KORTSLUTNING...

Man brukar jämföra en hunds hjärna med storleken på en hockeypuck. Det kan av förklarliga skäl då bli lite för mycket info som skall matas in, sorteras, bearbetas och sedan omsättas. Så även för den så rutinerade polishunden Arek. Förutom alla djävla kommandon han varit tvungen att lära sig, så skall ju även olika signaler registreras för att sedan även utnyttjas. Hos Arek har vi bland annat:

Sida: Betyder att han ta mig f-n ska gå som i fotkommando, men han får ha ögonen i valfri riktning.
Tjack: Startordet som skall få honom att leta efter knark och vapen.
Sök:  Koppla om systemet och börja leta människa. Att observera är att egen belöning ej innefattar ett bett.
Apport: Leta gömt gods samt hämta in eventuella fynd till Husse
Hopp och lek: Kommentarer överflödiga....

För att djävlas ytterligare med min stjärna så skall även följande sorteras:
Vid anträffande av vapen och knark så skall han inget röra utan bara uppmärksamma Husse genom att skälla.
Vid anträffande av patroner/hylsor så skall han lägga sig med godset mellan framtassarna.
Gods anträffat under spårning skall påvisas för svansföraren genom att Arek lägger sig vid godset.

Har man då som Arek även ADHD i kombination med Alzheimers så förstår ni att pucken till hjärna får arbeta hårt och att information ibland tränger ut utanför puckens ramar....

Ett exempel på detta var väl i helgen när teamet skulle ut och jaga en pistolman som sprungit iväg. Platsen att anses som idealisk eftersom det var gräs och asfaltsgångbanor som ledde vidare ut mot ett parkområde. Arek som vanligt het... Tog upp ett spår med god intensitet och Husse flög glad efter i linan. I typ 100 meter.... Sedan kom vi fram till en öppning i parkområdet och tro det eller ej, men ta mig fan så hade man anordnat ett jätteparty med tält, eldar och hela djävla balunsen.....

Här var säkert 150 personer med blandad berusningsgrad. Jag lade ned Arek en bit därifrån och gick fram för att prata med packet. En hade sett allt jag ville se. Här var pistolmän, flyende män på moped, han hade hört pistolskott, automateld - ja allt du kunde begära av en person med 3 promille i blodet.... Medans jag försökte sortera all överskottsinfo jag fått av fyllepacket så ser jag plötsligt hur Arek promenerar förbi mig och i riktning mot festplatsen. Något förvånad ser jag även att en 7 åring med Mohikanfrisyr är den som nu är ute och övningsspårar med hårbollen och att han ej verkar ha något emot detta.....

Återtar kommandot över Arek och ljuger friskt om att grabben nu hade en jävla tur som inte blev biten. Vet ju lika väl som att tomten är fake,  att Arek är som en snäll nallebjörn....

Gav upp spårandet och gick tillbaka till platsen där skjutningen skulle ha ägt rum. Upptäckte att gräsmattan var lika stor som nationalarenan i fotboll, men tänkte att jag väl ändå får ge det ett försök. Kanske kunde vi hitta en patronhylsa att överlämna till insatschefen....

SITUATION ETT:
Arek glömt vad saksök innebar. Husse meddelade "apport" och Arek började skälla an och springa runt som en vildhäst på grönbete. Dock utan att använda sin nos... Trots flera kommandon så var det vakum i hundens huvud. Bara att stega upp ett område och då föll infon på plats. Geten letade plötsligt som besatt!

SITUATION TVÅ:
Plötsligt stannar han upp. Ser ut som han ställt sig på en trampmina alternativt att han plötsligt blivit en Pointer. Han tittar ned på marken, tittar upp igen och sedan ned igen. Man riktigt ser hur hjärnan jobbar på honom, men han är ju inlärd på att lägga sig ned om han hittar patronen så jag blir lite villrådig.... Frågar honom om han hittat något och då går pop-cornmaskinen igång igen....

Voff! Voff! Skäller han glatt. Men va f-n! Fattar ingenting, men går ändå fram för att se om han hittat något. Då ligger ju den lilla lilla patronhylsan där... Bra jobbat Arek! Glatt ropar jag ut min glädje vilket framkallar nästa felbeteende. Plötsligt är det byteskamp om den lilla hylsdjäveln... Jag skall i lagens namn beslagta godset medans hundjäveln hävdar sin anträffanderätt....

Efter mindre smickrande verbalt och fysiskt arbete så är hylsan bärgad...

Ja herregud! Hade det inte varit lättare om han bara gjorde som han skulle. Typ lägga sig ned med hylsan mellan tassarna?

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Mattias

ASG:)

Vad jag har lärt mig så gör inte hunden fel utan att föraren är OTYDLIG med vad föraren vill att hunden skall göra :)

PS alltid lika roligt att läsa om era bravader...

2009-07-30 @ 14:12:56
Postat av: Husse o Arek

Tack för erbjudandet om hund Ola! Jag och Arek har ju numera ett kontrakt gällande att min tjänst som svansförare upphör när hårbollen går i pension. Är ju en rättskaffens man och måste därför avböja det fina erbjudandet.... Till Veela kan jag bara säga att hämnden är ljuv... När jag jobbar inom ett begränsat område så kan du inte skicka mig hit och dit, men jag kan däremot göra dig galen genom att kräva dataslagningar och annat allsköns djävulskap när du jobbar....



Husse

Postat av: Sanna

Rent plötsligt är jag inte längre lika upprörd över allt som min hund kommer släpandes med när jag ber honom spåra....



Vilken tur att han inte svalde hylsan!



2009-07-30 @ 16:19:51
URL: http://sannas-liv-leverne.blogspot.com
Postat av: Krister

Hahaaa fy fan va gôtt de e med hundar och man vet ju själv att det är lite brådis när adrenalinet rusar.

2009-07-30 @ 20:17:34
Postat av: Draken

Begränsat område? Bakom receptionsdisk eller ska du börja som ordningsvakt?!!

2009-07-30 @ 20:50:50
Postat av: david

underbart :)

2009-07-31 @ 10:56:33
Postat av: Lix matte

Haha! Underbart inlägg!

Kan meddela att det ibland också inträffar något som jag kallar "generalknas i samtliga utgångar", då kan det vara hur många puckar som helst i skallen på hundkräket men ändock... nope.. fattar ingenting... så då kommer alla kommandon samtidigt... "Sök, hämta, sitt, ligg, sidan, häråt, opp...."

Å andra sidan är han inte polishund. :)

2009-07-31 @ 15:28:55
URL: http://lillelix.wordpress.com
Postat av: Anna

Underbart med schäfrar. Har en liten ankedot om yngsta schäfertiken 6 månader gammal. Hon tycker tydligen att hon får dåligt med mat så nu har hon börjat fånga mat på egen hand - detta går ut på att hon helt enkelt går ut och fångar en fågel som hon sen äter upp.



Har inte kommit på hur hon bär sig åt ännu, man tycker ju att 6 månader då är de klumpiga och sega men uppenbarligen är de snabbare än fåglar?



Mmm synd du ska sluta med hundförarjobbet, kommer nämligen finnas en kull valpar som föds till vintern. Pappan är en hund som är från samma kennel som Areks pappa. Lite sugen nu va? =)

2009-08-01 @ 01:19:15
Postat av: Sorken

Känner på mig att det kan finnas jättemånga roliga lägenhetsundersökningar och hittegods inom ett begränsat område.



Fast det beror ju förståss på om det fortsätter att blogas ;)

2009-08-01 @ 18:55:25
Postat av: Zarih

En hunds uppgift är inte att göra det lätt för föraren. Hundens uppgift är att ha roligt och ställa till med så mycket tok som möjligt. Det borde du veta! asg Det är väl härligt med hundar. Och slutet gott, du fick ju hylsan till slut. Alltså inget att beklaga sig över. ler

2009-08-01 @ 19:30:05
URL: http://dunderbus.se
Postat av: Veela

jag kan skicka dig på skitjobb inom det begränsade området.. så skrattar bäst som skrattar sist (och jag tänker skratta sist)



tips för framtiden: ha en penna som fungerar när du ringer in för info.. :P



2009-08-03 @ 19:41:01
URL: http://veela73.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback