MARDRÖMMEN LEVER VIDARE...

Trettiotretusen kronor utlagda på 945 an och detta innan besiktingsdagen... Fixade det sista innan dagen D genom att laga ett antal lampor som släckts ned precis in samma stund som jag var på väg till domen. Denna gång lurade jag bilen. Innan har det varit så att jag befunnit mig vid besiktningsstationen, dragit ut min nummerlapp och förstå DÅ upptäckt att några lampor plötsligt slutat att fungera.... Nu var jag beredd och gjorde kollen någon timme innan varvid jag gick som vinnare ur just den duellen med bildjäveln. Hade ju veckan innan upptäckt ett missljud och det kostade mig tretusen spänn eftersom bromsarna fram ej existerade längre.... Det enda jag nu var orolig skulle kunna ställa till det var ett bilbälte som vägrade rulla upp sig. Gissade på att jag skulle kunna lura besiktningsgubben och klara mig undan ändå....

Anlände till besiktningen precis i tid. Brukar ju aldrig komma in i tid utan får alltid sitta och vänta en halvtimme. Man kan ju inte direkt slappna av heller eftersom man måste dårstirra på tavlan som talar om när just JAG ska köra in. Tittar man bort en 10 del så kan man ge sig fan på att numret blippat förbi.... En halvtimmes dårstirrande känns ju alltså som väldigt påfrestande och uthållighetskrävande. Men nu, plötsligt verkade allt ha vänt, så kom jag in efter typ 30 sekunders väntan. Körde fram till den humorlöse besiktningsmannen och meddelade honom att det var bästa att undvika lastutrymmet om han inte älskade närkontakt med hundar.... Utan att röra en min visade den humorlöse in mig i spiltan bland alla dom andra förväntansfulla bilägarna... Samtliga har samma beteende i detta utrymme. Man står och dårstirrar mot sin bil och försöker avläsa huruvida man skall få åka kommunalt därifrån eller om man faktiskt ska få godkänt.

Bestämde mig för att slappna av och läsa en tidning, men höll samtidigt järnkoll på var i lokalen min bil befann sig. Shit va snabbt bilen for fram i riktning mot utgången. Det är ett grymt bra tecken när kollen går snabbt. Inom 5 minuter så drog den humorlöse ut med bilen genom garageporten och då är det bara tutkontrollen kvar. Jag kommer att bli godkänd.....

När den humorlöse vinkade fram mig för äran att få betala för denna pressande situation så kände jag mig säker. Orangutanggången mot kassan och ett självsäkert flin. Den spåniga frågan om allt gått bra och det alltid lika tråkiga svaret.... NEJ!!!!

Vadå nej? Den kaxiga gången försvann och Husse hade numera kutrygg och talsvårigheter. Men! Men! Orden grötade sig i munnen.... Den tidigare humorlöse mannen sken upp och lät meddela att Husse måste komma tillbaka när han lagat diverse brister och fel....Kände spontant att jag ville kicka honom till månen, men eftersom jag har en undvikande stil i konflikthantering så svalde jag hans hånfullhet och ålade upp det numera välanvända VISA kortet....

Fuck! Bara att åka direkt till verkstaden och beställa tid. På grund av att det blivit fel på värmardjäveln i bilen så höll jag ju på att koka bort under resan dit. Blir så sjukt varmt i bilen och impulsen blir alltid att klä av sig och hänga halvvägs ut genom rutan för att inte smälta bort. När jag sedan står på verkstaden och förklarar bristerna från besiktningen samt problemen med hettan i bilen så brister verkstadsmannen ut i gapskratt.... Förklarar för honom att anledningen till att jag är som en kokt kräfta i ansiktet inte har att göra med att jag somnat i solariet utan för att NI RERARERAT BILEN LITE FÖR BRA FÖRRA GÅNGEN! Jag skulle bara byta värmeventil! Inte ha tropisk värme hela tiden.....

Verkstadsmannen flinade gott och lät meddela att Husse numera, på grund av sina regelbundna besök, fått en personlig meck. Jo ja tackar ja.....

Nu kan väl för f-n inget mer gå fel med bilen?

Husse


Kommentarer
Postat av: Bella

hahahaha jag skrattade gott under hela inlägget =D skadeglädjen är den sanna glädjen ^^

näe men hoppas att allt ska funka nu för dig , men roligt var det iaf =D

Postat av: Ola S

Hehe.. bildj*lar krånglar alltid.. Och dyrare blir det för varje gång.

2008-11-12 @ 18:44:34
Postat av: Sofia, Ludde, Bonzo

hehe, ja... de e konstigt detta.. men jag känner igen syndromet! =) så fort bilen e lagad så kommer nya fel upp... dags för dej att byta bil verkar din familj tycka.. och jag kan nog kanske säga att de kan va ett bra förslag!!

Skaffa ett eget exemplar av er "blåa bil" som du gillar å gasa å köra lite rally med på arbetstid =)



//Sofia.

2008-11-12 @ 20:38:23
URL: http://sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Sanna

Hate to break it to you - mer kan gå fel...



Som stolt innehavare till en 745a kan jag meddela att dessa två bilmodeller är fullständigt jinxade. Mitt kära åkdon har precis som ditt en förmåga att aldrig gå igenom besiktningen och varje gång är det ett ännu mer fantasifullt fel som ingen någonsin har hört talas om. Jag har numera klippkort på 3 olika verkstäder, en bildelsaffär samt en bilskrot när det kommer till delar som är alldeles för dyra för att köpa nya till en så gammal bil.

2008-11-13 @ 00:45:11
Postat av: Johanna,Trix,Marco

Hejsan! Nu har jag läst en del i din blogg, det fick bli nattboken. Skrattade gott åt bullpåsen som det låg andra saker i. Du verkar har en MYCKET trevlig kompis med fyra ben. Lycka till fram över och framför allt med den bilen:) Ha det gott i höstrusket // Johanna

2008-11-13 @ 00:57:36
URL: http://www.matrixrottweiler.se
Postat av: Magnus o Alma

Kära vän

Min bil är fortfarande tillsalu och kan till och med levereras till din adress. Sugen ;)



Ha det gott



Vännen i Skåne

2008-11-13 @ 03:41:51
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se/
Postat av: The Legend

The Legend tycker att Husse nu är värd en ny bil.

The Legend läser om bilbesiktningen men kan inte riktigt sätta sig in i situationen då The Legend senast besiktade en bil 1987.

2008-11-13 @ 08:15:00
Postat av: Sanna

Vad var det jag sa! Det är hela tiden något nytt med 745/945....



http://sannas-liv-leverne.blogspot.com/2008/11/helvetes-fyll-i-med-alla-fula-ord-du.html

2008-11-13 @ 08:39:26
URL: http://sannas-liv-leverne.blogspot.com
Postat av: Anna

Alla vet ju att besktigningsgubbarna inte är att lita på, när de hittar fel så gör de det bara för att jävlas. Går bilen igenom på 5 minuter kan de omöjligt hunnit hitta på fel som inte existerar. Min förra bil tog gubben 25 minuter på sig för att verkligen leta fram fel på - fel som inte fanns enligt Volvo när jag sen lämnade in bilen efter besktigningen. Dessa fel som bes. gubben hade hittat på skulle ha hållit minst fem år till utan att bytas. Fast det är ju förståss en viss skillnad på V70 och äldre modeller. :P

2008-11-13 @ 21:04:39
Postat av: The P

Stackars husse!

30 000 är ganska mycket på en gammal Volvo...;)



Men det finns grader i helvetet också!



Känns det lite bättre om jag påpekar att du iaf troligen inte har ett läckande villatak som behöver läggas om á ca 100 000?

Eller en nyare bil som inte varit på service de senaste 5000 milen och där servon är har gått sönder...? Vågar inte ens ringa och fråga vad det kommer att kosta.



Jag kör det gamla vanliga tricket, "stoppar huvudet i sanden" ett tag till:)



Ha det.

2008-11-13 @ 21:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback