TÄNK ATT FÅ GÅ I SKOLAN IGEN....

Rak i ryggen, gör läxan, knip käften, var i harmoni, ut på rasten.... Skolan för några år sedan var enligt min mening i andan "ordning o reda". Under mina år som polis så har jag tyckt mig sett en tendens till försämring både vad gäller moral och etik. Under åren så har bitterheten fått en liten besk smak och fördomarna har staplats på hög. Inte minst mot ungdomar som anträffats under dåliga förhållanden.....

I stort sett alla ungdomar blir dragna över samma kam, men självklart är mina egna barn så skötsamma och härliga som man bara kan bli. Uppgiften har då blivit att vaka över dem som en äggsjuk höna vilket även är att anses som att man är en "curlingfarsa".... Det sägs ju att polisbarn blir dom värsta.... Lär sig alla knep och blir så där lagom dumdryga....

Storgrabben börjar nu bli så gammal att det funderas på att byta skola, ny inriktning och miljö. Panik i farsans trånga hjärna!! Ska inte du alltid gå kvar i din gamla, slitna lilla skola? Infomöte på nya skolan, programmet Media och Musik. Va fan! Min grabb kan ju inte sjunga..... Tog med mig min ryggsäck med fördomar och hängde med upp på mötet. Träffade direkt ett antal käcka ungdomar och då bland annat en utklädd Fantomen och en halvtjock Karlsson på Taket. Va fan är det här!!! Här verkar finnas en uppsjö av sent utvecklade ungdomar.... Satte mig till ro i stolen, självklart med armarna i kors, och med bister min. Lilla sambon höll mig i tukt och förmaning och lät meddela att detta till slut kommer att bli bra....

Showen drog igång med pompa och ståt. Hög musik, ljussättningar och tekniska finesser. Syret kom åter till hjärnan och då i takt med att ungdomarna visade upp en fantastisk show. Otroligt duktiga på att sjunga och spela. Därefter en pedagogisk förklaring om mediadelen och sedan en en visning av ungomarnas arbete i den genrén.

Fantastiskt måste jag säga. Jag tar tillbaka allt jag sagt innan. Här slogs alla mina fördomar i tu och jag kände en spontan och stor lust att få börja själv..... Storpojken såg även han nöjd ut vilket ju är det allra viktigaste...

Tyvärr är man ju för gammal för skolan och får försöka ta dagen lite som den kommer. Sista två dagarna har jag fått äran att gå utbildning. Det är bra, men ändå dåligt. Bra att lära sig nya saker, men inte bra då hundarna ligger för sig själva. Gammelgeten klarar sig, men valpen BUUUUUUUS kan inte riiiiiiktigt sköta sig... Mellanväggen slaktad, Hundbädden numera historia samt en hel del energi då han släpps ut. Den energin omsätts i olydnad vilket gör att Husse har stooooora bekymmer med att fånga in den lilla när det är dags att hoppa in i buren igen....

I morgon är det dock nattpass igen och då med förhoppningen att få spåra och gripa. Det är på den nivån man är just nu. I stället för en kunskapstörstande framtidsman så är man närmare i hur urtidsmannen var. Typ: Köra fort, brottas och göra "High-five" efter ett lyckat gripande.... - Ja är inte bitter ja inte....

Skämt åsido! Längtar inte tillbaka till skolan även om det verkade grymt kul just vid detta tillfälle. Näe! Min kropp är mer byggd för impulshandlingar och sekundsnabba beslut. Även om det inte alltid blir rätt så är det gryyyyyyymt kuuuuuul!!!

Må nu gott!

Husse!

P.S Jag har fått en kamera. I morgon ska jag försöka ta lite bilder....

Kommentarer
Postat av: Hemlig Beundrarinna

Jag är alldeles tårögd.... Från att ha varit nära att helt lägga ner allt vad bloggande heter levererar du nu dag efter annan den ena härliga läsningen efter den andra. TACK att du tog ditt förnuft till fånga och kan fortsätta förgylla min annars så grå & händelselösa vardag!!!!

2008-02-12 @ 23:27:02
Postat av: Alma

Tjena Arek och Bus

Titta in i min blogg och läs vad jag har varit med om.

Ha det gott

Mvh Alma

Postat av: Ola S

Hua!!
Skolan *ryser*
Jag trodde att urtidsmannen bodde i grotta.. men det kanske var förr =)
Ha´re

2008-02-13 @ 05:48:07
URL: http://ola-stein.se
Postat av: Anna

Ja skolorna var bättre förr... ;)
Långlina på lilla Bus kanske så det bara är och veva in honom vid behov eller lära Arek att apportera liten Bus? =)

2008-02-13 @ 11:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback