ALLT JAG TAR VID GÅR SÖNDER...

Först och främst måste jag tacka för alla fina inlägg vi fått gällande vårt spartanska bloggande. Känns grymt kul att det finns folk som uppskattar det vi gör. Just nu behöver vi allt stöd vi kan få för både jag och geten är inne i ett grymt missflyt just nu...

Allt jag rör vid just nu verkar gå sönder. Det började för någon månad sedan med den fina hundbilen som jag åker till och från jobbet, till träningarna etc. Den började läcka lite kylarvatten, typ hela innehållet. Lämnade in den för byte av kylare och var bums 4000 kr fattigare. Skojade lite med bedragaren i kassan på Volvo och då med innebörden att jag nog var tillbaka snart igen... Visste inte hur rätt jag hade. Efter betalningen åkte jag till arbetet, ställde in privatbilen i tjänstegaraget och vandrade glatt upp för att jobba.

Då natten var slut, och så även jag, så vandrade jag ned i garaget för att hämta bilen. Ännu en gång ett hav av kylarvatten på golvet så det var bara att börja sanera... Därefter fylla på för att klara resan hem. Efter 5 stopp så var jag hemma, trött, men ändå lycklig över att bilen inte blivit ståendes efter vägen. Tillbaka till verkstaden igen där jag fick reda på att det denna gång var topplocket som gått sönder. Pris: 8000 kr. Bara att betala och se glad ut, men roligt var det ju inte. Då kändes det rätt skönt att det var dags för semester. Familjen hade bestämt att vi skulle ta finbilen till Gotland då den åtmindstonde hade aircondition. Hade var rätt ord för då gick även den sönder. Till verkstaden där farbror Mekaniker uppgav att det bara behövdes fyllas på nytt i systemet. Priset stannade på humana 1500 kr och jag kände att lyckan nog hade vänt. Kändes bra att ha fått AC påfylld då vi skulle åka dagen efter och det vid tillfället var rätt varmt ute.

När det dagen efter var dags att åka så var vädret kanonfint och varmt. AC lampan lyste så fint, men både jag och sambon tyckte att det kom väldigt varm luft ur systemet. Inte kallt som vi beställt! Nytt samtal till verkstaden där han snabbt konstaterade att det var kompressorn som var trasig och behövde bytas ut. Pris 10 000 kr.

Vi tackar vädergudarna för allt regn och kyla över vår semesterperiod. Tack vare skitvädret så led vi inte allt för mycket över trasig AC. Väl hemma så bestämde vi oss raskt för att köpa en utlandsresa för att åtmindstonde få se lite sol och om möjligt bada utomhus även detta år. Hade tur att få hundvakt och som bonus så fick denne låna min fina träningsbil för att transportera gammelgeten.

Efter två dagars utlandsresa så pep SMS funktionen till i mobilen. Volvon lät som en traktor och man misstänkte att avgasröret var trasigt. Väl hemma igen så kunde jag konstatera, och även alla grannar, att så var fallet. Inte den bakre delen av avgasröret, som är billigast, utan självklart det främre med katalysator. Ännu en tid hos rånaren på verkstaden och han beräknade kostnaden till 2500 kr. Okay tänkte jag, men väl i kassan så slutade det på 3000 kr!!!

Jag frågade den empatilöse mekanikern om priset. Det framkom att ytterligare en del var trasig. Och den var man så klart tvungen att betala... En bild dök upp i huvudet om hur mekanikern/bedragaren/lurendrejaren plötsligt letade efter sina tänder på verkstadsgolvet. Släckte dock tanken snabbt då jag är rädd om jobbet.

Lagom till att lönen ånyo fyllts på så började servicelampan på bussen att lysa. Som en bonus var det även kamremsbyte vid detta miltal och en totalkostnad på 7000 kr. Nu har det gått en dag sedan jag hämtade bussen, så några mer kostnader för bilar har ej dykt upp. Det kommer väl.....

Även Arek är trasig. Vet inte riktigt vad det är, men han haltar lite lätt på ett framben. Eftersom han morrar och är osamarbetsvillig så går det inte att kolla gammelgetens chassi riktigt så mycket som jag vill. Bara att vänta och se. Med lite tur är det bara en sträckning eller stukning.

Vi ska ju snart göra våra tjänstbarhetsprov, gud hjälpe oss, och det vore ju bra om han var frisk tills dess. Vi har tjuvstartat idag med vissa moment och gammelgeten har ställt till ett helvete för mig, men samtidigt rett ut sitt trubbel till slut. Först var det hårt spår som gällde. Då ska hunden spåra ca 300 meter asfaltsspår som har en liggtid på ca 10-15 minuter. Spåren läggs i tättbebyggt område vilket innebär att det brukar röra sig en hel del människor i området. Geten var helt suverän på denna övning. Han spårade som besatt och klarade spåret galant. Kände mig mycket stolt när vi nått fram till slutet av spåret.

Sen var det dags för skogsspåret. Då ska vi spåra 2 km i skogen. Spåret ska ha legat till sig i minst två timmar. I spåret finns 5 små föremål samt ett slut. För att bli godkända måste man klara spårupptaget. Då söker man av en 50 meters lång sträcka och ser om man kan hitta ett ställe där spåret leder vidare ut i skogen. Därefter måste man hitta minst två föremål samt slutet för att bli godkända. Man har 40 minuter på sig att lösa uppgiften.

Upptaget till spåret gick hyfsat. Detta trots att Arek lyckades knyta in sig själv i spårlinan. Det såg ut som om vi övat båtknutar, men till slut kom han iväg. Sen började showen och då inte i positiv bemärkelse. Arek tog mig ut på äventyr och då inte det äventyr som jag tänkt mig. Efter ett tag var vi rätt vilsna och hade inte hittat ett enda föremål. Nu var jag grymt förbannad, men vi hittade tillbaka och försökte igen. Utan resultat igen. En tredje gång och då hittade vi två skogsmullar som ej ingick i övningen.

Svettig och irriterad så kopplade jag loss Arek. Planen nu var att ta en stor cirkel och om möjligt vädja till Areks goda vilja att söka spår. Efter ett tag såg det ut som om Arek faktiskt hittat ett spår. Han fick frispåra och jag hängde med på behörigt avstånd. Efter ett bra tag så markerade Arek på något. Det visade sig vara ett av de saknade föremålen. Efter beröm satte geten av igen och anträffade ytterligare ett föremål samt även slutet.... JIPPIIEEE!!!! Husse nu grymt glad, men hur lång tid hade det gått? En snabbkoll på klockan visade på att det var panik för att hinna i tid.

Hur slutade det då? Jo vi han klart med två minuters marginal. Tack geten! Först sätter du oss i knipa, men sen reder du upp allt igen...

Nu måste allt vända - det kan inte fortsätta i uppförsbacke. I morgon kör vi natt igen och då hoppas vi på god jaktlycka.

Tack för alla inlägg. En rapport om helgens bravader kommer vad det lider.

Husse

Kommentarer
Postat av: Arek

Ha! Ha! Kommer ni ihåg att jag skrev att jag skulle sätta Husse på pottan under tjänstbarhetsprovet. Lattjade lite med honom under skogsspåret. Oj som han svettades....
Gammelgeten Arek

Postat av: Eva-Maria

Jaha du Arek, min lilla amstaff har även han en förmåga att leva rövare när vi spårar och när man precis tänker ge upp gör han det klockrent, undrar om han läst din blogg - han retas säkert som du!
För övrigt har jag en liten fundering - ni som hundförande ekipage: hur ser ni på "kamphundsproblemet" i Sverige i dag? Intressant att höra era åsikter :)

2007-09-21 @ 22:43:44
URL: http://toys.blogg.se
Postat av: Madde

Geten börjar bli lite gammal och stel, ge honom glukosamin på maten. och håll emot då han hoppar ut ur bilen för att dämpa nedslaget i underlaget!
trevlig helg!

2007-09-22 @ 08:42:58
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Arek och hans husse

Eva-Maria!Kamphundsproblemet i stora staden är enligt min mening inte ett så stort problem. Flera raser ryms ju in i begreppet och det är oftast själva utseendet som skrämmer mer än beteendet. Dock är epitetet kamphund något som verkar locka kriminella ungdomar. Detta som en ballhetsfaktor. Kombinationen otäck ungdom tillsammans med en så kallade kamphund blir för många en skräckfylld upplevelse. Själv har jag aldrig råkat ut för någon incident, men känner ändå en oro över vilken kontroll dessa filurer har på sinda hundar. I södra delen av Sverige så vet jag dock att problemet är mycket större. Min gissning blir att antalet "kamphundar" är fler där vilket då även kan innebära fler incidenter. Hos oss talas det dock inte allt för mycket om just detta begrepp, men det ligger med i planeringen/analysen för hur vi skall genomföra vissa hundjobb.
Husse

2007-09-22 @ 11:28:53
URL: http://www.arek.blogg.se
Postat av: Arek

Hej Madde! Tack för tipsen. Husse ger mig redan Seraquin vilket blivit rena livslexiret för mig. Har blivit valpig och omogen enligt husse. Senast idag så uppgav han att jag hade en bokstavssjukdom... Husse håller även alltid emot då jag hoppar ur bilen. Detta för att spara min arma kropp... Tack ändå för din omtanke. Kom gärna med fler tips om hur jag skall bli världens äldsta hund...
Arek

2007-09-22 @ 11:31:21
URL: http://www.arek.blogg.se
Postat av: Madde

Kan helt ärligt varmt rekomendera hundfysioterapeut på arninge djurklinik, hon kan utröna om vart och varför gammelgeten har ömhet. sitter det i musklerna kan hon lätt åtgärda det med ultraljud hon kan även tipsa om bra övningar!
Griniga gammla gubbar klarade hon av utan problem, efter första besöket där så längtade tom min surpuppa tillbaka.
Iövrigt, så håll vikten på Geten (låg alltså) strecha efter tung aktivitet som fys och skydd, värm gärna upp honom innan träning så lär han bli en ruggigt gammla tjänstehund :-)

2007-09-22 @ 12:40:31
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Ola S

Eftersom du redan fått tips å råd till "geten" så får väl jag tipsa om det där med bilar.. Det FINNS faktiskt billigare ställen än volvo att lämna in dem på ;) så länge det inte gäller garantijobb..
Ha´re Gött

2007-09-22 @ 18:45:50
Postat av: Monica

Hittade hit från schäferlyan, kul läsning måste jag säga sitter och småler åt oflytet. Volvo betyder ju jag rullar på latin, men ibland har man funderat om det stämmer.
Monica och Gänget på Torpet.

2007-09-22 @ 19:35:19
URL: http://moatorpet.info.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback