"SIGGE"

Ni har hört det förut! - Husse ska få ny hund! Alltid samma visa.... Husse glad, hämtar hund, hund jättefin, hund duger ej.... Husse arg!!! Allt från valp till unghund har prövats och alltid med samma resultat. Dom hånfulla kommentarerna har inte lyst med sin utevaro och ej heller denna gång. "Ska du förstöra en hund till nu?" Det var den sista av dom blytunga kommentarerna när jag nu fått reda på att jag skall få pröva en nu arvtagare...

Alla papper och nödvändigheter är inte klara så det är ännu inte till 100 procent klart att arvtagaren skall bli polishund. Jag måste dock säga att det låter lovande och vad jag har sett så finns här potential. Hunden, Sigge, är 11 månader gammal. Sigge är förtestad och enligt testledarna så var dom nästan lyriska över mini-schakalens uppträdande. Av någon konstig anledning kom dom att tänka på att Husse skulle kunna vara lämplig att vara ny vårdnadshavare.

Familjen tog en utflykt för att träffa vår nya hjälte. Han uppvisade ett trevligt intryck och var lätthanterlig och go. Vi gjorde inga större saker eftersom Sigge hade fullt upp med att slåss om en boll med sin hundkompis. Av det lilla vi såg så stod det klart att Sigge var intresserad av föremål, social samt vänskapligt inställd till barn o människor.

Bad om att få låna Sigge en dag för att leka och hälsa lite på honom. Det gick bra och idag var den stora dagen. Förväntansfulla så drog jag och Geten dit i vår fina polisbil. Mini-schakalen kom utstormande och vi passade direkt på att gå en liten promenad i närområdet. Mamman i huset såg klart lättad ut då hon lämnade över hunden. Därefter sprang hon tillbaka in i huset som för att undvika att Sigge plötsligt ville komma hem igen. (Tyckte även jag hörde låsregeln slå igen då hon stängde dörren)

Därefter drog vi till dressyrplatsen. Dags för Sigge att träffa Arek. Släppte Arek lös medans Sigge fick det fina flexikopplet. Arek sprang iväg, Sigge sprang iväg och Husse kunde knappt hålla emot när det kompakta lilla aset bestämde sig för att hälsa på Arek. Shit va stark han va!!!

Mötet gick bra och jag bestämde mig för att leka lite med Sigge på lydnadsplanen. Herregud! Hundjäveln var helt galen. Här fanns det motorer och energi. Han kampade i en brandslang så att jag släpades runt på gräsmattan. Shit! Han höll f-n på att slita armen av mig. Grät nästan glädjetårar.... Fick en snilleblixt! Jag lär in kommandot fot! Fel! Jag drog upp mini-schakalen lite i byte, lockade in honom till sidan och självklart ville han åt sin belöning. Husse dock blixtsnabb och drog bort belöningen, men glömde att det sitter kött bakom sin egen hand. Fuck! Va ont det gör att bli biten. Blodet sprutade och blåmärket lät inte vänta på sig.... Sigge lika glad för det...

Efter att ha torkat bort allt gräs från att ha släpats på marken, plåstrat om armen så var det dags att få in Sigge i bilen. Det var väl det enda av morgonens aktiviteter som gick normalt och bra. Dags för spår. Enligt tidigare ägaren så har han lagt ett par spontanspår till Sigge. Han kände att spåret var kanske det som kunde strula lite.... Jo tjena! Han spårade gudomligt... Intensivt, men ändå i ett behagligt tempo. Han anträffade sin belöning och så var leken igång. Nästa spår var lika bra. Jippie!!!

Kan sammanfatta minigeten med dessa ord: Intensiv, otroliga motorer, föremålsintresserad samt grymt spårintresserad. Enda nackdelen är att han är väldigt utåtriktad, gapig och skrikig. Men! Allt kan man ju inte få gratis. Lite måste man ju lära dom också. Är just nu grymt, grymt nöjd och ser verkligen fram emot att hämta hem Sigge till oss. Då kommer jag garanterat inte att sakna aktiviteter på fridagarna....

Arek då! Han är iskall!. Han brydde sig inte ett skit om nykomlingen. Nosade av honom och sen var allt bra. Han har sådan rutin nu och känner sig väl säker på att även denna fyrbenting snart är borta. Men så blir det inte...

Husse nu glad!

Må gott!
Husse

Kommentarer
Postat av: Carro

Grattis!!!

Hoppas du hittat en arvtagare och att han är komplett galen och driver dig till vansinne... så att man får fortsätta skratta när man läser här ;)

2008-08-22 @ 21:20:23
Postat av: Annika

Lycka till!

Låter som en härlig hund:).

Ser fram emot fortsatt täta uppdateringar...

2008-08-22 @ 21:52:01
Postat av: sassi

Var kommer Sigge ifrån då? Härstammning, och allt detdär? :)

Postat av: Sanna

Stort lycka till nu! Har läst din blogg ett tag nu och håller tummarna för att det blir rätt med Sigge!

2008-08-22 @ 22:55:16
URL: http://sannas-liv-leverne.blogspot.com
Postat av: Ola S

Jag håller tummarna för att du har hittat en värdig arvtagare till gammelbocken.

Lycka till & Trevlig Helg

2008-08-22 @ 23:40:05
Postat av: Christer

Hej,

Ny läsare av din/Er blogg sedan några veckor tillbaka. Rolig läsning och önskar dig och Arek lycka till i fortsättning och hoppas också att du och Sigge finner varandra så att "Stora Staden" är trygg även framöver.

"Keep up the good work"

2008-08-23 @ 14:42:42
Postat av: Draken

Du har hittat rätt "Get2" nu!

2008-08-23 @ 16:45:11
Postat av: The Legend

Är du så säker nu så du vågar slå vad?

2008-08-24 @ 03:56:56
Postat av: Nena

jag blundar, håller tummarna och väntar med bävan på fortsättning ;0)

2008-08-24 @ 14:48:29
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23226
Postat av: Veronica, Gaija och Zena

Låter som en härlig hund! =O)

2008-08-24 @ 23:42:59
Postat av: Nini

Äntligen!!! Hoppas verkligen att Sigge håller nu. Jag håller tummarna superhårt!

2008-08-25 @ 16:00:43
URL: http://badgirlnini.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback