GETENS NOS ÄR HET....

Under fridagarna nu så har jag haft lite fullt upp med fotbollsträningar. Det har bara gällt förmiddagen, men gammelgeten har fått vara hemma istället för att ligga still i bilen flera timmar. När jag kommit hem så har vi direkt gått långpromenad samt förberett någon övning för den gamla geten. Geten, Arek, har varit laddad till tänderna och har låtit nosen jobba rejält.

Geten har lite svårt att koppla av utan tror att vi alltid skall göra något. Även efter en långpromenad så springer han och hämtar sin fotboll. Om jag försöker ta en kopp kaffe och lata mig lite i solen, så kommer han direkt och läggar bollen i knät. Lite jobbigt blir det ibland, men jag föredrar ju att ha en sån här hund så det är väl bara att le och se glad ut....

Under promenaderna nu så har han som sagt varit väldigt laddad. Han hittar saker och hittar på bus i parti och minut. Under ena promenaden så vindar han in varenda svamp och bärplockare och speciellt har han riktat in sig på en blåbärsförsäljare från Estland. Denna försäljare sitter dold i skuggan av en p-plats och är i stort sett osynlig. Geten glömmer bort honom varje dag, men då vi går förbi så känner han vittringen i vinden och skall absolut dit. Detta innebär att jag måste ryta till geten och detta får till följd att mannen från Estland alltid drar ihop sig till en boll och försöker gömma undan sig i sin campingsstol. Enkelt sagt: Estländarn är livrädd för geten.

Vidare på promenaden så dök Arek 10 meter ut i skogen och svansen gick för fullt. Ut kom geten och i gapet höll han en utfällbar batong!!!! Alltid bra att ha vilket gjorde att jag gav honom beröm. Denna batong bars ju runt av den stolta jägaren och jag kan säga att folk vi mötte höjde på ögonbrynen lite extra när dom såg vad polishunden bar runt på.

Under en annan promenad så mötte vi en mor med sina två små barn. Ett av barnen satt i barnvagn så vi gick försiktigt förbi. Efter 100 meter så dök geten ut i skogen igen och uppvisade nu en inte alltför tuff uppsyn. Arek bar nu en barnnapp mellan läpparna och det såg väl lite sådär ut om man vill ha en macho-hund. Det var inte allt för svårt att förstå var nappen kom ifrån så vi gick tillbaka till den bärplockande mamman och hennes barn. Hon blev jätteglad och jollrade lite med geten. Husse försökte också jollra lite, men då såg hon mer besvärad ut.....

Det sista geten och jag såg når vi gick vidare var hur tacksam det lilla barnet var över att geten hittat hennes napp. Ett kast i världsklass så var nappen förlagd i skogen igen....

Under kvällen idag så la jag ut lite övningar till geten. Därefter gick vi på promenad och då ut mot en golfbana. Intill golfbanan finns ett hus och där började Arek ånyo vinda efter något föremål. Då jag vill uppmuntra detta så berömde jag honom och frågade om han "hittat något". Geten blev exalterad och ställde sig på bakbenen. Därefter dubbelknuffade han soptunnan så att den föll till marken med ett brak... Vad i he--te gör du skrek jag och sprang fram för att resa upp den. Trodde geten fått tokspel, men då jag tittade i soptunnan så låg där flera par skor. Det var ju jättebra och som att förstärka detta så ropade jag "bra" rakt ut. Problemet i röran som nu uppstått var att den som bodde i huset nu tittade ut genom fönstret. Och vad såg han? Jo en filur som stod och höll i hans soptunna och ett par skor samtidigt som han ropar "bra" rakt ut. Han såg ju aldrig vad som hänt och ej heller geten som nu stod bakom buskarna.

Jag skämdes rejält, men hade åtminstonde vett nog att lätta från platsen snabbt. Undrar vad han i fönstret tänkte?

I morgon får vi åka och jobba igen. Då är det träning och vi är på inhägnat område. Då skall väl inget gå fel.....

Husse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback