EN VANLIG LÖRDAGKVÄLL!

Efter en föga ansträngande vecka som hundförare i Stora Staden så har tankarna börjat skena iväg huruvida kriminaliteten upphört helt eller om jag fått en polisradio från Toy´s are Us. I vilket fall som helst så har den smårunda hårbollen inte behövt ta ut sig allt för mycket under sin första jobbvecka, men det kanske är bra med en lugn start.... Husse är väl den som dominerat mest och då inte på grund av lyckade uppdrag utan snarare mer för sitt spridande av PR över enheten.

Bland annat genom att försöka rapportera en dreglande Boxer för ohörsamhet mot ordningsmakt, blivit anmäld för otrevligt uppträdande (otroligt vad snabbt det gick att komma in i gamla gängor) samt troligen förlängt rehabiliteringen av ett benbrott med ett halvår. Lilla sambon upptäckte nämligen en gammal kärring som fallit till marken och då oförmögen att resa sig upp. Lilla frun lät väl meddela att en polis alltid är i tjänst och enligt förordningar och föreskrifter från forntiden så skall en polis tydligen uppträda på ett förtroendeingivande sätt. Efter ett ha fått visdomsorden nedstoppade i halsen så var det bara att lägga i backen på bilen och återvända för ännu ett socialt och empatiskt test med allmänheten....

Damen hade tydligen gapat åt en hundägare med lös best att skyndsamt koppla upp sitt monster. Under sitt verbala utbrott så flaxade hon väl lite väl mycket med armar och ben vilket gjorde att hon missade att hon nu stod i färd med att friåka i barnens pulkabacke. Efter en färd värd att visas i Americas funniest homevideos så uppfattade hon det som att ena foten inte var förbar....

Försökte verka sjysst och vänlig och la upp lilla foten i högläge. Tog av lilla skon för att slippa en uppsvullen fot. Tanten nu mycket nöjd och meddelade att allt kändes mycket mycket bättre. Tantens lilla tanke var nu att stå upp, men Husse fortsatte träna empati och meddelade henne att han först skulle känna av så att inget var brutet. Husse kände och kände, men tanten kände ingen smärta. Va bra tänkte jag och avslutade med att vrida lite käckt på kärringens fotled... Det kraschande ljudet som då hördes från fotleden lät väl inte helt bra och av kärringens skrik att döma så har hon nog ett halvårs rehabtid framför sig. När ambulansen drog iväg med Fru benbrott så duckade jag bakom snödrivorna. Ville ju inte att hon skulle ha både smärtbilder och bildminne av den kille hon troligen senare skulle anmäla för misshandel.... Puh! Gjorde mitt bästa, men Husse gör nog bäst i att inte umgås med vanliga människor....

Hade därför tänkt vila upp mig under helgen för att ånyo vara beredd att ta tag i kommande veckas bryderier. Köpte god kvällsmat, lite onyttigt för kvällsteven och tände upp en varm brasa. Vad gör hjärnan då? Avbryter mysafton och åker i stället och lånar arvtagerskan...

Vidare till dressyrplatsen för ett litet lekpass med köttätaren. Positiva tankar inför passet:

Vi skapar kontakt.
Vi påbörjar lydnaden.
Vi leker lite byteslekar.
Vi spårar lite på hårt underlag.

Kontaktbiten: Hönan visar sig vara mer intresserad av Arek, promenaden samt den ihopknutna bajspåse hon hittar under promenaden. Husse dock listig och har tagit med sig korv för att träna inkallning och kontaktövningar. Hönan älskar korv, men det visar sig att bajspåsen är mer intressant vilket gör att jag istället tränar närkontakt med den fyrbentingen som minst behöver äta mer korv. Typ Arek!

Lydnaden: I dressyrhallen är hönan min vän så länge jag har korv i handen. Stolt som en liten soldat utför hon allt Husse vill, men allt slutar ändå inte helt bra. För henne bra, men för Husses nagelband mindre bra. Varje gång hon fick sin belöning så nöjde hon sig inte med korv utan bjöd även på sina sylvassa tänder när hon slickade av allt överbliven korv från fingrarna.

Byteslekar: Lilla frun höll i och hönan fick göra angrepp i lektrasan. Mycket bra resultat.

Spår: Ett kort spår, ca 70 meter på packad snö. Spontanspår i Flexikoppel där lilla tiken spårade som besatt och även fann den fina bollen som låg som slut. Allt som allt en riktigt trevlig kväll.....

Ni som undrar mer över hönan får vänta lite till. Allt är inte helt klart ännu, men väl där så ska ni få all fakta om Dinosaurien... Kan väl avslöja att det så klart det är en Schäfer.

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Irene Schäferligan

Jag som satt och bävade för att du gått och skaffat Malle Hänger med huvudet och skäms

Postat av: Sanna

torkar bort cola från jobbdatorn Ni är helt underbart galna!



Får jag föreslå omvänd belöning till pirayan. Dvs slut korvbiten inne i handen och först när man backar undan och tar fint öppnas handen och man får sin belöning. Det fungerar väldigt väl på min kvasihaj som blir väldigt glupsk på sina belöningsbitar när man tränar.

2010-01-24 @ 20:13:58
URL: http://sannas-liv-leverne.blogspot.com
Postat av: Erika

Härligt att se att ni är på g igen, lilla hönan kommer säkerligen att hålla husse ung å rask, å så har ju skrivandet här börjat ta fart oxå

F-n det kan knappast bli bättre. Vilken mysig lördagskväll, asg, jag får ont i skrattmusklerna.

2010-01-24 @ 23:28:49
URL: http://aktivhund.se
Postat av: Martin

"Schäfer så klart"? Gudars skymmning...

2010-01-25 @ 09:01:55
URL: http://www.sporthund.nu
Postat av: Madde

Den lilla virriga hönan är väl från Entres kennel? Och mamman till Hönan är kullsyster till ixxon (Mkt bra hund)

2010-01-25 @ 09:34:01
URL: http://working-gsd.bloggplasten.se
Postat av: Klimakteriekossan alias Lena

Ett grattis till veckans dos av hjältedåd!



Den lillas identitet är ju redan avslöjad om man bara läser inantill och använder hjärncellen... Verkar ju riktigt lovande.



Det där med blodiga händer efter träning har jag nu levt med sen jag skaffade min första schäfer 1993. Det kan variera i intensitet och ibland nästan försvinna såpass att jag tror att jag gått i land med att få nuvarande hundf-n att sluta upp med dumheterna. Men hon bara invaggar mig i falsk säkerhet så att hon sen (gärna på på tävling vid uppletandet, där ALLA ser på) fullständigt massakrerar mina händer när jag ska ha tillbaka funna föremål. Jag ger ändå inte upp, det SKA gå!



Lev väl!

2010-01-25 @ 09:55:18
Postat av: Lotta

Även busarna är rädda för kyla hahaha så då får man rädda eller skall jag säga knäcka gamla tanter istället. O jag som trodde ni Poliser va snälla mot de oskyldiga hehehe

2010-01-25 @ 12:09:58
URL: http://www.dexlines.com
Postat av: Bitte

Hej!

Här känner jag att jag måste kommentera på två punkter:

1) små tanter som gapar på folk att koppla sina hundar och därvid faller platt till marken har kanske gjort sig förtjänta av det? För det ÄR faktiskt ett himla gapande, tycker jag som har lösa (men lydiga!) hundar. Dock är det oftast små (eller stora) gubbar som gapar, i alla fall om man är kvinna (och det är man) samt

2)om hårbollen är rund behöver han definitivt min sajt www.dietdog.se Titta, här kan han t o m föra viktdagbok och viktdiagram och se hur många kalorier det är i en sockerkakskiva. Det kan vara bra för honom när han ska argumentera för fler köttbullar, till exempel: herregud, husse, 18 köttbullar innehåller ju bara si och så många kalorier medan 18 sockerkakskivor faktiskt innehåller ännu fler. Typ.

2010-01-25 @ 16:00:04
URL: http://www.dietdog.se/dogblogg
Postat av: Nina

Som nybliven sambo med en av "Den smårunda hårbollens" fd. kollegor i storstan vid Mälaren har min upptäckt av den här bloggen varit väldigt lärorik och informativ :).



Lycka till med nya Köttätaren!

2010-01-26 @ 13:51:51
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Monica

Yes klart det är en schäfer,haha

Man får hålla tummarna igen då;-)

2010-01-26 @ 16:56:36
Postat av: josefine

En gång Schäfer alltid Schäfer, varför ska man byta ner sig;)

2010-02-05 @ 10:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback