellt frustrerad. Han har ju inte fått jucka på min arbetsväska nu på nästan två veckor....

Däremot så finner min fyrbente vän fortfarande stor njutning i att spela fotboll. Även denna vecka har han förstört två fotbollsträningar genom att kräva uppmärksamhet och närhet. Tisdagens träning inkluderade ett rejält krokben på en av dom två tränarna. När man sedan spottar och fräser mot hundjäveln så ser han helt frågande ut. Typ! Sluta snacka skit och sparka iväg bollen i stället.....

Må nu gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jupp, paddock eller ridbana heter det.



Postat av: Minna

För go du !! Vad du bjuder på dig själv !!

Dom där kurserna är ju väl omtalade !! Min gubbe ex. hundförare hos er inom polisen, känner igen han i mycket du skriver !! Fortsätt skriva, ger många härliga skratt !! Din självuppfattning...tror du kan öka självförtroendet med 50 procent.. Bara en funderation !! Prutt humorn är oxå slående !! Kram Minna

2008-09-26 @ 02:22:55
Postat av: The Legend

The Legend tycker att Husse är mycket blygsam av sig.

The Legend kan tom drista sig att tycka att Husse är en mycket kompetent person.

The Legend vet att "prutt-humorn" även kan uttryckas i praktiska former. By experience....

2008-09-26 @ 16:33:52
Postat av: Nena

Japp paddock heter det, fast utan häst då.. i ordet alltså (usch nu blev det rörigt)

Har inte läst din blogg på ett tag nu så det blev några inlägg att läsa in och skratta sig igenom :0)



keep up the good work

2008-09-26 @ 23:31:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23226

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback