DÄR FICK MAN SLITA....

Jag är inte bara polis, hundförare och familjefar. Är ju även fotbollstränare till ett gäng 13 åringar vilket förpliktigar en hel del ansvar. Målet är att så många som möljigt ska idrotta i stället för att att driva runt på stan och hitta på trubbel. Hittills har det gått galant, men det har krävt sin tid och engagemang. Nu har grabbarna nått upp i åldern att rösten börjar dela sig och gå i olika tonarter. Kropparna växer, men hjärnan hänger inte med. Här finns initiativ och engagemang, men oftast bara så långt som den genetiska hormontrappan når. Den farligaste lockelsen hittils har visat sig vara det motsatta könet. Tack vare denna uppfinning så har pojkarna börjat känna efter lite mer om man har "ont", "läxor" eller andra göromål. Detta ställer krav på ledarstaben inom fotbollslaget och då på så sätt att vi hela tiden måste ligga ett steg före grabbarnas hormontrappa.

Ett sätt är ju att göra roliga träningar och samtidigt ha militärisk disciplin!

Då det ånyo var dags för träning så var lockelsen konstgräs och löftet om att få spela lite tvåmål i slutet av träningen. Ville man så får man även ta med den förbjudna lockelsen (brudarna) som publik. Detta kan ju göra att intensiteten på träningrna stiger eftersom varje brunstig liten tjur vill visa groupiserna vad man kan.....

Då lade sig vädergudarna i och skickade ned värsta snöovädret. Shit! Vad att göra! Jo! I stället för att ställa in träningen så ramlade en idé ned från fysgruppens del i hjärnan. Husse kan ju skotta fotbollsplanen ren från snö!!! Vilken bra idé tänkte jag. Drog upp till träningen 5 timmar innan start för att känna lite på snön. Tanken var att jag skulle skotta halva 7-mannaplanen nu och resten strax innan träningen. Lånade stora snöskyffeln, brottade in den i bilen och drog till arenan. Brottade ut skyffeln igen och släpade den mot den nu snöfyllda planen.

Då dök lilla sambons arbetskamrater upp i en polisbil. Förklarade att grabbarna betalt medlemsavgift och att dom därmed har rätten att spela boll. Poliserna såg frågande ut, men också lite ansträngda över den dåliga luft som nu briserade i närområdet. Jag hade nämligen inte sett polisbilen komma och då jag släpade ut den tunga skyffeln så gjorde ansträngningen att jag råkade släppa lite gas..... Aerosolen, och dess doft, kommer jo ofta lite i efterdyningarna. Detta i sin tur gjorde ju att ordningsmakten drabbades. Jag vill därför framföra en ursäkt till poliskvinnan X och dennes kollega Y.

Då jag äntligen fått ut skyffeln på arenan så kunde jag se att snötäcket var ca 5 cm tjockt vilket borde göra detta snabbjobbat. Poliserna X och Y stod kvar och kollade då jag körde igång. Tyckte troligen att jag var lite knäpp även om dom aldrig sade det. Tog sats med det första spadtaget och HELVETE vad tungt det var......

Det visade sig vara blötsnö och varje spadtag kändes som om jag lyfte upp hela Antarktis. Kände direkt att det här kommer att bli slitsamt och jag fick inte fel.... Kunde ju inte ge upp när jag brett och vitt lovat att grabbarna skulle få spela boll. Ville ju inte heller att dom bara skulle få röra sig i en liten kvadrat á 2 x 2 meter....

Efter 4 timmars non-stop skottning så hade ytan blivit så pass att man skulle kunna genomföra ett träningspass. Ytan var ca 45 x 40 meter och jag började känna mig smånöjd. Då överraskade Gud mig med en liten snöby. Liten och liten förresten! Det snöade så jävligt att jag var tvungen att börja om från börja igen. Under timmarna som gått så hade det även blivit lite kyligare. Detta i sin tur gjorde att den sista snön som kom frös fast i konstgräset. Detta i sin tur innebar att jag fick slita som värsta galärslaven för att få bort den snöskorpan.....

Efter sammanlagt 5 timmars skottning så var planen spelduglig igen. Grabbarna vandrade in på arenan och kunde genomföra ett träningspass. Kylan gjorde dock att alla brudar höll sig hemma. Sorry grabbar!

De ödmjuka grabbarna tvingades att tacka coach 2 för skottningen och då av coach 1. Grabbarna förstod nog inte att jag tappat 9 liter vätska ur denna redan späda lilla kropp. Allt för att dom skulle avhålla sig från alla synder som samhället i övrigt har att erbjuda....

Jag förstod ju att denna fysiska aktivitet skulle straffa sig och jag fick inte fel. Redan på kvällen började "influensakänslan" smyga sig på. Ont i lederna, vek som en åldrig pensionär och skör som en Kinavas. My god! Nu ångrar jag mitt ingrepp och försök att styra över årstiderna....

Ha en glad påsk!

Husse

Kommentarer
Postat av: Veronica F och hundarna

Hehe... Tur du inte bor här uppe. Till helgen ska det tävlas för oss. OCh då ska hundarna klara av platsliggning i snö, hitta vittringsapporter (små pinnjä*lar) i snön och hämta vanliga apporter samt metallapport (utan att fastna med tungan) i snö. Sen ska hundarna klara av att inte äta
snön och bli busiga i snön. Tuffa tävlingar i norr!

Vi har snö till mitten av aprill. :O( Ingen spårträning dirlkt helkler förutom på större skottade ytor eller vägar? Du känner dig inte manad till att komma och skotta några hektar i skogen åt oss så vi kan göra ett spår i skogen? *muahahahah*

Postat av: Anna

Jag tycker du var duktig med snöskottandet. Du kunde pausat och satt de uppenbart för tillfället sysslolösa poliserna på lite snöskottningsjobb också. Var säkert därför de tittade på dig - fanns inget bättre att göra just då. =)

2008-03-22 @ 17:38:15
Postat av: Magnus

Du är för snäll du.
Skotta planen till dem. Ett rejält fys pass för grabbarna om de hade skottat planen så de kunde träna. Mohaa

De hade varit trötta på kvällen och inte hittat på mer bus den dagen el veckan.

Lycka till med ev mer snöskottning.

2008-03-22 @ 17:41:09
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se
Postat av: madde

och jag som tyckte att det tog emot att skotta våran framsida, övervägde att be granntanten att skotta här med (hon är 80 - döden ngt så det kanske inte var så passande)

2008-03-22 @ 17:53:03
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Ola S

...är huvudet dumt får kroppen lida :D

Trevlig påsk

2008-03-23 @ 09:33:20
URL: http://ola-stein.se
Postat av: Nini

"Ont i lederna, vek som en åldrig pensionär och skör som en Kinavas"?
Det där är inte influensan, det är bara du som är otränad ;)

2008-03-23 @ 21:47:59
URL: http://badgirlnini.wordpress.com
Postat av: Lotta

Hallå Petta!
Du är bara fööör grym, vilket engagemang... Tänk om fler tänkte och gjorde som Du!! Vad skulle jag då göra ;o)

Hälsa familjen och fortsatt trevlig Påsk och hoppas kroppen värkt klart!

Ha dé gott
Lotta

2008-03-24 @ 12:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback