..... SLUTET ÄR NÄRA!

Nio dagar har nu gått av dom tio som utbildningen innebär. I dag var den stora dagen, det vill säga, den dagen då Husse skulle få visa sina kunskaper i skolbänken. När Husse var yngre så var studerandet inga problem. La mig i sängen dagen innan proven, läste läxan en gång, memorerade den och somnade sedan sött in.

Prövade samma teknik nu, men se nu var resultatet lite annorlunda. Så fort jag öppnade boken och såg texten så gled tankarna i väg åt helt andra håll än var dom borde befinna sig. Läste, glömde, läste igen, glömde igen! Så där höll det på. Har lagt ett antal timmar på att försöka lära mig kalla fakta, men det var ju sååååå trååååkiiiigt. Mental förberedelseträning, systematisk mental träning, aktivt lyssnande, stresshantering på kort och lång sikt, tolkningar av press-tolkning-stress och förklaringar till handlingar. Varvat med konflikttrappor, trianglar och pyramider... Lägg därtill till ett antal taktiska grundprinciper, mijö-kontroll-situation och få sedan ihop allting så att du, Husse, kan använda det i en stressad situation.... My god vad jag har kämpat!

Det gick så långt att jag vaknade i natt vid 03.40. KLARVAKEN! Märkte i min ensamhet att jag kunde rabla alla faktarutor utantill. Började känna mig bättre till mods, men kände även att det skulle vara jävligt skönt att få sova en stund. När klockan ringer så är man ju som en klubbad oxe. Kan på intet sätt förstå att jag under nattens timmar varit klarvaken en stund.... Nu var jag det definitivt inte!

Den information som under nattens timmar suttit på som en hårdisk var nu tyvärr ett minne blott. Kunde f-n inte minnas att jag gått på utbildning ens. Kan det kallas att hamna i stresskonen? I så fall har jag i alla fall koll på ett ämne som kan dyka upp på provet. För stresshantering var ett av momenten.... Shit! Det känns som om det kommer att gå åt pipan....

Drog ned till hundförarna på övningsområdet. Var tvungen att finna stöd hos dom som gått utbildningen veckan innan. Hittade en skåning som gått strax innan mig. Försökte vinkla frågorna så att han skulle medge att provet var " a walk in the park", men effekten blev tvärtom. Hans ögonbryn drog ihop sig och med skrynklig, allvarsam min, lät han meddela att provet var svårare än förväntat. Hade man inte studerat så var man nog rätt rökt....

AHHHHHH! Panikkänslorna vällde över mig då jag stapplade ut från lokalen. Vit i ansiktet av chockkänslan... Vill inte missa provet! Vill inte gå om som i en OBS klass! Sug in ett djupt andetag, lär känna din egen stressreaktion.... Shit! Jag börjar minnas igen... Det kanske går vägen ändå...

PROVDAGS! Försökte gissa hur många frågor det kunde tänkas vara. Gissade på ca 8-10 st, men när provet lades fram så såg jag att den kunde jämföras med tjockleken på en telefonkatalog. NIO SIDOR! Va f-n! Tror dom att det är ett högskoleprov eller? Detta skall ju vara enkelt. En bas som alla poliser skall stå på! Började få tankar som drog åt hållet att jag troligen var den sämsta poliseleven i historien..... Knyt näven! Ta ett djupt andetag! Hitta balans! Öppnade första sidan och kände att tyngden från axlarna lättade...

Jag kunde ta mig fan svaret på dom sju första sidorna utantill. Kunde rabla texten som om jag hade den framför mig i en bok. På sida åtta började problemen! Konflikthantering! Shit! Det var ju dom där jävla pyramiderna och trianglarna. Satsade på att ordbajsa mig igenom frågorna. Planen fick bli att försöka nöta ut den som skulle rätta proven och på så sätt lura till mig åtmindstonde något rätt. Skrev så att blyertsen nästan tog slut och var rätt nöjd med fantasihistorien som jag precis plitat ned....

Vände till sista sidan och upptäckte till min fasa att här fanns ett ämne som jag absolut inte behärskade... What the fuck! Gled ånyo in i fantasilandet och komponerade en berättelse som var både flummig och orealistisk. När jag under eftermiddagen fick tillbaka provet, numera rättat, så var dom spydiga kommentarerna från läraren rätt roliga att läsa. Han hade genomskådat mig, men tyckte troligen att allt jobb jag lagt ned på att ljuga var värt en poäng...

I övrigt var det rätt hårt rättat måste jag säga..... Maxpoängen var 52. För att vara godkänd var man tvungen att ha 36 poäng, men även ha ett visst antal rätt på samtliga tre delar av provet. Husse fick ihop 43 poäng och är GODKÄND!!! Jippie!

När jag förstått innebörden av resultatet släppte allt. Husse drog mot handikapptoan och släppte lös triumfen samtidigt som jag läste en enkel serietidning. Inga krav på resultat nu inte.... Yeahhh! Kan meddela att alla inte blev godkända och därför måste gå om....

I morgon är sista dagen! Då ska Husse mysa, dricka kaffe och vara allmänt dryg!

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sanna

Gratulerar till provresultatet!

2008-09-22 @ 23:11:57
Postat av: Anna

Grattis!

2008-09-22 @ 23:22:51
Postat av: The Legend

The Legend är imponerad.

The Legend tycker Husse är riktigt duktig.

The Legend väntar på den vanliga drygheten.

2008-09-23 @ 07:08:02
Postat av: Ola S

Grattis ;)



Det där med att vara dryg inför de underlägsna gissar jag är ganska naturligt för dig? ;)

2008-09-23 @ 09:19:45
Postat av: Sofia

Grattis! =)

Postat av: Malin & Kia

Grattis! ;-)

2008-09-23 @ 12:21:15
URL: http://www.malinerngren.se
Postat av: Jenny

Får gratulera. Hoppas du inom en snar framtid kommer ut och jagar buset igen så du får lugn i sinnet. Trist med Sigge - kanske du ska släppa lös Arek att dominera något annat än bitarmen så det blir lite "lill-areks". Lite kennel-verksamhet mitt i Zoo´t.

2008-09-24 @ 10:29:16
Postat av: Anonym

Grattis, grattis....

2008-09-24 @ 16:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback