DEN EGENSINNIGA....

Bil som voltat efter vådlig färd på motorvägen. Två som ålat sig ur vraket och ännu en gång överbevisat systemet med att använda bilbälte och krockskydd. Polisradion meddelade team Arek/Husse att dessa två personer springandes lämnat platsen och att den ludnes tjänster var nödvändiga. Allt som vanligt kan man säga eftersom vi var typ på andra sidan jorden när jobbet gick ut. Stora Stadens räddande änglar är inne i en liten svacka just nu och är inte nära ens att få gripa och förnedra flyende typer. Så hoppet var väl inte så högt när vi stormade dit.... När teamets farkost anländet till brottsplatsen så brann nästan bromsskivorna och vårt nya hopp som arvtagare, Emo, låg upp och ned i bilen. Han har inte riktigt lärt sig hur man bäst fördelar sin lekamen under brådskande färd....

Teamet stormade ut och poliserna som väntade på platsen såg något förvånade ut när polisbilen stormade in. Det visade sig nämligen att ett litet missförstånd uppstått och det enda man ville var att Husse skulle söka lite gods i naturen.... Dom två som jag fått veta hade flytt, hade alltså inte joggat iväg utan placerats i varsin pling plong taxi för vidare färd till sjukhus. Tog ut Geten för att söka spår efter den väg som föraren vandrat iväg. Man misstänkte att han varit iväg för att gömma undan lite gods innan han återgick till sitt krockade fordon och där föll ihop av sina skador.

Geten var laddad! Drog iväg i spårlinan och redan efter typ 30 meters spårande så markerade Arek på något i mörkret. Gömt i ett stenröse anträffades då en större mängd narkotika. Geten drog vidare i sin spårvärld och nu öppnade sig en hel Supermarket med knarkgömmor. Arek fann knark gömt lite överallt och hans iver tilltog ju mer Husse berömde honom med sin pipiga röst.... Geten hade ju dubbel tur i detta ärende eftersom fordonet som krockat haft fullt med hundgodis i bilen. Då bilen voltat så flög ju hundgodiset ur bilen. Detta gjorde att geten kunde belöna sina knarkfynd genom att visa Husse var knarket var och därefter sticka i väg och hämta en Frolic. När vi lämnade platsen så hade en ansenlig mängd knark anträffats och poliserna på plats såg rätt nöjda ut även dom. Efter sedvanligt ryggdunkande och high-five lekar så tog jag den numera mätte och halvfete Arek tillbaka till bilen.

Annars har helgen varit rätt kass ur vår synvinkel. Vi har försökt hjälpa till så gott vi kunnat, men på grund av Husses oförmåga att leva sig in i polisrollen och då den som för hund, så har han väl inte direkt rosat marknaden PR mässigt. Bland annat så löpte en biltjuv amok och kamikazehoppade ut för ett stup. Allt för att slippa bli fångad av poliserna på plats. Han glömde att han lämnat ifrån sig sitt körkort innan, men man måste ändå berömma hans initiativförmåga. Husse observerade mannen då han kom rullandes ut för ett berg och vidare ned på en stor väg. Eftersom jag själv stod på en höjd och ej kunde få ned hunden för alla stup så bestämde sig Husse för att lösa ärendet själv.

Den stapplande mannen löpte vidare och då ca 150 meter ifrån den självgode Husse. Förstod att jag skulle stå som vinnare i denna löpduell och lattjade mig ned för staket och bergssluttningar för att påbörja jakten. Såg i snöslasket att mannen löpt in bakom några containrar och då gjorde Husse misstag nummer ett. Husse fick för sig att banditen skulle slakta lilla hundföraren varvid Husse skulle smyga sig fram med batongen i slagläge. Det visade sig att busen helt enkelt löpt vidare i sin sladdriga stil och då stod vi framme vid ett bostadsområde. Här var det bara slask i snön så det gick inte att se var den jäveln löpt för väg....

Fuck! Panik! Var f-n är Arek när man så väl behöver honom? Visst f-n Han sitter ju uppe i bilen och har sina misstankar om vad som hänt. Bergsklättring upp för att hämta den ludne och när vi väl kom tillbaka till den plats där jag sist sett banditen så vallfärdade de boende till och från sina jobb. Geten tog alla jävla spår som dom gått, men hittade inte busens spår förräns väldigt väldigt sent. Spåret ledde längs lite gator, men på grund av allt slask så såg fotspåren ut som om det var Yetimannen vi jagade.... Spårtapp! Förnedring! F-n va jag hatar mig själv.... Försökte förklara för dom andra poliserna hur hundens nos var uppbyggd, svårigheter i slasket m.m. Undvek att berätta att det var JAG som klantat mig. Kändes mycket lättare att lägga skulden på den ludne för han kunde ju inte svara....

Med skammen i ryggsäcken drog vi vidare till ett nytt polisområde för att om möjligt bättra på vårt rykte. Nu var det jakt på en pistolman och polisbilen framför mig skenar plötsligt genom en vägbom och över en stor jävla sten. Trodde föraren tappat kontrollen över kopplingen, men då ropar dom ut över radion att pistolmannen är framför dom och att han springer.... Jippie! Jag var ju precis bakom dom och klev därför ut med tanken att hämta ut den tandlöse. Då hör jag hur den flyende har rundat husknuten och nu kommer löpandes i god fart rakt mot mig o Arek.

Mannen verkar helt blind och jag gömmer mig bakom en liten buske i avvaktan på att han skall komma närmare. När man hör mannens andhämtning väldigt nära så kliver jag ut mitt framför honom. Med hela vapenarsenalen i händerna samt en galen uppsyn så gör mannen det ända rätta. Han skriker i panik, kastar sig bakåt i snöslasket  och påbörjar en gråtattack.....

Husse känner sig som en stor jägare när han påkallar övriga i polisstammen att triumfera vid hans liggande byte. När alla samlats så framkommer det rätt snabbt att vi fångat den som sprang, men att det helt klart är väldigt olikt pistolmannen. Den gråtande, numera blöte mannen, medger att anledningen till flykten från polisen var att han hade öl.... Så sammanfattningsvis kan man väl säga att hotbilden föll något samt att våldsanvändningen från Husse varit något överdriven. Sorry!!!

Min egensinniga kompis Arek har ju eget sätt att tillfredställa sina lekbehov. Han hämtade ju som sagt Frolic för att hylla sina knarkfynd, men det var inte allt. Under en rastrunda i ett bostadsområde så blir han plötsigt så där intensiv som han kan bli när han är lite busig. Geten drog i hög fart in på en fotbollsplan, vidare in mot avbytarbåset där han befann sig en liten stund. När han väl kom ut höll han en spritflaska i mungipan och jag berömde honom för hans fynd. Fann det dock konstigt att en halvfylld spritflaska anträffades på sportanläggningen så jag kände mig tvungen att kolla av avbytarbåset. Och mycket riktigt! Det visade sig att Geten anträffat en liggande fylla och då troligen bedömt honom oförmögen att hantera mer alkohol. Arek gjorde troligen sedan en bedömning enligt behovs och proportionalitetsprincipen och kom fram till att det var bättre att omhänderta spriten än den sovande mannen.....

När vi kollat att mannen kunde hantera sin egen kropp så återlämnades godset och patrull Arek/Husse lämnade platsen igen. Vilken pajas han är???? Han är ju för helvet lärd att skälla på anträffade gömda människor, men nu fann Mr Alzheimers troligen spritflaskan roligare än en smekning i mungipan från Husse.

Under helgen här så har Emo fått vara hemma och myst. Arek och Husse har jobbat, men tyvärr utan några vidare hjältedåd. På söndagen däremot så fick den unge följa med och jobba natt. Han fick miljöträna lite samt spåra i kolsvart mörker. Allt gick mycket bra.... Nu är vi nästan lediga i två veckor. Då blir det mycket fika och hundträning.

Må nu gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sorken

Sen minns jag även nått om att placera den beniga ändalycktan på den lilla radions sändningsknapp :D



Men det är en helt annan historia ;)

2009-03-31 @ 00:42:14
Postat av: Peter

Sorken den historien vill vi hemskt gärna höra också.........NU!!!

Postat av: Johanna & M n´M

Men hur ligger läget med Emo? Lutar det åt att han får stanna eller?

2009-04-01 @ 11:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback