NYA ARBETSTIDER....

Har ju levt ett rasande bra liv vad gäller arbete i kombination till ledighet. Har haft hur mycket ledigt som helst, men har tyckt att det inte är mer än rättvist då vi sliter ut vår kropp med tuff skiftestjänsgöring. Nu är glamourdagarna dock över för från och med denna månad så börjar vi köra lite hårdare kan man väl säga.... Det som strular till det är inte att vi skall göra lite extra timmar. Näe! Det som förstör det hela är att det är så lång vilotid mellan passen. Det gör att vi måste jobba fler dagar, fler pass, men ändå med skiftestjänsgöring. Denna vecka till exempel jobbar jag 7 dagar i rad. Nästa vecka jobbar jag fem dagar i rad och så där verkar det rulla på...... Helt okay om man bara hade jobbet att bry sig om, men har man familj och fritidsintressen så blir det struligt.....

Man ska väl inte klaga ändå! Har ju faktiskt ändå ett jobb!!! Fast å andra sidan vet man ju inte hur länge man har det kvar heller. bonusen i polisens tjänst är ju att du oftas skall fatta viktiga och avgörande beslut under tidspress. Något som vi måste besluta om på två sekunder skall sedan redas ut i domstolen under flera dagar.... Ofta blir det så att om vi gör fel och döms för felet så är risken för att få sparken klart överhängande.... Men nu har jag ju faktisk jobbet kvar och får väl njuta så länge det varar....

I dag har vi haft dressyrdag. Jag och min gode vän, Arek, har tränat på munkorsstötarna. Det var ju det vi hade kvar efter tjänstbarhetsprovet. Geten var het idag och stötte faktiskt riktigt bra. Däremellan har han bjudit mig på ett långspår också. Spåret var enligt uppgift en km långt, men när jag kom i mål så visade GPS på 2.5 km. Det var lite struligt ett tag så det är väl inte omöjligt att min fyrbente vän drog iväg på ett litet "utökat" spårsök. Till slutet kom vi alla fall så helt galet blev det nog inte...

I övrigt så har Arek fått beteendet av en unghund. I dag har han skuttat hej vilt, jagat fåglar över stora ängar, lekt med leksaker, inbjudit andra att delta i hans lek samt ställt upp till 100 procent då vi gjort lite övningar. Arek har även gjort omprov i hårda spår. Det vill säga att han skulle klara ett spår på asfalt eller grus som var ca 200 meter långt. Geten var het! Spårade grymt bra och fick betyget 10 i upptaget av spåret samt 9 på själva utförandet. Det kallas också "mycket väl godkänt".

Vi har ju inte bara lekt själva utan har faktiskt hjälpt andra lite också. Bland annat hjälpte Husse en annan hundförare med ett civilsändande. Det går till så att föraren skall anropa en figurant med skyddsarm att stanna. Därefter skickar han sin hund, men Husse gjorde som föraren sade och stannade i god tid. Hundens uppgift blir då att stanna intill och skälla där tills föraren kommer fram.

Problembild: Hunden hyser sedan tidigare agg mot Husse. Typ hatar Husse!

Eftersom hunden ändå sedan tidigare är godkänd i momentet så tog jag för givet att fyrbentingen skulle fullfölja Rikspolisstyrelsen föreskrifter och då stanna i god tid. Därav intog Husse en något nonchalant hållning med blicken mot fjärran. Hunden, ca 42 kg tung, satte av och kom väl uppskattningsvis upp i ca 50 km i timmen. På grund av krångel i hjärnstammen så intog fyrbentingen ej bromsläge utan fullföljde bettet i samma hastighet som innan. Det enda jag minns från det att ligamenten i ryggen och höger arm förlängdes med ca 20 cm är ett dovt morrande....

Hundjäveln gjorde inte en tendens till att bromsa utan for med full kraft in i Husse. Rygg och arm töjdes ut och vilken kotknäckare som helst hade slickat sig om munnen för att få en sån kund på sin brits. Fuck vad ont det gjorde.... Ägaren till hunden, tillika maktlös för tillfället, skrattade skrockandes till en början, men föll sedan in i vad som kan beskrivas som skrattkramp..... Han verkade uppskatta den halvfeta hundens tilltag....

Förväntar mig en viss träningsvärk i morgon, men är fortfarande glad att jag överlevde.....

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Nena

men Husse.. har du inte varit scout??

Be prepared... :0)

Postat av: Linda & Lallo

Ja vad skall man säga om nya avtalet .... skit ! rent ut sagt ....



Jag antar av ovan text att ni nu får jobba ett år minst till tillsammans, grattis !



Tackar som andra för en underhållande blogg ...



Mvh Linda, fd ruggugglan på OLKC, som numer befinner sig på planen bredvid er ute i skogarna i Södertörn ..... (bytt arbetsgivare, bla för nya arbetstidsavtalet)

2008-10-03 @ 09:30:38
URL: http://www.lallo.webb.se
Postat av: Jenny

Du får väl lägga in en fikarast till ( eller två kanske? ) så du klarar passen framöver. Tänkte baka kanelbullar i morrn ( kanelbullens dag ) så ta en prommis förbi framåt em så kan du och geten få smarra....

2008-10-03 @ 09:40:10
Postat av: Sanna

Hur gör du för att alla andra hundar utom geten ska ogilla dig så skarpt? Jag måste säga att det väcker viss förundran :0)

2008-10-06 @ 00:46:03
Postat av: Marianne

Hejsan!

Fick länken hit av Virrig (AH). En väldigt intressant blogg du har. Kul kunna följa ett PH-ekipage i vardagen och arbete.

Jag kommer garanterat följa er framöver här uppifrån Norra delen av Sverige.



Ha det gott!

Mvh Marianne

2008-10-06 @ 01:13:04
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback