HJÄLPTRÄNAREN...

Husse lever ju inte bara ett liv i Statens tjänst utan vandrar i bland runt som en vanlig människa. Husse lämnar i bland dressyrplatsen, polisgaraget och mörkrets vrå för att ta sig rollen som en vanlig far. Rollen innebär även att sköta motion och fotbollskunskap för grabbar som nu fyller 14 år. För alla er som har barn i den åldern så vet ni att kropparna, rösterna och så även motoriken ändras. För att bygga upp dessa framtidsmän är vi därför två coacher varav en är att anses som pedagog medans den andre mer säger vad han tycker.... Pedagogen är dock påfallande ofta ute och reser varvid den opedagogiske i bland känt sig ensam i sin roll som tränare.....

- Tills nu! Har inte sett vilken resurs han varit tidigare, men har nu fått insikt om hur godmodig, hjälpsam och humoristisk kille jag haft till min hjälp. Hjälptränaren har ju i stort sett alltid varit med, men jag har inte tänkt på vilken viktig roll han haft. Nu ramlade poletten ned under gårdagens löpträning. Då kunde Husse från distans se vilket enormt arbete, glädje och engagemang han bjuder på. Mitt i all proffessionell uppbyggnadsträning från hjälptränaren så smyger han även in ett och annat hyss med humoristiskt inslag.

Löpträningen i går var ingen undantag. Först ut en 3 km runda i ett mycket kuperat spår. I sin iver att få vara sist, mittemellan och framförallt först så ylar, skäller och vallar han runt tonåringarna. Springer grabbarna 3 km så springer väl han minst 5 km för att hålla ordning på alla löptyper i spåret. Självklart pratar vi om min fyrbente vän, Schakalen. Med sitt glada sätt hjälper han till i uppförsbackarna, bromsar upp dom i nedförsluten och hinner däremellan även lägga en och annan kabel samt lukta på tikfläckar.

När grabbarna sedan pustar o frustar när Husse tvingar dom att köra styrke/konditionslöpningar så är han även där och puschar på dom. Han är med i starten, joggar med och skäller glatt i mitten och avslutar med att vara med när dom når målet vid spurten. I bland står han bara mitt i banan och är typ helt i vägen. Allt för att grabbarna ska hålla koncentrationen under hela träningen. Missar tonåringarna detta så snubblar dom garanterat på den tandlöse och faller platt till marken..... Blir någon för trött och sätter sig ned så är han direkt där för att sno deras vantar.....

Har aldrig förstått vilken resurs han är, men nu när jag observerade pajasen från håll så titulerar jag honom till "förste hjälptränare".

Även den nye, Svarten, har fått vara med. Han är ju bara prao så hans dagar är lite tuffare. Svarten härdas med att vå dra runt mammorna i spåret. I varje uppförslut bildar dom släptåg och så får den unge släpa upp dom för backen. Att döma av Svartens andhämtning så är nog hans träningspass inte att leka med... När han fått fast anställning så ändras förstås hans anställningsvillkor och även han får delta i grabbarnas träning....

Den dagen väntar vi spänt på...

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Eva-Maria

Hm, ska garanterat se till att Husse läser detta, försöker få honom att ta med schäfern på löpningen de har innan de går in på fotbollsplan men har inte lyckats övertala honom än. Nu jäklar!

Postat av: The Legend

The Legend undrar: Är jag sparkad nu.

The Legend är bekymrad.

2009-02-05 @ 13:07:30
Postat av: Anonym

Var har du din utlovade blogg, The Legend?

2009-02-06 @ 01:41:22
Postat av: The Legend

The Legend undrar: Vem frågar

The Legend är fundersam.

2009-02-06 @ 14:11:34
Postat av: Jenny

Kan man hyra schakalen?

Kan behöva någon som pushar, drar och skäller på mig så jag kommer framåt ute i spåren..

2009-02-07 @ 13:12:48
URL: http://veela73.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback