NY BIL!

Arbetspass och då i form av kvällstjänst. Något sent till jobbet på grund av ett vittnesmål. Av någon outgrundlig anledning så känns det ju som om om Stadens hjälte, typ Arek, ställer till det och sedan är det upp till mig att förklara vad i helvete det var som hände.... Åklagaren stirrar stint och kräver att man skall uppfylla alla jävla rekvisit i brottsbalken när man berättar något som faktiskt Gammelgeten har organiserat och utfört. Rådmannen, värre än att träffa rektorn i skolan, förklarar allvarligt att Husse inte får ljuga i sin berättelse och kräver sedan Husse på en lek som kallas berätta sanningsed. "Jag Husse lovar och försäkrar att på heder och samvete berätta hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra". På höger sida i salen sitter förlorarna i kampen mot stadens hjältar. Tyvärr har dom biträde utav Mr Slime med bakåtslickat hår och 1000 ifrågasättande frågor. Varje gång jag lämnar rättsalen så är jag osäker på om det var Husse som dömdes till straff eller om vi lyckades förmedla en sammanhängande historia.....

Denna gång kändes det dock som om alla var Husses vänner när jag lämnade salen. Troligtvis för att dom flesta gillar hundar! Till och med busarna nickade uppskattande när Husse beskrev hur Geten spårat och anträffat både bus och gods. Väl på jobbet så visade det sig att Husse fått förmånen att ensam hålla ordning på hela norra helvetet. Det innebär att Husse ansvarar för tre polisområden och det är typ som halva Stora Stadens län.... Husse hade dagen till ära med sig både Stadens hjälte samt dennes arvtagare Albinon. Vi bedrev verksamhet i skogen när Staden då behövde biträde av den fyrbente stoltheten. Två inbrottstjuvar hade lämnat springandes efter upptäckt. Eftersom Husse låg typ 2 polisområden därifrån så var det ju en bit att köra.

Tiden är ju vår viktigaste vän i vanliga fall. Ju kortare tid mellan brott och spårning desto större chans till ett lyckat jobb. När jag då försökte mig på att trockla mig igenom all djävla utfartstrafik i Stora Staden ja då kändes det som om jag aldrig skulle komma fram. Hittade en bra linje mellan köerna, men självklart dyker det då upp en "Tjalle Tvärvigg" som viker sin bil åt tvärtomhållet. Blodstörtning i huvudet på Husse och ett antal gester och mimik innan jag kommit förbi. Fick upp farten rejält på den helt nya polisbil som vi fått äran att låna just detta pass. Den sega dieseln kom ifatt en skåpbil där föraren låg i vänsterfil. Han poppade troligen hög musik alternativt att han motsatte sig att Husse skulle komma förbi honom denna kväll. Husse tutade, vejade åt alla jävla håll, skrek i bilen (ungefär som han skulle höra det) och när jag väl kom förbi så var det ånyo "gäster med gester" från Husses bil. Exempel på detta är:

Spinkig högerarm med liten knuten knytnäve som flaxar i riktning mot motståndaren.
Mimik från läpparna där de outalade orden i svensk grammatik kallas svordomar.

Husse fortfarande i affekt eftersom tiden rinner iväg. Upptäcker till min fasa att jag just passerat avfarten i 200 km i timmen och att nästa avfart är 5 km bort. Av där och sedan vända åter. Upptäcker till min husläkares fasa (på grund av risk för hjärnblödning) att det saknas avfart i den riktning jag nu åker. Hur i helvete kan man bara göra en avfart åt ett håll? Får åka ytterligare 5 km för att ånyo vända runt och köra norrut. Kör ånyo om samma jävla bilar som jag tidigare gjort och lyckas denna gång svänga av på rätt ställe....

Kommer fram till objektet för brottet och upptäcker att det är ett bostadsområde av större modell. Hur mycket folk som helst på väg till och från jobbet, skola och affärer. Spårmöjligheterna klart begränsade, men försöker ändå hålla god min. Vittnet berättar att gärningsmännen sprungit antingen åt ena hållet eller åt andra hållet....Klart som fan att dom antingen sprungit åt det ena hållet eller det andra!  Kände uppgivenheten stiga, men tog i alla fall ut Arek för att visa vår goda vilja. Arek visade direkt entusiasm över att komma ut. Hoppade i spårutrustningen, drog iväg in bland alla vandrande människor för att sedan sätta sig och bajsa..... Det var väl ungefär det resultat jag väntat mig när jag sett förutsättningarna, men man vill ju ändå tro på mirakel....

Nästa jobb på norra helvetet var ett rån. Självklart var vi ej nära händelsen utan fick köra långt som f-n innan vi äntligen kom rätt. Arek ut för att sköta sitt jobb. Husse så klart något negativ igen eftersom tiden sprungit iväg samt att orten att anses som tätbebyggd. Men nu jävlar sköt Arek fart. For iväg med sträckt lina.... Vidare över villagator, gångvägar och bilvägar. Ånyo in på en gångväg och fram till ingången till järnvägsstationen... Ett tåg hade precis kommit in så nu var vi körda, men man får ändå vara glad för ett bra spår. Här fanns en misstanke om att gärningsmannen gått ned på perrongen så Husse tog ned sin varg mot tågstationen.

Då förändrades Arek! Från att ha varit en hund värdig att besöka förskolor och dagisgrupper så fick han väl plötsligt för sig att det var huliganer i tåghallen. Geten började skälla och göra utfall mot kärrningar och barn så att samtliga fick fly hals över huvud. Geten var ju försedd i spårlina (15 meter lång) så det tog lite tid att hiva in den bitska hajen och få honom under kontroll. Ingen biten, men samtidigt ingen kvar att fråga eftersom samtliga flytt för sina liv....

Resten av kvällen gick i samma tema! Det enda positiva med kvällen var att jag hann träna arvtagaren lite i spår. Det såg mycket bra ut så jag känner ett visst hopp om att det här verkligen kommer att fungera. En rolig sak till som hände under kvällen var när ett fordon skulle stoppas. En specialenhet (tycker dom själva) med hemliga poliser låg bakom ett fordon man ville ha stoppat. Föraren skulle vara eftersökt och troligen lite farlig varvid man bad ordningspoliserna om hjälp med att stoppa och gripa. När polisbilarna försökte ta sig fram till platsen i köerna så började specialpoliserna gnälla över att dom hörde sirener. Det numera hjälteförklarade yttre befälet visade sig vara en riktig snut. Han lät meddela att han i stort sett sket i vad dom hemliga poliserna tyckte för ville dom ha hjälp så gjordes det på hans sätt. Två sekunder senare hade hans team boxat in busen och förpassat honom till statistiken över gripna. - Så djävla skönt att höra något säga ifrån i stället för att bara jamsa med....

Nu ska vi bara vara ute i solen och leka denna dag. I morgon däremot så kör vi igång träningen för albinon och Arek igen. Tills dess så får ni må så gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: SHA 3040

Hmmm. Fick just ännu en slags Deja vù när jag läste din senaste betraktelse. På något märkligt sätt känns sista stycket igen... Måste vara ngt jag drömt, för inte skulle väl jag slinta med tungan sådär! Eller, ja, iofs har det väl hänt ngn gång. Och kommer sannolikt att hända igen är jag rädd. Men ngn måtta måste det väl ändå vara på silkesvanteriet. Skönt att vi har samma syn på sånt. Av ngn anledning undgick det inte den egna turen heller, ibland är de VÄLDIGT uppmärksamma och har fällt en och annan gliring, (för visso positiv, men dock gliring). Vad vore jobbet utan kollegorna?!



Alldeles oavsett vad du tycker, så är det alltid ett nöje att ha dig på Stora Stadens finare sida. Hoppas tid ges för att visa upp tronarvingen nästa gång!



Lycka till med busjakten!

2009-05-15 @ 19:10:49
Postat av: Nettan

Lördagmorgon,kaffe och ännu ett roande inlägg av dig,som får mig att dra på smilbanden. Ditt sätt att skriva berättelser är väldigt uppfriskande!. Kan man börja morgonen bättre..

Keep on!

2009-05-16 @ 07:28:03
Postat av: Monica

Sover gott när vi vet att huliganbekämparna vakar över oss..... Ännu ett inlägg som ger smilbanden sin gympa, har nog samma inställning som Arek allt och alla på plattformar och biljetthallar är potentiella fiender;=)

2009-05-16 @ 10:10:22
Postat av: Caroline

Har inte läst er blogg på ett bra tag nu men igår när ja stod o jobb kvällen o höll på att somna smög ja mig in här o börja läsa.. stod upp i kassa o skratta så kunder undra va som va fel på mig... blev pigg o vaken igen så tack för era inlägg dom gör en väldigt glad o man orkar stå ut me att jobba en fredag kväll... Albinon är väldigt fin, o Arek med... hoppas ni får fångat några bovar snart... ha en toppen helg.. kram Caroline från Skåne

2009-05-16 @ 15:54:23
Postat av: Draken

Riktiga...p...er,trodde dom var en döende art.Skönt att några finns kvar,Tack för underhållningen...igen!

2009-05-17 @ 02:51:32
Postat av: Lie-manne

Helt jävla underbar läsning.. älskar stycket där det visar sig att ytttrebf är en RIKTIG polis.;-) Du skriver på ett helt underbart sätt

2009-06-09 @ 19:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback