EXI....T!

Efter tre härliga helgnättar i rikets tjänst och med en hund som var het som en upphettad kamin så var i dag tillbaka i vardagen.  Trots dassigt väder så hade vi en hel del lyckade jobb och som vanligt tokiga påhitt från den ludne. Han är sjukt initiativrik och grymt härlig att jobba med.  Ena stunden kan han leka med barn, spela fotboll och äta på gosedjur. Att därifrån få honom till att bli ett vildjur som kastar sig ut i kopplets längd för att bita, görs med ett enkelt handgrepp eller en simpel arg blick.... Det är det som gör honom så suverän. En härlig familjehund i kombination med en riktig känsla för hur en snuthund ska va...

I dag var dressyrdag och den var uppdelad i tre delar på Husses agenda. Först ut var morgonhockeyn. En timmes härlig kamp tidigt på morgonen. Därifrån snabbt hem för lite frukost och varmt bad. Under denna tid så hade lilla snälla sambon passat på att rasta vargen inför dagens övningar så nu var det bara att dra iväg till dressyrplatsen.

Del nummer två var inriktad på min gode vän Arek. Han skulle få en dos av lydnad, skyddsarbete samt personsök. Lydnaden var nummer ett på hans program och då gemensamt i grupp med dom andra hundförarna. I dag hade vi en rolig instruktör som bjöd på lite annorlunda moment. Här ingick att sitta, ligga, snurra, hoppa och andra allmänt förvirrande moment. Då pratar jag inte om hundarna utan detta var för oss hundförare....

Geten var het! Han älskar lydnad, men verkade i dag ha svalt en visselpipa. "phi!, phi!, phi!" lät det från hans hals mest hela tiden. Trots hot om pussar, ryck och slag så verkade han oberörd av detta. Troligtvis märkte han väl inte alla mina arga blickar på grund av sina starriga ögon. Men han tycker det är så roligt.....

Moment två för den ludne var personsök. Först hjälpte vi några andra ekipage genom att gömma oss i skogen. Att vänta i skogen är tråkigt.... Det enda som är roligt med personsök är när man får aktivera sin egen hund. Nu hade flera ekipage kört så nu var det äntligen dags för hårbollen Arek. Han är rätt bra på detta moment så jag såg fram emot en rätt avslappnad övning där Arek mest skulle få ha kul. Lagom tills jag skulle hämta Arek så blev det en biljakt en bit ifrån. Gissa vad som prioriterades? Att Arek, 9 år, skulle få vinna sin leksak eller att samtliga hundförare drog iväg för att om möjligt få vara med på biljakt och eventuellt hundbett?

Ni gissade rätt! Två sekunder senare var Arek, Husse och två instruktörer kvar. 30 sekunder efter detta var endast Husse och Arek kvar..... Tog i stället ut Arek och promenerade längs med sökstigen och det verkade vara lika kul för Arek det. Arek for ut i egna sökslag på dom ställen där gömmorna tidigare varit. Så till slut hade även Arek gjort någon form av sök fast då utan figurant. Vinsten blev att jag sulade lite snöbollar på den gamle....

Den tredje delen för dagen handlade om att jag skulle få låna unghunden exi igen. Prinsessan hämtades upp och Arek lades på meditation. Förra gången så visade prinsessan att det fanns lite bra egenskaper där. I dag ville jag se att hon växt på sig lite och om möljigt fungerade ännu bättre. Det gjorde hon! Exi klarade miljöbitarna mycket bättre idag så där fanns det hopp. Vi var även och lekte lite i dressyrtältet och fast det fanns mycket störningar där så lekte hon och kampade mycket bra med Husse. Hon genomförde även ett par riktiga fasttagande så jag kände tillförsikt....

Då blippade mobilen till och jag hade fått ett SMS. Läste sakta och tårögt då det gällde just min nye vän Exi, alias Prinsessan. Hennes röntgenbilder hade kommit idag och det gick som vanligt åt hel---te! Exi klarade inte polisens krav på hur bilderna skall falla ut, så nu är hon finito..... Så djävla typiskt, men jag verkar ha blivit som en robot när det kommer till hundar. Utan att blinka så åkte jag tillbaka med hunden... Fuck va hård jag blivit!!!!

Drog tillbaka för att genomföra skyddspasset med Arek. Var lite sorgsen när jag anlände, men när jag öppnade bakluckan och såg den 9 åringa unghundens förväntan. Ja då vart Husse glad igen! Full fart in i hallen där Arek genomförde ett pass med Husse som bihang....Det kommando som frekventerade övningen mest var: Loss då för f-n Arek! Loss! Skämt åsido! Arek var, något förvånande, faktiskt riktigt lyhörd....

I morgon är det kvällspass så då är förhoppningen att min ludne vän ska få axla hjälterollen igen. Gärna då genom att spåra upp någon flyende person.... Jag önskar följande jobb för att passet skall falla ut till belåtenhet:

1 Biljakt - gärningsmannen flyr, men blir uppspårad efter 5 km av Arek och hans Husse.
2 Eftersök av försvunnen person. Anträffad efter 3 timmar i skogen och då av att Arek vindar in den försvunne.
3 En klass av blivande sjuksköterskor som vill klappa Arek och hans Husse.
4 Ett knarksök där.... NOT!!!! Det får inte vara med på listan....
5 Kungen tappar sina hemnycklar - Arek anträffar dom efter ett saksök utanför älskarinnans bostad. För att förhindra ryktesspridning så bjuder Kungen Arek och hans ödmjuke Husse på resa till varmare klimat.

Allt kan väl inte falla på plats, men en 2-3 av punkterna borde ju kunna ordnas.....

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Louise

Jisses va jag skrattar då jag läser din blogg och jisses vad jag förstår vad du menar med att bli hård! Jag har precis gått igenom mitt livs största pers då jag (vet inte varför) men låtit min absolut bästa hund genom tiderna gått igenom L-test med bravur och dessutom gått med på försäljning av densamme. Tre hundar har jag haft innan och älskat och jobbat upp för att sen få beskedet att lederna varit åt helvete. Hade jag inte redan haft köpare på min unghund skulle jag velat att du provade honom för han är underbar på alla sätt. Men har du ingen klar till nästa år så hör jag av mig då jag har smått på gång. Tack för en härlig blogg och många goda skratt/Louise

2008-11-26 @ 22:29:04
Postat av: Sosso, Ludde & Bonzo

Nämen.. va är de detta.. vicken osis!!

bara hoppas de kommer nån ny arvtagare med bra leder..!

Postat av: Magnus o Alma

En liten fundering bara.

Då det skrivits var dag nu i flera dagar så känns det som Herr Husse o Arek ändå ska vara med i Blogg-SM. Har jag fel? Tror inte det, nej



Lycka till



Magnus o Alma utan blogg

2008-11-26 @ 23:59:31
Postat av: Peter

BÖrjar faktiskt tycka lite synd om dig Husse, och ditt missflyt i att hitta en ny hund. Men som min sambo brukar säga "Det finns en mening med det också". I ditt fall kanske det är så att trafikpoliserna behöver förstärkning och att det blir ditt kall fortsättningsvis...........:o). Nä skämt å sido jag hoppas verkligen att du hittar en hund snart.

2008-11-27 @ 14:15:34
URL: http://www.brukstorpets.se
Postat av: Linda & Lallo på andra sidan halkbanan ..

Nä nu jädrar ... nu kan jag inte vara tyst längre ... herrn kanske skall prova en IKEA schäfer, thihiii ;) våga vinna leeeerrrr



// L:en

2008-11-27 @ 14:54:03
URL: http://www.lallo.webb,se
Postat av: Vinterkärringen

Sån osis med hennes röntgenutlåtande. Men du vet, den som väntar på nåt gott..... Rätt som det är dyker rätt hund upp, kanske inte ens är en Schäfer då!

2008-11-27 @ 18:47:11
Postat av: Anonym

Trist med Exi, går nog bättre nästa gång.



Magnus; sssch... det är bra om de skriver varje dag vet du. ;)

2008-11-27 @ 19:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback