LADDAD VAR NAMNET...

Som två små barn inför julafton stod vi och väntade på att få åka ut i vår fina polisbil. Geten och jag var laddade till tänderna efter vårt träningsläger och nu stod ett par arbetspass på tur. Självklart hoppades vi på många jobb och gärna då hundrelaterade. Nattpasset började i ett rasande tempo. Full fart ditåt och sedan full fart åt andra hållet. Tyvärr fick Arek aldrig chansen att visa hur mycket han lärt sig under träningslägret. Det blev mest att skälla hotfullt åt folk, men vid ett par tillfällen fick han i alla fall visa upp sig.

Inbrottslarm. Flera bilar på väg och så även vi. Man hade sett flera personer gå in på ett bygge och nu misstänkte man inbrott. Geten och jag parkerade på långt håll, smög oss fram som ett par indianer på jakt efter vårt byte. Från håll såg vi båda att det rörde sig på området varvid vi hukade oss och öste på med snabbare steg....

Då vi kom fram så observerade vi att det var en polispatrull som stod uppkörd vid entrén. Inne på området stod två poliser med tända ficklampor.... Kände att jag blev aaaaaaningen förbannad över deras aproach! Frågade lite fint om dom visste att hundpatrullen skulle komma dit? Jorå!!! svarade grabbarna glatt! Varför i helvete har ni då kört fram polisbilen ända till dörren och därefter vandrat in på området som två clowner? Grabbarna blev lite stötta över mitt aggressiva beteende, men det är faktiskt så att dom förstör hela söket när dom vandrar in med färsk vittring. För att inte nämna följande:

1 Vem ser/hör vem först? Om poliserna kör fram bilen ända fram till området, vem hör då vem först? Min gissning är att tjuven helt klart hör polisbilen sladda in på området.

2 Om poliserna sedan vandrar in på området med sina tända lampor i stället för att bevaka utsidan tills förstärkning kommer. Vem tror då att tjuven hoppar ut på ett annat ställe?

Orkade inte skälla mer utan drog från platsen efter att vi gått ett varv därinne. Har väl fått två nya ovänner i alla fall....

Därefter vidare till ett vackert centrum söder om stora staden. Skottlossning vid festlokal och vi var först på plats. Vi fick det utpekat att gärningsmännen, ca 10 st, försvunnit bortom hörnet och där hörde vi röster. Jag, geten och en kollega till sprang ditåt och observerade tre personer. En av dessa höll en kniv i högsta hugg varvid vi ämnade agera mot denne.

Arek vaknade till liv, försökte ta sig fram till knivmannen som nu såg aningen besvärad ut. Knivmannen blev mycket passiv varvid jag och Arek stannade ett par meter ifrån. Då kom överraskningen. I alla fall för mig. Geten hade redan sett rusningen som kom och gjorde ett mycket bra bitförsök i ryggen på poliskollegan. Kollegan sprang fram mot knivmannen, men korsade samtidigt Areks väg. Geten tog tillfället i akt och kastade sig för att bita den förbispringande mannen.... En liiiiiiiteeeen bit ifrån ryggen stramade kopplet till och geten bet rakt ut i luften i stället.... Geten gjorde inte fel utan uppfattade nog det hela som ett angrepp mot oss....

Allt löste sig dock till det bästa....

Därefter vidare till ett par jobb där geten aldrig behövde användas. Hem för att vila och sedan tillbaka för kvällspasset. Rivstart igen då en mopedist krockat med en bil. Mopedföraren ville ej göra rätt för sig utan sprang från platsen. Han blev upphunnen och ett bättre slagsmål inleddes. Jag och geten var först på plats. Geten fick sitta kvar i bilen medans Husse fick ta för sig i brottningsmatchen. Det hördes kraftigt missnöje från fyrbentingen, men han kan ju inte få vara med på alla jobb.....

För att knyta ihop säcken så fick geten hjälpa till med ett saksök på platsen. Det saknades ett par mopednycklar och uppgiften för vår vän blev att leta reda på dessa. Nosandes som ett tryffelsvin drog han iväg in i skogsområdet. Letade och letade och fastnade till slut vid ett stort träd. Geten försökte gräva sig under trädets rotsystem och då han var halvvägs borta så kände jag att det nog var dags att stoppa honom. Tittade under trädet och såg bara en pinne. Ja! Ja! tänkte jag! Han vill leka med pinnen. Tog fram den, men då tittade han på mig som jag var helt dum i huvudet....

Knuffade undan mig och grävde sig ännu längre in under trädet. Då endast en tredjedel av schäfern syntes så började jag fundera på om han hittat en knarkgömma. Tog bort honom och ålade mig in under trädet. Började rota bort mossa och löv och då såg jag vad geten nosat upp.... - Mopednycklarna! Hur i tusan dom hamnat så långt under trädet är en gåta, men grymt bra jobbat av fyrbentingen måste jag säga.... Efter jubel, kramar och lek med pinnar så fick han ånyo hoppa in i bilen....

Lite knarksök i lägenhet och sedan behövde man hjälp efter en misshandel. En nedslagen och medvetslös man. Då första polispatrull kom till platsen så löpte gärningsmannen rakt ut i klorofyllen. Vi var där rätt snabbt och Geten drog med Husse på en bättre löprunda i skogen. Efter uppmjukade ljumskar och lite vrickade fötter så var vi ute på asfalten igen. Geten drog vidare genom industriområden och villaområden. Efter lite kämpande och med en väldigt lång tunga så vann geten ännu en match..... En gripen och införd till polisstationen. Bra jobbat Arek!

Allt som allt en rätt bra arbetsperiod av en mycket laddad Arek. Nu vilar vi lite sen kör vi igen....

Må gott!

Husse


Kommentarer
Postat av: Magnus o Alma

BRA jobbat Arek. Håll koll på buset.

Ha de gott

Postat av: Eva-Maria

Bra jobbat! Rätt att tukta dem mindre kompetenta som inte har rätten till hund =)

2008-05-05 @ 18:50:09
URL: http://toys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback