HUSSE ÄR INTE CHEF HEMMA...

Intressant att följa husse och hans arbetskamrater på nära håll. På jobbet sitter "männen" och skrävlar om att det är självklart att just dom är chef hemma och då alltså är den som har sista ordet i de stora besluten. Sen ringer mobilen och dom ser i diplayen att det är lilla tanten som ringer. Plötsligt lommar den ena machomannen efter den andra iväg för att prata i enrum med lilla frun. Varför? Jo! -Jag har ju smygit efter och kollat lite på dessa samtal och det har visat sig ganska klart att det inte är husse som är chef hemma. Dom är så att säga tvåa i beslutsordingen och så även hemma hos mig.

Detta har man kunna se tydligt här i helgen. Husses plan var att ta det lite lugnt och absolut inte göra något som helst arbete inom hushåll och tomtområdet. Jo visst! Husse gjorde middagen i fredags, tvingades plocka in utemöblerna i förrådet med förbehållet att inget jobb skulle behövas göras på lördagen. På lördagen så fixade husse lunchen, tvingades såga upp alla träd som skall bli ved i öppna spisen och då med förbehållet att inget behöva göra på söndagen.

I morgon kommer han ändå att tvingas yxa upp veden och lägga den på tork. Och det vet han. På jobbet chef, men hemma springer han runt med tofflorna på fötterna och med enda uppgift att behaga mattis... Patetiska husse!!!

För att få friskluft från alla sysslor så går han allt som oftast även iväg med mig. Idag kände han sig manad att hitta på lite övningar och dom blev ganska roliga. Husse hade tvingat en person att lägga ett kort spår med ett litet dolt paket som slut. I paketet, som jag skulle få öppna, så låg en massa hundgodisar. Spårupptaget skulle vara spontant och tanken var att jag skulle känna spårutgången och då vilja utforska vart detta tog vägen. Det gick väl sådär kan man säga. Jag missade helt spåret, men förstod det när husse plötsligt stannade upp och vädjande såg på mig från håll. Då fattade jag att något var på gång och löste uppgiften med bravur.

Lite bråkigt blev det mellan husse och mig och då handlade det om vem som skulle öppna paketet. Jag hade hittat paketet och hävdade min rätt. Husse ansåg att han som jobbar inom servicetjänsten nog kunde hjälpa till med detta. Efter lite brottning om paketet så ramlade allt godis ut så det löste sig ändå.... Husse var glad och vi fortsatte vår promenad.

Husse hade dock fixat ytterligare en liten överraskning. Efter en bit i skogen så vindade jag in något som var gömt i skogen. Jag sprang dit och fann husses fina fleecejacka som hängde i en gran. Husse blev jätteglad och som belöning fick jag en liten boll att leka med. Husse blir dårglad när dessa övningar fungerar och jollrade och gosade som om jag vore en valp.

I morgon blir en intressant dag. Husse har ju sågat med motorsåg idag. Det var första gången och han fick hämta grannen för att ens få igång den. Grannen bara skrattar och tycker att husse är helt kass. Han är mer imponerad av mattis.... Granngubben fick igång motorsågen och nu var showen husses. Det var mer än en gång som det där blanka, vassa bladet smet precis förbi husse små stickor till ben. Det gick dock bra till slut. Total arbetstid var ca 20 minuter, men husse var helt svettig och kved över att armarna krampade. Husse är en riktig penntuggare och har uthållilghet i sina spaggettiarmar som en outvecklad tvååring.

I morgon skall han ut med yxan. Tanten på OK, där husse köpte yxan, tyckte nog att husse behövde lite råd och dåd. På ett fint sätt försökte hon beskriva hur man skall yxa och på vilka sätt man skall ha sina ben i samband med huggen. Husse tackade för råden och verkade inte förstå ironin i kassörskans röst...

Tanken är att jag och husse skall jobba natt i morgon. Vi får se om jag får dra runt husse i mitella och rullstol eller om yxningen faller ut till belåtenhet. Rapport kommer - jag lovar!

Ha det nu gott!

Gammelgeten Arek

Kommentarer
Postat av: Eva-Maria

Jadu, Arek, det står mellan schäfer och malle så visst finns det en chans att det kan bli en till schäfer efter våran lilla militärhund som vi har hemma nu. Men det lutar mer åt Malle. Säg till Husse att skaffa en sådan sedan när du ska få ta det lugnt så får du ingen konkurrens om finaste schäfern i huset ;)

Postat av: Arek

Eva-Maria! Husse är alldeles för sopig dressör för att klara av en Malle. Troligen är jag den enda hund han kommer att få ordning på. Och det har inget att göra med hans träningstalang utan mer om att jag redan kunde allt... Säg inget till han bara! Han är ju så känslig....
Gammelgeten Arek

2007-09-16 @ 10:48:30
URL: http://www.arek.blogg.se
Postat av: Magnus

Hej Arek
Låt nu inte husse luras in i fällan och skaffa en malle. Se till att det blir en fin schäfertik istället.
Ha det gott
Mvh Magnus

2007-09-16 @ 17:00:12
URL: http://www.djupaskogens.se
Postat av: Anonym

Är inte du herre i ditt eget hus? Yxa...såg...ved.....Petta...vart är världen på väg....?

2007-09-17 @ 10:50:40
Postat av: Anita

Tackar för massor av goda skratt !! Denna blogg ska i fortsättningen få förgylla gråa trista arbetsdagar på hösten !! :-)

2007-09-17 @ 14:52:43
URL: http://www.pressan.se
Postat av: Susan

Tänkte bara lämna ett lite tassavtryck till Arek. Hörde att ni jagade bus i natt...

2007-09-17 @ 21:53:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback