KNEPIG DAG....

Skyddad dressyrdag skulle innebära att Husse inte behövde byta om till uniform utan att han kunde åka direkt till dressyrplatsen för att leka med sina hundar. Hundbefälet tyckte annorlunda eftersom det kunde tänkas bli lite stök i Stora Staden för där skulle Riksdagsfolket installera sig....

Bara för Husse att montera på sig Stålmannenklädseln och dra ut i verkligheten. Den skyddade dressyrdagen torde dock innebära att Husse skulle få träna hund om INGET hände i Stora Staden. Husse fick därför lägga ett par tjänsbarhetsspår åt två hundförare som skulle göra sina prov. Medans jag väntade så hade Husse lagt ut ett spår till unga hönan. Fet-Arek var utlånad till en rookie som var på besök på Hundenheten så hårbollen lekte runt på dressyrplatsen medans Husse och Amira befann sig i stora skogen en bra bit därifrån...

Då ropar polisradion ut att tjuven gjort ett ovälkommet besök i en villa. Han hade blivit upptäckt och körde därefter ett bättre häcklopp över villaområdets staket innan han var spårlöst försvunnen. Eftersom Husse hade skyddad dag så var det andra hundförare som skulle ta alla jobb under dagen. Icke! Inte en jävel svarade och Husse fick typ värsta dåliga samvetet.... Eftersom jag flög runt i spåret med Amria så lät väl svaret lite halvkonstigt i polisradion:

Pust! Eh! Husse är i skogen...Pust! Men kan snart åka fastän jag inte har utryckningen idag. Ska bara...Pust! Stånk! hitta min tjänstehund som är typ utlånad... Pust... Kan åka typ om 10 minuter....

Polisradions röst lät konstigt nog inte det minsta förvånad över det ansträngda och något kryptiska svaret att hundföraren utan hund skulle åka inom 10 minuter... När Husse till slut anlände till tjuvnästet så hade det gått 45 minuter. Arek tog upp ett spår över tomtområdet och vidare upp mot ett bostadsområde. Här såg min tjänstehund något uppgiven ut. Han visade tydligt att han sket i busen eftersom denne var en mil bort ändå. Hårbollen satte sig i stället och gjorde sin nummer två samtidigt som han gnisslade en aluminiumburk mellan tänderna. Han blir kraftigt avbruten i sin mysstund och då av en dam med en tax.

Kvinnan skanderade ut följande fråga: Löper din tik?

Kollade in Fet-Arek där han satt och krämade och så vitt jag kunde se så hade han båda sina kulor kvar mellan benen. Att han typ väger 40 kg och ser ut som en varg gjorde väl inte tveksamheten mindre tyckte i alla fall jag. Ritade och berättade för damen att hanhunden är normaltskapt och har alla rekvisit en handhund ska ha. Hon såg ändock tveksam ut när jag lämnade platsen....

Han bara veva in linan när man önskade hund ånyo. Denna gång långt ut i djungeln och en bra bit ifrån där vi var. Anmälaren som upptäckt tjuven visade sig vara en rätt käck kille. Glad i hågen mötte han upp Husse och berättade vad han sett. Helt plötsligt bad han Husse att inte bli rädd - därefter drog han upp en stor jävla silverfärgad pistol som suttit gömd bak på ryggen... Han meddelade glatt att han för f-n inte kan gripa galan tjuvar utan sin Magnumpuffra. Tog skiten ifrån honom, tömde den på alla skott och lämnade över den till dom andra poliserna som nu kommit till platsen. Det fick bli deras sak att reda ut, men som sagt: Var förberedd på allt!!!!

Arek tog direkt upp ett spår som vek ut i djungeln. GPS én låg i bilen och jag orkade inte vända för att hämta den. Det ångrade jag lite sen kan jag säga. Det visade sig att den jag nu spårade troligen var sjukt van att röra sig i terrängen. Alla gånger hade han en GPS för hur han annars hittade det fattar jag inte...

Spårade runt i skogen i nästan två timmar. Upp för berg, ned för berg, genom tät granskog, över ris, och genom vattenfyllda diken. På vissa ställen visade Arek att den vi följde setat dolt och vilat/gömt sig innan han dragit vidare. När vi spårat i nästan två timmar så började jag se på Arek att han var rätt sliten. Helt plötsligt vänder han sig om - tittar på mig - och lägger sig sedan ned. Nu hade den gamle fått nog... Trots att vi vilat flera gånger under spårningen och så även nu så orkade han aldrig dra igång igen... Tjuven kom undan, men det var ändå ett bra spår av en hund som är så gammal som Arek. Ville inte pressa honom eftersom jag är så rädd om honom....

Sammanfattar ändå dagen med att den faktiskt var rätt knepig. Fysisk träning fick vi så att det räckte i alla fall och inte blev vi skjutna med en Magnumpistol heller. Hade varit intressant att se vilket hål en sån kula gjort i Husses späda kropp. Hade väl sett ut som om jag blivit träffad av kula från en pansarvagn. He! He! He!

Må gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Monica & Tosca

Bra gjort att orka spåra så länge.Ja ert team råkar då ut för allt.Hoppas att Team Arek vilar ut och har ätit gott efter denna dag.

2010-10-04 @ 22:02:31
Postat av: Erika

Du skriver Fett Bra!! när du vill------- efter allt jobb med att jaga tjuva, fick Arek Amira och Du några kanelbullar??? Tänka sig att det var kanelbullens Dag. undra vad vi ska hitta på mer för Dagar.

må så gott.

2010-10-05 @ 07:37:48
Postat av: Josefine

Haha va mycket knepigt folk det bor i stora staden;) Tur att han ville er väl!

2010-10-05 @ 11:00:36
Postat av: Väktaren

hahaha! Ni är lika bra som alltid!

Postat av: Lena

Arek är Stora Stadens Hjälte Nr 1! Tur att han har en förståndig Husse som är rädd om honom!

Fast snubben med en Magnum tar ändå priset, vilka begåvningsreserver det finns i alla fall....



Lev väl

2010-10-05 @ 19:28:21
Postat av: Krister

Bra gjort!!!

2010-10-05 @ 21:49:42
Postat av: Marie Hermansson

Det kanske finns en anledning till att skogsfolket har egna Magnum...typ för att klara sig själva när det dröjer så länge innan gamla hundar och gubbar utan GPS dyker upp...hi hi.

2010-10-06 @ 11:40:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback