MAGSÅR...

Det blir 15 kronor tack! Servitrisen meddelar den otroligt gamla damen vad bullen för avhämtning kom att kosta. Bullen låg fint nedförpackad i den reklamförsedda påsen och den otroligt gamla damen var så liten att hon knappt syntes framför disken. Blev fascinerad över hur gammal och liten hon var och kunde likt ett nyfiket barn ej sluta stirra. Den gamla damen lade upp en krona på glasdisken, men servitrisen lät meddela att det var 15 kronor som bullen kostade. En krona till dök upp och nu såg servitrisen lite ansträngd ut. Böjde sig ännu längre ut över glasdisken och tittade ned mot den gamla damen på andra sidan. Nu med tydliga läpprörelser där hon ånyo uttalade vad bullen kostade. Nu fick tanten upp en krona till och tyckte totalt att bullen då var värd 3 kronor. Efter ett antal rörelser där hon håvade upp enkronor så var då bakelsen hennes... Stod småskrattandes intill, men kom då på att man själv troligen kommer stå där en dag. Ståendes med högt uppskruvad hörapparat, pacemaker på max antal slag per minut och då ivrig på att få en krona rabatt.... Låt mig aldrig bli så gammal....

Troligen är det ingen risk att man når upp till en sådan aktningsvärd ålder. Så känns det i alla fall när man titt som tätt stupar i backen under dom mörka timmarnas skogsspår på jakt efter tjuvar och banditer. Just nu, som ni säkert vet, så är det ömsom blidväder och någon timme efter så har det blivit glansis.... Har ju provat ett par spår med min nyfunne vän Svarten. Han är ju inte körd i spår, men har näsan med sig av naturen. Spåren går därför galant, men eftersom jag inte velat lägga in några signaler än så har jag spårat med Flexikopplet.

Ingen bra idé i mörker och skogsterräng kan jag säga. Speciellt inte då Svarten helt skiter i sin nya Husse och bara ångar på i sitt spår. Stanna! Vänta! Shit oxå! Detta är ord han ej verkar förstå varvid jag absolut inte kan släppa Flexit för att ta en genväg. Vet inte hur många gånger jag fått teleskoparmar då han dragit omkull mig/alternativt snubblat i mörkret.... Häromdagen förnedrade han mig rejält utanför affären oxå. Upptäckte några glada barn som han ämnade hälsa på. Drog i väg i Flexit varvid vänster arm på Husse flexade ut till ca 2.5 meters längd innan övriga kroppen vreds med av kraften. Då kroppen äntligen funnit balans så överraskade gammelgeten mig genom att plötsligt stå mitt framför knäna.... Efter ett magplask ned i asfalten så kände jag hur jag buksimmade trots att jag ej gjorde några simtag. Svarten drog mig i riktning mot barnen vilket i sig kändes rätt så förnedrande. Som på en plussmeny så blev förnedringen total när stoppet blev ett per meter fram och då med näsan mot lilla sambons vad. Där tog resan slut....

Som sagt! Det händer saker i Svartens värld. Han är helt annorlunda mot min gode Arek. Arek är godmodig, lekfull, matglad och otroligt arbetsvillig. Svarten är som en träbock i jämförelse. Mycket trögare, inte lika lekfull och framförallt med en vilja som ej överrensstämmer med Husses.... Ändå har han så mycket i sig att jag hoppas att allt ska lösa sig.... Det största problemet är att han äter som en fluga. Min svarte vän är inte matglad och Husse har stora bekymmer med att få i honom så mycket som är lämpligt för en kille i den åldern.....

I övrigt så har vi miljötränat en hel del, lekt ännu mer samt spårat på dom platser där det inte är snö. Svarten verkar ha ett otroligt spårintresse, men tyvärr oxå i kombination med viltintresse. I går fick han nog för första gången stifta bekantskap med en häst. Den var spännande, men Svarten skötte sig faktiskt ganska bra.... På eftermiddagen cyklade vi runt i polisgaraget och då måste jag säga att Svarten såg lite konfunderad ut....

Vet att en del undrar varifrån han härstammar. För er som har intresset så heter Svartens pappa Quare Bosco. Bosco är polishund i Skåne.

I kväll ska vi idrotta lite. Har inte bestämt än om den nye ska få springa med Husse eller promenera med mattis. Jag vet i alla fall vad Arek vill. Han vill springa ensam med Husse....

Må nu gott!

Husse

Kommentarer
Postat av: Anna

Menar du att Arek lyder dina "stanna" och "vänta" kommandon ute i spåret? Har för mig att det inte varit så fallet i tidigare inlägg så det borde ju inte spela någon roll att den svarte inte kan de kommandon nu. =D



torkar tårarna efter beskrivningen om asfaltsimmandet



Angående foder, ge hunden färskfoder så lär du få se en hund som slukar maten och tigger om mer. Annars lär han väl börja äta igen när han väl landat hos er det har ju varit rätt mycket för honom redan på kort tid dvs flytt från foderfamilj till livgardet och nu till er, kan ju göra en hund lite osäker men jag hade gett hunden färskfoder typ Klass iallafall (finns liksom inget bättre när det gäller att få luktfria vädringar från hundarna och mindre avföring på rastningsrundorna). =)

2009-01-22 @ 19:32:53
Postat av: Magnus

Skulle aldrig i livet få för mig att spåra i flexi. Sen har du en ny fin spålina som du kan använda. Använd handskar om den skär lite.

Du får ju skaffa lite tyngd bakom spårlinan så du kan bli ett bra ankare;)



Ha det gott så hörs vi



//Magnsu

Postat av: Anonym

Fryst färskfoder är kanon, har själv handmatat med torfoder + cremfrach för att inte bli anmäld för djurplågeri och vanvård.

men Nordichundfoder löste problemet, nöt och vom.

lycka till med svarten. Ha Ha så Den tandlöse stiger i graderna för varje timma. (kul)

2009-01-22 @ 19:59:30
Postat av: Zarih

Ramlade in på den här sidan och fick mig ett gott skratt. Härligt skrivet och visst är det underbart med hundar med egen vilja? Fortsätt i samma stil!/ en som också ägt en "jaktvillig" hund.

2009-01-22 @ 22:56:08
Postat av: Sanna

Flexikoppel är djävulens påfund! :0)



Började misstänka att lakritstrollet hade tagit Husse ut på nya älgjakter när uppdateringen dröjde :0)



Aptiten kommer nog ska du se, ge det lite tid bara. Ser med spänning fram mot nästa uppdatering. Jag skrattar högt nästan varje gång!

2009-01-23 @ 07:40:19
Postat av: Jenny

Det är mina familjemedlemmar som råkar ut för dina manipulationer med Geten för att vinna. Ska jag be dem ta det lite lugnare så får du vinna på egen hand och jag slipper oroa mig för att min man och son blir justerade på träningarna? För övrigt så verkar han galen Svarten, men du får säkert fason på honom. Du kan ringa mig om du behöver "tyngd" bakom spårlinan - jag måste vara ett oslagbart ankare som jag ser ut. Trevlig helg!

2009-01-23 @ 15:11:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback