HUR GÖR VI UNDER SOMMAREN?

Plan 1) Husse skall träna upp Zeb till att bli en fullvärdig tjänstehund med motorer liknande en formel 1 bil.
Plan B) Zeb ej mottaglig för träning - Zeb får leka med katten och sedan åka till Råneo.

Planen för Zeb var ju som sagt att han ska ta över efter min gode vän Arek. Självklart kan Zebbe ju inte vara likvärdig med min gammelhund, men lillgeten måste ju i alla fall visa vilja och ambition. Om lillgeten inte visar att han har motorer så kommer han ju inte att räcka till för att bli polishund. Som jag skrivit tidigare så är den lille alltför lam just nu, men jag har fått tipset att vänta lite för att se om han mognar till.

Anledningen till att han måste ha motorer är ju ganska enkel. I mitt jobb så behövs en hund som vill göra allt för att nå fram till sitt byte. Eftersom vi jobbar i tuff milljö, spårning i smittad miljö m.m så krävs det att hunden har bra motorer för att inte vika ned sig när det blir jobbigt. Det är det jag söker hos min nya hund och jag har ju inte riktigt nått dit. Zeb är ju en härlig hund, men han är väldigt lugn. Visar inte alls några motorer vare sig i lek eller träning. Har försökt jobba upp det med byteslekar m.m, men det har inte blivit bättre alls....

Han ska så klart få chansen nu under sommaren, men om det inte fungerar så blir det nog återtransport till Norrland. Så låt oss hålla tummarna. Jag är ju själv en sådan person som vill ha en hund som det är full sprutt i. Mycket kamp, stor vilja att jobba samt gärna lite integritet. Vi får se hur det blir, men håll tummarna.....

Tillbaks till sommaren. Hade funderingar på att lägga ned bloggandet under sommaren. Antar att folk behöver vila upp sig och då även från Husse, Arek och Zebs bloggvärld. Vill ju inte skriva för tomma läktare utan kommer kanske tillbaka efter sommaren och ser om vi har något mer att berätta då....

Ska fundera på det, men tills dess hjälps vi åt att hålla tummarna för att Zeb får i sig lite flygbränlse i stället för taskig diesel..

Har lagt in lite foton också!

Må så gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Husse

Tack Carro för tipset om hund. Tittade på MH och då blev jag riktigt sugen. Det som talar emot är armbågarna... Låter dock som en mycket tilltalande hund för Husse att jobba med...



Husse

Postat av: Madde

Hoppar in och passar på att önska en trevlig semester/sommar och att Zebb kommer igång ordentligt med motorerna!

2008-07-03 @ 07:33:23
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Annika

Nej!

Du får inte ta en sommarpaus.... Är dålig på att skriva kommentarer men är inne o läser hela tiden.

Trevlig sommar :)

2008-07-03 @ 09:55:00
Postat av: Veronica Gaija och Exzena

Ähhhh... Klart man kan skriva under sommaren också! Datorn och tangentbordet är ens bästa vän under de regniga dagarna. ;O)



Jobba på nu med lillkillen Zebbe och lura honom att tro att kampen och du är hans bästa vän! Och att man aldrig, aldrig får mista sin bästa vän. =O)



Hej hopp. nu ska vi ut till havet och bada. =O) Det är folkfritt på badstranden nu efter tio på kvällen. Så nu är det fritt fram! Hoppas ni får lika härligt väder som vi har nu. Wow vad skönt det är.

2008-07-03 @ 22:12:05
Postat av: Sofia

Nej, inte får du sluta blogga.. dina inlägg är verkligen roliga att läsa, vad ni nu alltmest hittar på!

Skriver dock kommentar nu för första gången, men, jag lovar inget i framtiden ;)



Trevlig Sommar!

//Sofia.

2008-07-03 @ 23:27:45
URL: http://sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Sorken

Inte ta sommaruppbehåll!



Det går inte för sig!



Jag har ju blivit beroende :o

2008-07-04 @ 00:34:40
Postat av: Nini

Gah! Sommarpaus?!? Det där tror jag kan falla in i kategorin "Hemska hot" och det är nog olagligt. Faktiskt. ;)

2008-07-04 @ 10:40:03
URL: http://badgirlnini.wordpress.com
Postat av: Irene

Jag får hålla med förgående skrivare att datorn är ens bästa vän under regniga dagar.

Njaa jag vet inte om jag kan hålla med om att en hund mognar in i en formel 1 motor, oftast ser man den motorn väldigt tidigt. Visst kan man jobba upp en hund men har hunden inte det där "lilla extra" så tar bensinen oftast slut när det börjar bli jobbigt. Usch vad jag låter negativ :( Hoppas att jag har fel så jag verkligen får äta upp mina ord.

/ Schäferligan i Malmö som hoppas på att du bloggar liiite liiite under din semester

2008-07-04 @ 14:49:43
Postat av: Dessan

Jag håller tummarna för er och hoppas med hela mitt hjärta att lill krabaten får stanna kvar. Jobba på och va envis. Om inte annat kan vi byta hund hehe ;)

Ha det bäst

2008-07-04 @ 17:02:37
URL: http://himmelsvackert.blogg.se/
Postat av: anonym läsare

Jag har följt bloggen med intresse, Zeb är en mycket fin schäfer men ser lite liten ut tycker jag. Det är klart det krävs massor av en hund som ska bli polishund men var han inte testad innan han kom till dig och vad säger dina tränare om honom då, dem måste ju ha en åsikt och jag undrar om den stämmer in med din uppfattning?

2008-07-04 @ 23:25:15
Postat av: Elda the one and only

Inte sommar uppehåll!!!!!! Det är bloggen för bra för.

Kämpa på, du kan väl ialla fall skriva när det är regniga dagar ?

2008-07-07 @ 16:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback