MER TAM ÄN VILD...

Livet har återgått till det normala. Vårat nytillskott, Svarten, visade sig vara mer tam än vild och efter prövningar och tester så fick han vända åter till Försvaret. Den Svarte saknade tillräckligt med kamp och visade lite brister i miljöer så det blev inte riktigt bra.... Så från att ha haft fullt upp med att hålla reda på nytillskottet så slipper vi nu allt ansvar utan glider runt i glass o ballonglandet med den gamle Schakalen. Det som jag kan sakna är att få åka å träna varje dag så som jag kunde göra med Cruse. Arek kan ju allt så det känns lite "overkill" att hänga i dressyrhallen hela dagarna även om Gammelgeten nog uppskattar den aktiviteten oxå.

Jag o Geten har ju jobbat tre helgkvällar nu och även där har det varit katastrof. Så lite att göra att jag fick känslan att min polisradio ballat ur alternativt att jag transporterats ut till en stad i fantasilandet där brott ej belönas. När det är så där lugnt så suger det att sitta still i polisbilen utan chans att idka hjältedåd. Som en bonus i eländet så har det ta mig f-n regnat varenda pass åxo, så Husse har väl inte direkt studsat ur bilen för att ta en liten spontanpromenad heller. Näe! I stället har jag och Geten roat oss med att träna lite knark och vapensök. Geten är ju besatt och dominerar ju arenan när sådana tillfällen bjuds.

För att inte Schakalens urinblåsa skulle explodera så var vi ju även tvungna att rasta en sväng. För att göra promenaderna lite roligare så åkte vi till en träningsanläggning där man i vanliga fall körde Agility. Tog med mig min lilla ponny, Arek, och lät honom prova lite av dom tillbehör som arenan hade att erbjuda. Min gode vän var inte sen att pröva sakerna och då med lite olika resultat:

Balansplankan: Full fart ut på den hala plankan och då helt ovetande om att den var utformad för att vicka när man nådde halvvägs. Lagomt överraskad föll geten av. Nervöst slickandes runt munnen fick han göra omprov och här kunde man se att ålder och erfarenhet är en fördel. Detta då Geten nu tog det avsevärt lugnare och i stället stapplade över till andra sidan.....

Hopp över hinder: Ett moment som Arek kände igen. Hoppen anpassade för små, små hundar alternativt ålderstigna Schäferhundar. Arek fann stort nöje i dom små kaninhoppen och belönade sig själv med att slita upp ett avloppsrör för att kampa med... Efter viss förvirring, yrsel och trolig träningsvärk så hade den stele i alla fall passerat förbi alla dom utställda hoppen.

Serpentinen: Uppställda pinnar som i en slalombana. Slalombanan byggd för blixtsnabba små hundar av typen Border Collie. Nu äntrade en tandlös, åldrig, höftfels och spondylosstinn hårboll den banan. Här kunde man se att typen av idrott tilltalade Arek eftersom han for runt i slalombanan med smidighet och snabbhet som en värsta unghund. När yrseln lagt sig så drog han upp nästa avloppsledning och firade sitt fina Agilitytest med kamp och bitlekar.

Avslutningsvis fanns en ställning med ett bildäck i. Meningen var nog att hunden ska hoppa igenom däcket och därefter inkassera berättigade applåder. Avstod detta med risken för att den halvfete Arek skulle fastna i däcket. Ville bespara honom förnedringen att som livsfarlig polishund få begära biträde med att åla sig ur sin ofrivilliga gömma....

Tror ändå att Arek uppskattade rastningsrundan. Inte som att fånga, bita och förnedra kriminella, men ändock som ett trevligt avbrott....

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag tror att alla hundar gillar agility. Det är ju kul att busa och få beröm för att man gör det :0)

2009-02-09 @ 18:36:55
Postat av: Madde

Kennel qurare har en hanvalp kvar på som är snart 6 månader! kanske kan vara ngt för dig att kolla på!

Postat av: Anonym

Vad synd att den snygge svarte inte klarade sig för Husses stora krav.

Krav nr1 är väl att man kan ha en så pass vuxen hund i möblerade rum. Ska bli spännande att se vem som blir nästa aspirant på att få chansen att ta över getens arbetsuppgifter.

2009-02-09 @ 21:39:46
Postat av: Jenny

Men då, jag höll ju tummarna för att Cruse skulle vara perfekt... :(



Nåja en vacker dag så kommer din perfekta partner dyka upp.. =)

2009-02-10 @ 12:50:48
URL: http://veela73.blogg.se/
Postat av: Anonym

Trist, Molars har en L-testad hane till salu för polistjänst. Klar att tas i tjänst direkt eller vad det nu stod på deras hemsida. Men han är 3 år gammal, och det kanske är för gammalt för dig? Gissar att det inte är planerat att ta den nya i tjänst förrän nästa år?

2009-02-10 @ 20:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback